Tomture61
B Boende45 skrev:
På vilket sätt var dom trasiga?

Gick dom sönder under ”drift”?

Jag har köpt 4 st 2-pack för mindre ön 1 år sedan hos Classe.
De slutande svara på tilltal 😄
Gick ej att nå via appen trotts försök att återställa (kom ej in i inställningar ens)
Döda .
Tippar att de ej tål solcellers (växelriktaren) eltillskott vilket gör elen smutsig .
Tom. egna elprylar gör elen smutsig , fick jag fram 😬

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C
Tomture61 Tomture61 skrev:
De slutande svara på tilltal 😄
Denna typ av små "billiga" nätdrivna apparater brukar strömförsörjas av en spänningsdelare med en kondensator. Typisk felmodus är kondensatorer av dålig kvalitet som tappar kapacitans med tiden och så får apparaten för låg matningsspänning. Vanligt fel på t.ex. Nexas fjärrströmbrytare om jag minns rätt. Brukar vara ganska lätt att fixa själv.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
Jag har flera deltaco smartplug, både inom- och utomhusvarianten. Dom brukar klara ungefär 1-2år hos mig. Har 5-6 trasiga liggande och 2-3 igång just nu, vet inte varför jag fortsätter försöka egentligen 😅

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Tråkigt att höra. De har historiskt sett utmärkt sig med en reklamationspolicy utan tjafs.
Men det är nya tider nu... 🤔
Håller med dig. Trist att sådant här händer i en av mina favoritbutiker.

Tyvärr har kvaliten sjunkit nåt enormt!
Nu är det även massa tjafs internt om löner mm hos bla classe.

Gäller även personals kompetenser. Var själv här och skulle köpa fkontakter och coaxial skalare. Först ut kjell o co, vilka priser 💸
Nåja köpte iaf kontakterna, de hade dom även om säljaren knappt visste vad det var. Någon skalare fanns inte köpa.

Nästa affär Biltema, där fanns fkontakter mm till 1/2 priset dvs helt vettiga priser! Så köpte även därifrån bra o ha. Men skalare fanns ej.

Clasohlsson, där ungefär samma sak som hos kjell, "vad är coaxialkabel?" 🤦‍♂️nåja de hade en som nu inte var ändå så bra. Var dock inte nån stor ekonomisk smäll.

Men butikerna har gått ner sig eller är det generation Z som vet inte om nåt annat än streaming, abbonemang och wifi 🤦
Fast kanske fel skylla på det och vara åldersrasist då jag visade fsplittern som jag köpte från Biltema till min 12 åriga son..."vet du vad det här är?" "Ja det är en sak som dubblerar att man kan göra en kabel till två" jajjamensan rätt 😉 var ju precis det som det är!
Biltemas kompetens vet jag dock inte då dessa hittade jag själv i hyllan och köpte. Men classe och kjell hade ju garanterat inte vetat vad det är om jag hade visat 😂

Men affärer anställer väl bara folk efter utseende. För det gäller även andra butiker och helt andra saker man velat köpa som det ingen kunskap finns hos personalen.

Snart är det väl bättre börja beställa även sånt här från Temu, Aliexpress etc eller från Tyska sattelitbutiker för där lever ju fortfarande sattelittv och linjärtv. Tas heller inga överpriser.

Redigerat:
P
Köpte 2 st Smartplug (2 pack) från butik .
På digitala kvittot står det 1 st produkter , 5 års garanti .
I Feb i år reklamerade jag dessa 2 , trasiga .
Blev ej smärtfritt att reklamera , stod och diskuterade med 2 pers bakom disken .
Idag var det dags igen , tar med mig dessa 2 trasiga (igen)
Slutade med att jag ej fick garanti för 2 st , enbart 1 av de !
De hänvisar till kvittot som visar 1 st produkt + de säljer ej 2-pack längre .
WTF 😠
Får det gå till på detta vis ?
Kvittot har en bild med 2 st pluggar + priset .
På Clas Ohlson har man 365 dagars öppet köp, så det är bara att lämna tillbaka och pengar på kontot.

kisumisu
Köpte 2 st Smartplug (2 pack) från butik .
På digitala kvittot står det 1 st produkter , 5 års garanti .
I Feb i år reklamerade jag dessa 2 , trasiga .
Blev ej smärtfritt att reklamera , stod och diskuterade med 2 pers bakom disken .
Idag var det dags igen , tar med mig dessa 2 trasiga (igen)
Slutade med att jag ej fick garanti för 2 st , enbart 1 av de !
De hänvisar till kvittot som visar 1 st produkt + de säljer ej 2-pack längre .
WTF 😠
Får det gå till på detta vis ?
Kvittot har en bild med 2 st pluggar + priset .
Mycket tråkigt att höra.

Ta kontakt med tillverkaren istället för att behöva tjaffsa med några bimbos i kassan.

Nu är det dock inte samma tillverkare, men jag hade av eget slarv slarvat bort kvittot till våran Ica butik angående Nexa. Mailade tillverkaren och förklarade scenariot att jag hade tappat bort kvittot dom fixade mig direkt en ny via posten 👍

P Peter787 skrev:
På Clas Ohlson har man 365 dagars öppet köp, så det är bara att lämna tillbaka och pengar på kontot.
Öppet köp kräver oftast att varan är oanvänd så det hjälper inte...

"Vi på Clas Ohlson tillämpar Öppet köp i upp till 365 dagar från det att du har köpt varor i en butik eller mottagit produkter du beställt online. Öppet köp gäller om produkten är oanvänd och förpackningen är i nyskick Om produkten har synliga spår av användning kan Clas Ohlson neka returen."

Tomture61
kisumisu kisumisu skrev:
Mycket tråkigt att höra.

Ta kontakt med tillverkaren istället för att behöva tjaffsa med några bimbos i kassan.

Nu är det dock inte samma tillverkare, men jag hade av eget slarv slarvat bort kvittot till våran Ica butik angående Nexa. Mailade tillverkaren och förklarade scenariot att jag hade tappat bort kvittot dom fixade mig direkt en ny via posten 👍
Läs inlägg #10 😊

kisumisu
Läs inlägg #10 😊
Digitala kvitton?

Jag menar att ta kontakt med tillverkaren INTE Clas Ohlson.

Man kan ju förklara situationen att man t ex helt tappat kvitton. Dock inte alla tillverkare som går med på det dvs ersätta utan kvitto men man kan ju försöka.

Tomture61
kisumisu kisumisu skrev:
Digitala kvitton?

Jag menar att ta kontakt med tillverkaren INTE Clas Ohlson.

Man kan ju förklara situationen att man t ex helt tappat kvitton. Dock inte alla tillverkare som går med på det dvs ersätta utan kvitto men man kan ju försöka.
Det är redan löst med Clasohlson .

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Det är redan löst med Clasohlson .
Ok så allt har läst sig!
Vad bra 👍

C
kisumisu kisumisu skrev:
Var själv här och skulle köpa fkontakter och coaxial skalare.
Eftersom TS löst problemet kanske man kan tillåta sig att gå lite OT, men DIY antennprylar fanns ju i princip i mataffären förr men inte så lätt att hitta idag.

Kanske beror det på att det ställs så mycket högre krav på prylarna idag så att kreti och pleti misslyckas med de verktygsfria prylarna som säljs över disk, dvs. för många missnöjda kunder? I ärlighetens namn är inte twist-on-grejerna någon höjdare, utan man bör nog lägga några hundralappar på en kompressionstång och vettiga kompressionskontakter om det skall bli bra.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
C cpalm skrev:
Eftersom TS löst problemet kanske man kan tillåta sig att gå lite OT, men DIY antennprylar fanns ju i princip i mataffären förr men inte så lätt att hitta idag.

Kanske beror det på att det ställs så mycket högre krav på prylarna idag så att kreti och pleti misslyckas med de verktygsfria prylarna som säljs över disk, dvs. för många missnöjda kunder? I ärlighetens namn är inte twist-on-grejerna någon höjdare, utan man bör nog lägga några hundralappar på en kompressionstång och vettiga kompressionskontakter om det skall bli bra.
Jo så är det och jag förstår att en stor majoritet snart inte vet vad ens DVB-T2, DVB-S2, DVB-C osv är ens....än mindre vad stjärnnät och kaskadnät är.

Men samtidigt kan jag även tycka att behövs "designbutiker" som mycket av dessa affärer har blivit Clasohlsson, Kjell, Biltema, Jula etc....är snart mer heminredning än vad Hemtex och Ikea är.

Visst jag kanske är en gammal surgubbe som lever i det förgångna. Fick t ex en tv gratis av min morbror, hans barn var inte ens intresserade av att ha en tv ens en gång 😂

Visst många gillar inte tablå tv. Jag tycker också de har sina begränsningar så jag ser också mestadels program efteråt och inte då de sänds. Men jag spelar in på egen hårddisk.

Skönt kunna se de när man vill och utan nån veckostress som det bla blir med Allente och andra streamingtjänster eller "nu har jag tid se klart på filmen" går man in på Viaplay "Hyr 49kr" sånt blir man bara så sur över 🤦‍♂️😡

Sen att man inte kan se några program ur grannländerna eller övriga Europa det enda utländska är stortsett från USA.
Många andra Europeiska länder har dessutom nåt som heter gratistv, man behöver inga dyra abbonemang eller för den delen några olagliga IPtv lösningar.

Visst det förutsätter lite vars man bor vad man kan ta emot. T ex nere i Skåne kan man ta in Dansk tv och Engelska kanaler via sattelit gratis. Här i Norrbotten var jag bor kan man ta in en massa kanaler gratis från Finland många sådana som kostar i Sverige tex Kanal 5, TLC, National Geographic etc går in okodat utan kort, utan ca modul helt enkelt gratis utan abbonemangsavgift!
Från sattelit går det plocka in bla Tyska kanaler gratis.

Redigerat:
  • Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
Så , papperskvittot som visade 2 st pluggar funkade .
Ej det första digitala kvittot .
Betyder detta livstids garanti 😄
I beskrivningen av dessa hos Classe så står det att Deltaco lämnar 5års garanti... 👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.