23 314 läst ·
51 svar
23k läst
51 svar
Flytta VVB förbrukningen till natten för 300kr
Jag tänkte om man kunde hitta/tillverka en lämplig U-profil som man limmar på servoarmen som sedan blir som en klo som vrider ratten. Han som har gjort guiden jag följde har 3d-printat något liknande (se bild). Jag har dock ett rör ivägen...Attitudeswe skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu har jag monterat och det blev bra, fick bli ett annat montage än det jag tänkte först. Den enda åverkan jag har gjort på VVB är att limma fast den vita plastbiten med hål (ett RC roderhorn) på termostatvredet. Jag kan ställa tempen i beredaren mellan 55-80°C med denna lösning med en stötstång, en servohållare och 2st klämsvep. Jag kan dock inte stänga av beredaren helt men jag tänker att jag ställer ner tempen till 55°C på morgonen och vid middagstid så kanske det påverkar min effektavgift lite iaf.SSSS skrev:
Jag har påbörjat ett sånt här projekt. Köpte kretskort och servo på Kjell igår och gjorde min första lödning på ett kretskort någonsin 😀
Fått in allt i Home Assistent med ESPHome och kan styra allt därifrån. Har inte kvartspriser men ska styra för att sänka effektavgiften.
Jag börjar dock inse att den största utmaningen är att montera servon på vredet i min Nibe compact VVB, har sett att några har limmat fast servon men skulle vilja ha en lösning som går enkelt att demontera om servon går sönder (Kjell hade bara 4-pack så har några i reserv).
[bild]
[video]
Här är delarna, finns att köpa billigare på andra ställen om man orkar vänta på leverans. Ser detta mer som ett roligt hobbyprojekt än att spara pengar.
D1 Mini
[länk]
Servo
[länk]
Jag har flöjt denna guide, hade dock lite problem att få hitta devicen i ESPHome men ChatGTP hjälpte mig.
[länk]
Roligt projekt, och skulle något gå sönder kan jag enkelt koppla bort stötstången med en skruv bara.
D1 Mini: 139kr
Servo: 50kr
Servohållare: 20kr
Stötstång + kopplingar: 23kr
Klämsvep: 7kr
Totalt: 239kr
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som sagt var - fränt projekt.
Jag har dock gått på "on/off" lösningen istället.
Allt för att undvika att beredaren går när jag inte vill.
Så nu har jag koll på exakta tider och tillfällen när den får gå, och inte gå.
Min loggning av energiförbrukningen gör också att jag ser att den kunde kopplas till enfas istället för tvåfasigt, vilket även sparar på värmeslingan, och varmvattnet räcker ändå med god mariginal.
Jag har dock gått på "on/off" lösningen istället.
Allt för att undvika att beredaren går när jag inte vill.
Så nu har jag koll på exakta tider och tillfällen när den får gå, och inte gå.
Min loggning av energiförbrukningen gör också att jag ser att den kunde kopplas till enfas istället för tvåfasigt, vilket även sparar på värmeslingan, och varmvattnet räcker ändå med god mariginal.
Efter lite provkörning så ställde jag ned hastigheten med ”transistion_length: 10s” på servot i ESPHome likt någon tipsade om tidigare i tråden . Dvs. det tar 10 sekunder från min till max värde. Då blev det en mycket behagligare gång som borde spara på plastkuggarna.
Undvik köra 80 grader om det är ett jämnt och fint elpris. Då ökar värmeläckaget (+2-3kWh/dygn för mig jfr 50 grader).
Jag kör mitt servo mellan 30 och 75 grader. Även vid 30grader kan jag få en trekvarts värmning efter en dusch trots att toppladdningen var 60 grader. Har därför kompletterat med en NC kontaktor, men huvudsaklig optimering sker fortsatt via termostaten.
Med timpris finns det en del att hämta genom att värma på rätt timmar. SE3 (finns en elbil i hushållet med, men jag sparar ca 1500kr/år även om man räknar bort bilen):
Jag kör mitt servo mellan 30 och 75 grader. Även vid 30grader kan jag få en trekvarts värmning efter en dusch trots att toppladdningen var 60 grader. Har därför kompletterat med en NC kontaktor, men huvudsaklig optimering sker fortsatt via termostaten.
Med timpris finns det en del att hämta genom att värma på rätt timmar. SE3 (finns en elbil i hushållet med, men jag sparar ca 1500kr/år även om man räknar bort bilen):
Logga in
Skapa konto
Klicka här för att svara