7 746 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Slipcylinder till pelarborr?
Sida 1 av 2
Jag funderade på att använda en slipcylinder på pelarborren. När jag söker så hittar jag inte riktigt det jag letar efter. På engelska verkar det heta "drum sander". Jag tänker på något i den här stilen:
http://www.barbequevillage.com/sliprullar.htm
fast kanske lite mindre diameter. 60-80mm hade nog varit lagom.
Jag tänker mig att bygga en "låda" med ett hål i mitten på ovandelen. Denna sätter jag på pelarborren så att cylindern hamnar i hålet och locket fungerar som bord. Sedan kan jag koppla en dammsugare till sidan av lådan så att dammet kan sugas bort.
Jag får ju inte den uppåt/nedåt gående rörelsen som man har i en för ändamålet avsedd maskin men det får jag leva med. Pelarborren är ju inte avsedd för att hantera krafter i sidled men så mycket tryck skall man väl inte lägga på trumman så det har någon betydelse. Det är ju inte som att fräsa.
Jag tänkte att detta kunde vara användbart för att jämna till och runda av kanterna på fräsmallar och liknande efter att sticksågen gjort sitt.
Tror ni konceptet med lådan kan fungera?
Klarar pelarborren av det hela?
Jag hittade några cylindrar hos Axminster men går det att hitta i butik runt Malmö/Lund?
http://www.axminster.co.uk/carroll-carroll-drum-sanders-prod21816/
När jag läser lite närmare så verkar ovanstående vara tänkta till en pelarborr och man kan tydligen fästa valfritt slippapper på dem. Låter ju bra. Är det någon som provat dessa?
http://www.barbequevillage.com/sliprullar.htm
fast kanske lite mindre diameter. 60-80mm hade nog varit lagom.
Jag tänker mig att bygga en "låda" med ett hål i mitten på ovandelen. Denna sätter jag på pelarborren så att cylindern hamnar i hålet och locket fungerar som bord. Sedan kan jag koppla en dammsugare till sidan av lådan så att dammet kan sugas bort.
Jag får ju inte den uppåt/nedåt gående rörelsen som man har i en för ändamålet avsedd maskin men det får jag leva med. Pelarborren är ju inte avsedd för att hantera krafter i sidled men så mycket tryck skall man väl inte lägga på trumman så det har någon betydelse. Det är ju inte som att fräsa.
Jag tänkte att detta kunde vara användbart för att jämna till och runda av kanterna på fräsmallar och liknande efter att sticksågen gjort sitt.
Tror ni konceptet med lådan kan fungera?
Klarar pelarborren av det hela?
Jag hittade några cylindrar hos Axminster men går det att hitta i butik runt Malmö/Lund?
http://www.axminster.co.uk/carroll-carroll-drum-sanders-prod21816/
När jag läser lite närmare så verkar ovanstående vara tänkta till en pelarborr och man kan tydligen fästa valfritt slippapper på dem. Låter ju bra. Är det någon som provat dessa?
Redigerat:
Jag kör med satsen från Biltema och den funkar även om sliprullarna gärna kryper lite emellanåt.
/Kent
/Kent
Tack för tipset, den hade jag inte sett innan. Jag kanske inte sökte på "sliprulle" eller också bortsåg jag från allt som låg i "set" men där var det ju något:
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Sliprulleset-25-delar/
(Det underlättar att hitta på hemsidan om man bläddrar i katalogen samtidigt.)
Det bär mig lite emot att köpa ett helt kit när jag bara tror mig ha användning för den största som ändå är lite mindre än vad jag tänlkt. Dessutom måste man köpa även utbytescylindrarna i set. Men å andra sidan så är ju priset ganska överkomligt.
Det blir nog till att köpa ett sådant så kan jag testa hur lådan fungerar också utan att bli ruinerad. Då skall jag bara hitta tiden att genomföra det hela också. Faller det väl ut så kan jag alltid gå på Axminster modellen senare. Eller, varför det? Fungerar det så är det säkert bra nog till mig.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Stalborste/Sliprulleset-25-delar/
(Det underlättar att hitta på hemsidan om man bläddrar i katalogen samtidigt.)
Det bär mig lite emot att köpa ett helt kit när jag bara tror mig ha användning för den största som ändå är lite mindre än vad jag tänlkt. Dessutom måste man köpa även utbytescylindrarna i set. Men å andra sidan så är ju priset ganska överkomligt.
Det blir nog till att köpa ett sådant så kan jag testa hur lådan fungerar också utan att bli ruinerad. Då skall jag bara hitta tiden att genomföra det hela också. Faller det väl ut så kan jag alltid gå på Axminster modellen senare. Eller, varför det? Fungerar det så är det säkert bra nog till mig.
Jo, det ligger säkert något i det du säger men tror du att det blir några större krafter i sidled? Det är ju inte meningen att man skall trycka mot cylindern utan slipa försiktigt och låta pappret göra jobbet.Daniel_N skrev:
Du har ju sett maskinen, ingen Arboga direkt (Race 16, tror jag den heter) och jag fick den billigt. Men det kanske snarare talar emot än för. En bättre maskin tål väl mer skulle jag tro.
Nä, egentligen tror jag väl inte att en medveten och försiktig slipare orsakar så värst stora sidokrafter, det är mer att det "känns" fel.
En bra ide är att bygga ovansidan på slipbordet lite lutande, vilket gör att man reducerar slipränder. Och naturligtvis att bygga ovansidan större än man tror.
En bra ide är att bygga ovansidan på slipbordet lite lutande, vilket gör att man reducerar slipränder. Och naturligtvis att bygga ovansidan större än man tror.
Inte rättvist kanske att ta min Arboga som exempel men tar man det lugnt så klarar de flesta pelarborrar av detta.
/Kent
/Kent
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Skulle också tro att de flesta gjutjärnsmaskiner klarar av det utan några större problem. De är väl ändå i regel tänkta att klara av åtminstone lite fräsning i metall. Sen blir det väl inte så många timmar per år heller misstänker jag.
Vad är det för pelarborr du tänker på Daniel_N?
Vad är det för pelarborr du tänker på Daniel_N?
Finns det inte sliprullar med genomgående axel? I så fall skulle man kunna låta axeln som sticker ut på "undersidan" snurra i tex en nylonbussning (eller ett kullager om man vill lyxa till det). Det mesta av sidokrafterna borde tas upp av bussningen eftersom den hamnar förhållandevis nära det ställe där rullen får kontakt med arbetsstycket när man slipar. Tanken är att man kan skona lagren i pelarborren lite på detta sätt, vilket kanske är vettigt om man har en klenare variant...
Det hade varit en mycket bra lösning, krafterna på lagren i maskinen måste minska dramatiskt med ett kullager där nere.bygga_bo skrev:Finns det inte sliprullar med genomgående axel? I så fall skulle man kunna låta axeln som sticker ut på "undersidan" snurra i tex en nylonbussning (eller ett kullager om man vill lyxa till det). Det mesta av sidokrafterna borde tas upp av bussningen eftersom den hamnar förhållandevis nära det ställe där rullen får kontakt med arbetsstycket när man slipar. Tanken är att man kan skona lagren i pelarborren lite på detta sätt, vilket kanske är vettigt om man har en klenare variant...
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Känns också som om det (säkert bara i teorin) skulle bli bättre precision.
En av de viktigare säkerhetsreglerna i verkstaden på jobbet är:
"Du får inte fräsa med pelarborren"
Det är nog så frestande då det sitter ett XY-bord på pelarborren.
Motivationen är att chucken bara sitter fast i konan och att chucken lossnar lätt när man utsätter den för denna typ av krafter.
Sedan pratar man med de som struntat lite i reglerna, som talar om att chucken ofta lossnar.
"Du får inte fräsa med pelarborren"
Det är nog så frestande då det sitter ett XY-bord på pelarborren.
Motivationen är att chucken bara sitter fast i konan och att chucken lossnar lätt när man utsätter den för denna typ av krafter.
Sedan pratar man med de som struntat lite i reglerna, som talar om att chucken ofta lossnar.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter ju inte något vidare.
Efter alla resor med sliptrissa på en Arboga pelarborr tror jag dock inte att det händer när man kör slipning.
Vad är det för chuck- eller konsystem på fräsarna då?
Efter alla resor med sliptrissa på en Arboga pelarborr tror jag dock inte att det händer när man kör slipning.
Vad är det för chuck- eller konsystem på fräsarna då?