2 570 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Makita BHP454 versus Bosch GSB18VE-2-LI?
Sitter och ska plocka ihop ett paket bestående av sladdlös skruvautomat, tigersåg och slagborrmaskin. Vad gäller skruvautomat har jag fastnad för Makitas 18V BRF550 (25-55 mm) och då kändes det naturligt att välja tigersågen BJR181, även den från Makita.
Sedan när jag letade efter en vettig slagborrmaskin hade jag först siktet inställt på en nätansluten från Bosch, men så hittade jag en tråd om GSB18VE-2-LI. Bosch verkar ju vara erkänt duktiga på denna typ av maskiner och just denna verkar även den ha fått beröm.
Frågan är om Makitas motsvarighet BHP454 är lika bra? Jag gillar tanken att ha samma batteriserie till de tre verktygen. Om inte annat för att det går att spara någon krona på att köpa något av verktygen utan batterier och laddare. Är Bosch slagborr så mycket bättre att jag bör överväga att välja den samt tigersågen GSA18V-LI för att dra fördelar av samma batteri? Specarna för de två tigrarna är likvärdiga, även om jag inbillar mig att Makitan är något mer bekväm.
Någon som haft tillfälle att testa dessa båda 18V-slagborrmaskiner?
Snacka om i-landsproblem...
Sedan när jag letade efter en vettig slagborrmaskin hade jag först siktet inställt på en nätansluten från Bosch, men så hittade jag en tråd om GSB18VE-2-LI. Bosch verkar ju vara erkänt duktiga på denna typ av maskiner och just denna verkar även den ha fått beröm.
Frågan är om Makitas motsvarighet BHP454 är lika bra? Jag gillar tanken att ha samma batteriserie till de tre verktygen. Om inte annat för att det går att spara någon krona på att köpa något av verktygen utan batterier och laddare. Är Bosch slagborr så mycket bättre att jag bör överväga att välja den samt tigersågen GSA18V-LI för att dra fördelar av samma batteri? Specarna för de två tigrarna är likvärdiga, även om jag inbillar mig att Makitan är något mer bekväm.
Någon som haft tillfälle att testa dessa båda 18V-slagborrmaskiner?
Snacka om i-landsproblem...
Verktygstokig
· Norrbotten
· 892 inlägg
Lysdioderna på bhp451 (föregångaren till 454) lyser helt fel för borrning i mörker, ca 2-3 cm under borrets spets.. Såg ut som om dioderna på 454'an satt likadant.
Värt att tänka på ! Annars har jag inte så mycket att komma med för att hjälpa dig, borrat i lite lättbetong och tegel och det gick lätt
Tror du får åka och känna på bägge och ta den som passar dina händer bäst !
Värt att tänka på ! Annars har jag inte så mycket att komma med för att hjälpa dig, borrat i lite lättbetong och tegel och det gick lätt
Tror du får åka och känna på bägge och ta den som passar dina händer bäst !
Just 454:an från Makita har fått förbaskat bra kritik i de tester jag sett, betydligt bättre än 451:an (och den lite nättare 452:an som jag själv har). Har inga länkar dock. Av det jag sett har jag svårt att tro att Boschen skulle vara bättre. När det gäller just skruvdragare har väl Makita snarast bättre rykte än Bosch (medan det är tvärtom på stickisar exempelvis).
Redigerat:
Hur bra den än är tror jag att en seriös nätdriven borrmaskin alltid är bättre för hårda arbeten såsom håltagningar och liknande. Och batterier är en förbrukningsvara, om några år är det inte värt att köpa nya batterier och du står med en del obrukbara verktyg.
Har själv föregångaren, d.v.s. 451:an och har använt den en hel del. Dock har den tre växlar och växellådan i det tidiga exemplaret krånglade och jag fick en ny. Sen dess har den fungerat klanderfritt. 454:an har en enklare konstruktion, om du måste ha batteridriven borrmaskin så jag tror att det är ett bra val nu när du ska ha andra maskiner från samma serie då Bosch´s övriga maskiner i 18V serien inte är lika lockande.
Har själv föregångaren, d.v.s. 451:an och har använt den en hel del. Dock har den tre växlar och växellådan i det tidiga exemplaret krånglade och jag fick en ny. Sen dess har den fungerat klanderfritt. 454:an har en enklare konstruktion, om du måste ha batteridriven borrmaskin så jag tror att det är ett bra val nu när du ska ha andra maskiner från samma serie då Bosch´s övriga maskiner i 18V serien inte är lika lockande.
Kör på Makitan, då har du ju batterier som passar till den här med...
http://www.shop-seltmann.de/default...KITA-Akku-Faltrad_BBY180_18V_Li-Ion-Neuheiten
Måste vara den märkligaste produkten som släppts i en verktygsserie...=)
http://www.shop-seltmann.de/default...KITA-Akku-Faltrad_BBY180_18V_Li-Ion-Neuheiten
Måste vara den märkligaste produkten som släppts i en verktygsserie...=)
Har bestämt mig för skruvautomat och tiger från Makita. Återstår att se hur de båda slagborrmaskinerna ligger i handen. Bosch brukar passa mig bättre men jag får kuska runt och testa lite. Tack för input. 
Igår kom det paket! Det hela slutade med att jag nu har skruvautomat och tigersåg från Makita med fyra batterier och två laddare samt slagborren från Bosch. Den passade mig bättre och jag har börjat gilla L-boxxarna som de nya maskinerna kommer i.
Sedan spontanköpte jag GST 135 nu när Toolab säljer dem för 2290. Ska bli intressant att se om den är så mycket bättre än min GST 120 som jag har sedan tidigare.
Sedan spontanköpte jag GST 135 nu när Toolab säljer dem för 2290. Ska bli intressant att se om den är så mycket bättre än min GST 120 som jag har sedan tidigare.
Klicka här för att svara