Jag har ett problem då jag skruva fast nya dörrtrycken i en trädörr som jag har hemma.

Problemet ligger i att utrymmet bakom skruven endast är 3-4cm och jag kommer inte åt med en vanlig stjärnmejsel.
Hur löser jag detta? Finns det något verktyg som är böjt som gör att jag kan komma åt?

Jag ser framför mig en liten insexnyckel där det istället för en 6-kantig ände är en stjärnmejsel.
Finns något sådant?

Jag har sett sådana, fast det var många år sedan. De är ganska hopplösa att få någon kraft i skruvadet med.

Måste du verkligen använda vinklad mejsel, om jag fattar ditt problem rätt så är handtaget i vägen för skruven? Då brukar det funka med en rejält lång mejsel, samtidigt som man trycker ned handtaget. Den långa mejseln passerar då precis nätt och jämt handtaget.

hempularen skrev:
Jag har sett sådana, fast det var många år sedan. De är ganska hopplösa att få någon kraft i skruvadet med.
Jag kan tänka mig att det är svårt att få kraft i skruvandet, men om man "förskruvar" lite så tror jag inte det bör vara några problem?

Måste du verkligen använda vinklad mejsel, om jag fattar ditt problem rätt så är handtaget i vägen för skruven? Då brukar det funka med en rejält lång mejsel, samtidigt som man trycker ned handtaget. Den långa mejseln passerar då precis nätt och jämt handtaget.[/QUOTE]

Saken är den att dels är handtaget i vägen men framförallt så är det en rund bricka (5cm i diameter kanske) som ska på den första brickan i samma storlek (som jag nu skruvar i).
Det är en täckbricka som hänger där i vägen.

Biltema har, se sid 185 och 189.

Mikael_L
Hehe, hann före med några sekunder ... :D

Mikael_L skrev:
Det här mejselsettet från Biltema har en sån där vinkelmejsel.
[länk]
Sedär!

Det ser intressant ut, frågan är vilka mått det är på den dock och om den passar.

Säljs dom löst på biltema? Kan inte komma åt katalogen via denna dator och när jag söker på vinkelmejsel så får jag inga träffar.

Tror att denna funkar bättre i Verktyg.

//Moderator

Funkar inte 1/4" spärrskaft med bitshållarare då?.De vinklade mejslarna som det länkas till tycker jag också är bökiga.

Jag har haft mycket god framgång med bits av rätt typ och sen antingen en 1/4" lednyckel eller ringänden på en 1/4" blocknyckel - det bygger extremt lite, och medger att man kan bända med tex en skruvmejsel för att skapa tryck mellan baksidan av huvudet på lednyckeln och det föremål som begränsar höjden, vilket ger en axiell kraft som kan behövas för tex PH, PZ eller spårskruvar.

Att på det viset skapa tryck axiellt är mycket svårt med en mejsel av den typ som har länkats till från biltema - skruvmejseln vill gärna glida av vinkelmejseln då.

I Kamasas 1660p-låda kommer det med ett litet bits-spärrskaft där höjden inte blir mer än bitsen (ja kanske 1mm till). Går säkert köpa löst. Jag har kommit på mig själv med använda den lilla rackaren flera gånger. Braåha-grej. Passande tråd att tipsa om den i tänkte jag, även om det inte behövs något så extremt lågbyggande för att lösa trådskaparens problem.

Daniel_N skrev:
Jag har haft mycket god framgång med bits av rätt typ och sen antingen en 1/4" lednyckel eller ringänden på en 1/4" blocknyckel - det bygger extremt lite, och medger att man kan bända med tex en skruvmejsel för att skapa tryck mellan baksidan av huvudet på lednyckeln och det föremål som begränsar höjden, vilket ger en axiell kraft som kan behövas för tex PH, PZ eller spårskruvar.

Att på det viset skapa tryck axiellt är mycket svårt med en mejsel av den typ som har länkats till från biltema - skruvmejseln vill gärna glida av vinkelmejseln då.
Kan inte mer än hålla med. Även jag har gjort på detta sättet. Funkar bra. Man kan få ganska bra med tryck på skruven.

Daniel_N skrev:

Du menar att man helt enkelt tar en vanlig bits och sätter mot skruven och skruvar med hjälp av typ en sådan här:
Bits-/hylslednyckel (Av CrV-stål, med 1/4"-fyrkantsfäste för hylsor, samt bitshållare med 1/4"-sexkantsfäste.)
Artnr 11-270 på Biltema, pris 29,90kr.
Hittar ingen direktlänk.

Och att man spjärnar emot med en vanlig skruvmejsel för att få lite tryck?

Är det Habo-trycken du har...

JPM skrev:
Är det Habo-trycken du har...
Nix, köpt av Swedoor.
Vet inte vilket märke det är iof, tror inte att det är sweedors egna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.