Verktyg & Maskiner
v-g: Om man har en dremel eller kopia därav kan man ofta slipa ett spår och dra ut med en vanlig mejsel. Torx är också bra att slå in i saker man ska dra ut, snabbt och enkelt.
Mats Bengtsson: [citat] Det som kommer att kosta är alla tillbehör, inte bredden... Lådor består av framsida, baksida och botten. Botten sätter man oft i genom att göra spår. Lättast med bordssåg, tvåa är fräsbord, trea är fräs. Skulle inte göra det ed Leighen. Baksidan är lättast med domino, eller sliding dovetail, så återigen Domino eller fräsbord snarare än Leigh (men det går bra med
H: [citat] Jepp, är väl bara att köra. Man ska ju använda grejerna.
GSM-Peter: [citat] Hej Problemet löst!! Fick en trasig AEG Bandputs när jag handlade en reservdelsskruv till sticksågen. Slitplåten var i hjälpligt skick så den justerades något och sitter nu på Ryobin. Rostfritt är inte bra då det leder värme sämre än vanligt stål. Tack Peter
J.B.: Jag vet inte om det är ok att låna byggställning jag har en egen .Skylift och flygandematta är ok
Robert Alkvist: De kan det vara, tack så mycket för det. Finns det någån som har erfarenhet av denna maskin på forumet och kan lägga en kommentar?
Jan-Å: [citat] Jag e nog en bensinskalle å det stämmer i princip, en smaksak var man sätter gränsen mellan -68 å 71 men efter det har det gått utför :cool:
borstarmicke: Kolla Tradera för bra priser på sågblad, håll koll bara så du får till Multimaster o inte till Supercut, inte alltid tydligt i annonserna.
tallmilan: Klart bäst med en av varje, man kan ju ha skarvdosor om man behöver ha flera av någon sort lite tillfälligt
Eld: Jag har en handcirkelsåg där klingan inte är parallell med plattan... och det diffar mycket, cirka 3 mm på 20 cm. (Visst det var lågpris men inte lägsta pris... och den vägrar gå sönder så att jag får köpa en bättre.) Är styrskenans bägge långsidor parallella?
Helioz: C6BUY kan såga en 45mm regel i 45°, det kan inte C6BU2. Motorn är även starkare (1300W mot 1100W). Adapter för sågskena ingår. Nackdelarna är att den är fysiskt större, tyngre och dyrare. Kolla fler skillnader här: http://www.hitachi-powertools.se/?vis=produkter&langID=3&cm=s&gid=4920&prodid=60102215 http://www.hitachi-powertools.se/?vis=produkter&langID=3&cm=s&gid=4920&prodid=60102208
Nimajneb: Mats--jag är helt med på ditt resonemang, men som vanlig privatperson (även som Tormek ägare) så känns det väldigt mycket nice-to-have och inte need-to-have. Mao är det en fantastisk produkt att sätta upp på julklappslistan. Så mycket roligare att få än en bal med skithuspapper.:rolleyes:
Mr Handyman: [citat] Tänkte på att det kanske var så du menade, men men. Och, ergonomin är bra.
carlipton: Roligt med så många svar och åsikter :) Ska gå igenom och jämföra alla så får vi se vad som passar bäst med hänsyn till funktioner och prisklass. Sen får det nog hamna på tomtens önskelista så att den inte blir tom som vanligt..
Helioz: Jag tror också på hjälpmedel som används vid fönstersättning, t.ex så bör vakuumhandtag/glaslyft fungera på whiteboards vilket gör att man får bättre grepp och kan hänga den lättare. Leif Arvidsson har ett bra sortiment med hjälpmedel: http://webshop.leifarvidsson.se/SE/Catalog/verktyg-maskiner/handverktyg/glaslyftar/
GSM-Peter: Hej Tack alla. Provade med en bit gängad M6 stång och visst så låser bladet rätt med bara en skruv. Nu var den ju inte så lämpad för körning (petar i ögat då den var ca 1 meter lång .... =0) Gissar att det duger med en något härdad som är lite skålad i botten. Skall försöka handla av Bosch (deras internetsida är utmärkt men att checka ut funkade inte för mig) Problemet
LilleNo: Hittade denna på toolstop. Tycks vara en förbättring på flera punkter jmft med den tidigare Prodriven, vilken var svagare och hade en mer binär gas (av/på) enligt tidigare inlägg här på forumet.
krijo1: Som jag förstod det så skulle Mega butiken i Insjön återigen införa maskiner typ bandsåg, rikt/plan mm. Alltså mer tillbaka till det sortiment man en gång i tiden hade, hur det gått har jag ingen aning om. Man hittar ju inget via nätet åtminstone så det kanske bara var önsketänkande från vederbörande....
ski3r: Tack för alla svar! Slutade med att jag använde bjolis metod eftersom jag inte hittade någon längre fräs i närheten. Resultatet efter lite pillande: Superbra! Handöverfräsen är verkligen ett sådant verktyg som jag trodde skulle bli stående efter inköpet med som jag nu inte förstår hur jag skulle klara mig utan.
ikeahantverkaren: [citat] Ja den verkar vara det bästa för ändamålet iaf dvs ute hos kunden.
LilleNo: Först: [citat] Sedan: [citat] Dvs en handfull personer i en tråd ja... [citat] Kanske är det så, eller inte. Statistiskt underlag saknas. [citat] Jepp, visst är det det.
clain: Precis fått hem "CMT Sash Window Set" och Axminster's "Router Collet Extension (1/2" Shank)". För mig med relativt lite erfarenhet från fräsning sedan tidigare, kändes både stålen och förlängaren som verkliga Bjässar!! jämfört med mina tidigare 6- & 8 mm fjuttstål! Återstår bara att få tid att bygga ihop fräsbordet nu också, så att man kan få leka lite grann med grejerna (men
Fnularn: Ser ju riktigt cool ut, Lite Fein & Festol combo i samma maskin!!!:wow:
Gilbert: [citat] Slutbetänkandet säger: "Medlemsstaterna kan välja mellan att föreskriva utbildning om minst 7 timmar, vilken i korthet ska omfatta teori och en praktisk del som varje utbildningsdeltagare ska göra på allmän väg, eller ett körprov. Körprovets längd och innehåll ska vara tillräcklig för att bedöma samma kunskaper som utbildningen ska omfatta. Både utbildning och körprov kan
torbeno: Jag har gjort det utan problem. Tror det var på högsta hastigheten tom. Blev lika fint snitt som de fabrikskapade (vattenskurna?) kanterna.
Forbo: Yes, tänkte mer om det fanns fler erfarenheter så man får en uppfattning om kvalitetens jämnhet eller inte. Förresten, har Jula gipsskruv på band? Hittar bara spånskiveskruv när jag kollar där
bygga_bo: [citat] Chucken sitter monterad på ett dorn som i sin tur sitter i spindeln. Spindeln är axeln som snurrar inuti pinolen. Pinolen är alltså det icke roterande "röret" man kan se röra sig upp och ner när man "vevar". I pinolen sitter det kullager som håller spindeln i styr. Har jag för mig i varje fall... ;)