Hej!

Jag är en lätt manisk man i mina bästa år, vars mani just nu kretsar kring att köpa mig en bordssåg, även överhandsfräs finns i tankarna. Till en början har jag varit inne på någon av följande sågar (efter att ha läst på på forumet):

Bosch GTS10 alt. PTS10
Dewalt 744
MAkita 2704 alt. MLT100

Efter lite maniskt sökande så hittade även DW745 och kom då fram till att den ligger bra till i pris numera, tar inte så mycket plats och räcker garanterat till för mina behov av lite snickeri och mindre ombyggnationer av huset.

Så en dag hittade jag en länk på forumet om Inca´s produkter, gissa om min maniska ådra slog i taket. Ett system med plats för både såg och fräs som ger bra precision (och kostar fläsk).

Så till mina funderingar:
DW 745 kanske inte är så lämplig att kombinera med Incra-system. Är det någon av er mera erfarna medlemmar av forumet som gått i tankarna att skaffa sig ett Incraanhåll typ LS-system alternativt komboversionen för såg och fräs?

Om så, vad skulle ni välja för såg till att börja med om ni var i min position att börja från noll? Någon av de jag räknat upp ovan eller kanske någon annat märke.

Är även tacksam om någon har tips på lämplig fräs att montera i ett fräsbord typ Incras. Som sagt är jag nybörjare så jag hör inte hemma i festool-klassen riktigt än :-) Men min tanke är att börja med sågen och bygga på med fräs och sedan Inca allt eftersom ekonomin tillåter.


Hoppas någon kan hjälpa mig att resonera. För just nu snurrar det bara i skallen!


Ha det bra!
Mattias
 
Jag antar att du redan hittat denna tråden där jag erkänner likanande symptom:
http://www.byggahus.se/forum/verkty...1-vaelja-bordssag-dw744-vs-makita-2704-a.html

Här visar Bulldogg några bilder på sitt Incra anhåll monterat på en Makita såg.

För min del landade det på en GTS10 från England (Axminster). Jag tror att bordet på DW745 är i minsta laget. (Det kan väl egentligen aldrig bli för stort.) Den är ju däremot mer mobil än de andra och säkert bra för byggsågning där det kanske mest handlar om att klyva. Då behövs ändå extra stöd för utmatning oavsett vilken såg du väljer. I mitt fall så skulle jag ha sågen ståendes i verkstaden så smidigheten var inte så viktig.

Som jag förstått det så är en av fördelarna på DW sågarna jämfört med GTS10 att anhållet är bättre. Funderar du ändå på ett Incra så går ju detta bort. Sedan tror jag inte att det är så mycket bättre att det motiverar prisskillnaden. Om jag minns de svenska priserna rätt så kostade DW744 minst 12 000 medan GTS10 gick på 9000. Jag betalade ca 4500 + frakt från Axminster i England för GTS10.

Ja, detta var nog inte till så mycket hjälp utan bidrog väl bara till att bekräfta din förvirring.

Jag är också intresserad av Incras LS-system så om någon kan uttala sig om detta i kombination med GTS10 så vore det fint. Jag har också köpt fräslyften från Axminster som skall kombineras med Clas Ohlssons stora fräs (som tyvärr verkar ha utgått) när jag bara får tid att sätta ihop det hela. Om det passar min verkstad att kombinera fräsbordet och sågen är jag inte så säker på. Där är jag lite kluven. ;)

Tidigare verkade det vara vissa problem med Incras vinkelanslag och GTS10 eftersom spåren i bordet är gjutna och inte frästa (sämre precision). Där är nog DW borden bättre om det inte har ändrats på senare tid.
 
Så härligt att läsa att man inte är ensam om sin "sjukdom" :-)

Just anhållsfunderingarna på Dw sågen har jag också snöat in lite på... Köper jag en DW745 så har jag en såg jag klarar mig med och ett anhåll som verkar kanon enligt alla kommentarer jag läst.

Körper jag Incra prylar så har jag föreverkat behovet av bra anhåll från Dewalt, men får jag kalla fötter och ändrar mig så kommer jag kanske ångra mig.

DW745 går att få för runt 5500 Kr inklusive att bra stativ just nu (import) så det är på sätt och vis en bra start för en novis som mig. Men men...

Är du nöjd med din såg Jac? Jag gillar generellt blå Bosch, de prylar jag har köpt hittills har fungerat bra.

/Mattias
 
Mattias_Maria skrev:
Så härligt att läsa att man inte är ensam om sin "sjukdom" :-)

Just anhållsfunderingarna på Dw sågen har jag också snöat in lite på... Köper jag en DW745 så har jag en såg jag klarar mig med och ett anhåll som verkar kanon enligt alla kommentarer jag läst.

Körper jag Incra prylar så har jag föreverkat behovet av bra anhåll från Dewalt, men får jag kalla fötter och ändrar mig så kommer jag kanske ångra mig.

DW745 går att få för runt 5500 Kr inklusive att bra stativ just nu (import) så det är på sätt och vis en bra start för en novis som mig. Men men...

Är du nöjd med din såg Jac? Jag gillar generellt blå Bosch, de prylar jag har köpt hittills har fungerat bra.

/Mattias
Stått i samma val en gång i tiden. För min del var behovet av både såg och fräs och flyttbarhet det som fällde avgörandet till CMS (Festool). Hade jag haft plats idag hade jag valt Hammer, men då hade jag aldrig lagt så mycket pengar, och nu har jag ändå inte platsen. På andra plats för mig låg den blå boschen.

Jag tror det viktigaste är frågan om utrymmet, har du skaffat en bordssåg kommer du att ta dig till ett fräsbord. Du behöver alltså ha plats till både och. Så tänk på dem ihop, även om du kanske bara köper den ena. Näst viktigast är stabiliteten i inställningen. Det gör inte så mycket om den slår på en tiondel eller två, men det gör oerhört mycket om den flyttar sig en tiondel eller två (ända tills du börjat handhyvla, men det kommer oftast först ett par år efter bordssågen :)). Den blå boschen var bättre än många dyrare på just att inte glappa. Tredje viktigast som jag ser det är storleken på bordet. Min CMS var länge begränsad till 56 centimeter till höger om klingan. Nu har jag byggt ut den, och det var värt guld att få det extra utrymmet. Rullblock löser mycket, men när man väl har en bordssåg så är just att ställa bredden och såga den oslagbara fördelen.

Före bordssågen var såga ett svårt moment som tog noggranhet. Efter bordssågen är det en självklarhet att lösa saker genom att såga mallar (enkla brädor lagom breda eller långa för att slippa mäta när man sätter ihop eller gör hål eller...).

--- Mats ---
 
Personligen förstår jag inte varför man vill ha sådana anhåll på bordsfräsen (jo, en vertikal förstår jag på) för jag tycker det är mycket enklare att spänna en rak bit med två tvingar och justera med en hammare. Å andra sidan är jag influerad av The Router Workshop, de gör vissa saker mycket enklare och det funkar.

Rörande sågning så exakta mått löser man enklast med ämnen som mall, det funkar med de flesta anhåll.

Några absoluta fördelar med 744'ans anhåll är följande...
1. Köra från bägge sidor om klingan
2. Det går att dra bak för att ge släpp då man kapar mindre bitar
3. Det går att höja så man får stöd för stående ämnen.
4. Det kanske trevligaste, det förflyttar sig parallellt så jag slipper mäta från fram och bakkant för att se till att det inte nyper, det kan man tacka kuggstångsstyrningen för.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Personligen förstår jag inte varför man vill ha sådana anhåll på bordsfräsen (jo, en vertikal förstår jag på) för jag tycker det är mycket enklare att spänna en rak bit med två tvingar och justera med en hammare. Å andra sidan är jag influerad av The Router Workshop, de gör vissa saker mycket enklare och det funkar.

Rörande sågning så exakta mått löser man enklast med ämnen som mall, det funkar med de flesta anhåll.

Några absoluta fördelar med 744'ans anhåll är följande...
1. Köra från bägge sidor om klingan
2. Det går att dra bak för att ge släpp då man kapar mindre bitar
3. Det går att höja så man får stöd för stående ämnen.
4. Det kanske trevligaste, det förflyttar sig parallellt så jag slipper mäta från fram och bakkant för att se till att det inte nyper, det kan man tacka kuggstångsstyrningen för.

/Kent
När jag skrev tänkte jag bara på utrymmet, det vill säga mitt mål var att ha fräsbord och bordssåg inom samma yta, via moduler, inte att ha längdanslaget för att fräsa. Jag gillar iden med brädor och tvingar, älskar youtube klippet med farbrorn som tar fram hammaren och säger "och så använder jag min microadjust". Trots det använder jag faktiskt längdanslaget ibland till fräsen, lämpar sig för att fräsa spår, använder till och med justerbordet till fräsen. Annars följer det med ett normalt fräsanslag som är det vanligaste att använda. Vinkelanslagen på Festoolen är vädigt användbara de med. Egentligen inte särskilt olika dina brädor med tvingar. Skulle gärna haft ett standardspår, det saknas på Festool.

Vet att 744an gillas i forumet. Tycker fakiskt Festoolens längdanslag har samtliga de punkter du nämner, dock är det inte en kuggstång, utan ett mothåll liknande starrett-principen som löser 4an.

--- Mats ---
 
Tack för input!

Just nu har jag kanske snöat in på den enkla vägen genom att fokusera på ett Incra system. Men jag blev imponerad av de filmer jag sett där man med kombi-systemet får plats med såg och fräs på en begränsad yta. Till detta får man som jag fattar det ett system som gör att man på ett enkelt sätt med hjälp av olika mallar som medföljer Incran, kan fräsa en mängd olika fogar med ett och samma verktyg/system. Till skillnad mot att köpa en jiggar eller liknande där man hela tiden måste bygga på med olika typer av anhåll för att kunna fräsa olika profiler och fogar. Med Incra har du ett bord, ett anhåll en mängd mallar och det går enkelt att repetera fräsning av ämnen om man ska gör t-ex flera likartade lådor.

Fast å andra sidan har jag inte efterforskat allt för mycket vad som finns i övrigt eller hur man kan nyttja enklare metorder för att t.ex. fräsa med gott resultat. Måste forska lite mer märker jag :-)

En tanke som slår mig är jag kanske kan satsa på den midre dewalten DW745 och sedan bygga på med egen lösning runt sågen.. har sett någion liknande lösning i någon tråd. På så vis får jag en duglig såg till att börja med och ändras behovet så kan det inte vara omöjligt att kränga bort en Dewalt på blocket och växla upp mig.

Kvällens efterforskningar tar sin början...


/Mattias
 
Mattias_Maria skrev:
Är du nöjd med din såg Jac? Jag gillar generellt blå Bosch, de prylar jag har köpt hittills har fungerat bra.
Nu har jag bara haft den sedan i Augusti och använt den måttligt men hittills har jag inte ångrat mig. Jag beställde också stativet GTA60W som jag tog från toolstop. Mycket smidigt att kunna fälla ihop och köra sågen åt sidan om man inte har plats att ha den uppställd jämt. När vädret tillåter så blir det också lätt att rulla ut den ur verkstaden/garaget så man kan stå ute och damma istället.

Det jag har för avsikt att förbättra med det snaraste är just klyvanhållet. När man skall såga smalare bitar så följer det med en L-formad Al profil som man fäster på anhållet för att klingskyddet inte skall ta i det vanliga, höga anhållet. Denna profil skruvas fast med 3 skruvar och vingmuttrar så det är inte helt smidigt att ta av och på eller byta sida. Jag tror DW har en bättre lösning på detta.

Vad jag tänkte göra är en "låda" (tänk ett uppochnedvänt U) som passar precis över anhållet. Det blir som ett fodral ungefär. Denna kan fästas med en eller två skruvar i spåret på ovansidan. På ena sidan kan jag då fästa AL-profilen eller bara en list. Då blir det lätt att ta av och på eller vända. Dessutom kan man fästa en T-track på ovansidan för att sätta fast featherboards eller annat. Eller tom skruva direkt i "lådan". På denna kan man också sätta en bit på ena långsidan som kan justeras när det finns behov av att anhållet skall släppa tidigare och inte löpa längs hela bordet.
 
jac skrev:
När man skall såga smalare bitar så följer det med en L-formad Al profil som man fäster på anhållet för att klingskyddet inte skall ta i det vanliga, höga anhållet. Denna profil skruvas fast med 3 skruvar och vingmuttrar så det är inte helt smidigt att ta av och på eller byta sida.
Den där listen är så besvärlig att montera att jag inte använt den en enda gång på tre och ett halvt år. Den har dock en fördel som kan vara bra, och det är att, om jag minns rätt, man kan förskjuta den i djupled mot klyvanhållet så att man har anhåll så långt eller kort man vill.

Oftast har jag låtit klingskyddet vila uppe på klyvanhållet, men det är inte alls bra, annars har jag haft en masonitskiva med en liten list på
nertill, säg 25mm bred, och så har jag spänt fast skivan på anhållet med klämmor. Tror dock mer på Jacs variant.
 
Hej, Mattias_Maria.

Jag har som Jac säger ett LS-system från Incra. Jac har även kloka synpunkter kring sågbordets storlek och skenans dimensioner. Incras Miter... kan justeras men men bara till en viss gräns. Säkerställ spårets dimensioner innan du beställer.

Som flera påpekar så kan man förstås uppnå samma funktionalitet med plank, tvingar och gummiklubba, men jag gillar tanken på att ha "stuff" som är bättre än jag... enkelheten, snabbheten i inställningar, repeterbarheten och precisionen som de här grejerna har tilltalar mig.

Möjligheten att snabbt få ditt featherboards, fräs- och sågstopp, höjdstöd etc är rätt bekvämt.

Har exempelvis börjat laborera med mallarna för sinkfräsning. Har man bara ett bra stål som är höjdsatt korrekt så blir det inget annan än perfekt resultat. Bifogar en bild på första försöket med ett stål från Jula, och vanlig råspont från utelagret på Bauhaus. Har bytt ut stålet mot ett riktigt från Woodcraft, eftersom det blev urslag med Julastålet.

Sen skall man vara medveten om att grejerna tar plats, så som Mats B skriver. Jag har ett enbilsgarage och mindre än så blir det bökigt att flytta runt.
 
  • DSC00284.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anders 1920-tal
  • Laddar…
Roligt att höra att du verkar nöjd Bulldog!

Jag har övergivit tanken på den mindre Dw745 sågen. Det blir en GTS10 eller 2704. Har för mig att jag såg en 2704 på bild där du fotat din Incra-lösning. Är du nöjd med den sågen?

Har en fundering till, vilken fräs kör du med och har du några tips vad man bör tänka på vid val av fräs i kombination med incra?


/Mattias
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.