1 757 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Scrollkompressor frågor
Jag kommer troligen kunna ta reda på en fin scrollkompressor från jobbet. En Atlas Copco från 2002. Dom specifikationerna jag vet nu är att det är max tryck 8bar och avgiven luftmängd 400l/min, Oljefri.
Nån som vet om det finns några fördelar med en sån i jämförelse mot en vanlig kolvkompressor om man ska ha den till lite allmänt privat bruk i garaget mm?
Nån som vet om det finns några fördelar med en sån i jämförelse mot en vanlig kolvkompressor om man ska ha den till lite allmänt privat bruk i garaget mm?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Lyllos, de går tystare än en kolvkompressor då den bara har roterande delar och inga fram och tillbaka delar.
Protte
Protte
Japp dom går tyst och fint, frågan är bara om dom har några nackdelar för hemmabruk.prototypen skrev:
Den har ju tex ingen tank inbyggd, så i drift antar jag att den går hela tiden när man startat den och inga start och stopp när trycket sjunker som en kolvkompressor gör.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nackdelen hemma är väl att du aldrig kan använda den fullt ut. Men det skulle väl gå att sätta en tank efteråt och en tryckströmbrytare. Men kolla om den har några hyss för sig när den ska stängas av, t.ex att avlastning ska göras först annars så roterar den baklänges eller att fläkten ska gå efteråt eller oljepumpen.
Protte
Protte
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
