7 746 läst ·
26 svar
8k läst
26 svar
Slipcylinder till pelarborr?
Hmm, har en ER-30 chuck med MK2 till min pelarborrmaskin. Axeln i maskinen har genomgående hål som skulle kunna passa en dragstång. Dock är hålet mindre än det M6(?)-gängade hål som sitter i MK2:an på ER-chucken. Har många gånger tänkt att lösa det där med dragstången för att potentiellt kunna fräsa i maskinen. Kanske skulle man montera dragstång till den vanliga chucken oxo?
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Sen har ju också Morsekonorna en tapp i toppen som lätt skulle kunna låsa konan från att vridas i rotationsriktningen.
Det är riktigt att konan kan släppa. Det har hänt mig när jag fräste med en pelarborrmaskin med koordinatbord. Själva konsläppet var ganska odramatiskt, men jag fick en ordentlig skopa ovett och fick förklarat för mig att pelarborrmaskiner var utrustade med axialkullager som inte tål belastningen vid fräsning. Slitaget på lagret skulle göra att maskinen blev glapp och förlorade precision med renovering som följd.
Det finns visserligen kullager som kan ta upp både axiella och radiella belastningar, men vad som sitter i en enskild pelarborr är svårt att säga.
Det finns visserligen kullager som kan ta upp både axiella och radiella belastningar, men vad som sitter i en enskild pelarborr är svårt att säga.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Det låter som att fräsningen får anstå tills vidare då.
Menar du att det även gäller slipningen då?
Menar du att det även gäller slipningen då?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Beror ju på vilken pelarborrmaskin man har, min Solberga har utvändig gänga på spindeln för att man ska kunna dra fast en fräschuck och jag fräser mycket i plast och trä. aluminium går också men inte stål.
Protte
Protte
Hmmm... jag har också varit med om att chucken släppt någon gång när jag borrat lite "våldsamt". Detta var innan jag ordnade bättre möjligheter att spänna fast arbetsstycket. Som sagts innan så var släppet helt odramatiskt. Chucken trillade ut och ner några cm. Det skramlar lite men inget farligt händer. Det beror ju på uppställningen också men jag har svårt att tro att något skulle kunna flyga iväg eller ställa till skada.
Min maskin är definitivt inte gjord för fräsning, ingen Solberga eller Arboga direkt. Men i min tänkta uppställning så skulle det ju inte bli värre än att sliptrissan faller ner några cm i utugslådan/arbetsbordet.
Nåja, jag trodde inte att slipning skulle kunna orsaka detta heller så jag får helt enkelt ge mig på lite empirisk forskning. Jag återkommer med resultatet när jag hunnit ta mig till Biltema och skaffa en cylider att prova med.
Min maskin är definitivt inte gjord för fräsning, ingen Solberga eller Arboga direkt. Men i min tänkta uppställning så skulle det ju inte bli värre än att sliptrissan faller ner några cm i utugslådan/arbetsbordet.
Nåja, jag trodde inte att slipning skulle kunna orsaka detta heller så jag får helt enkelt ge mig på lite empirisk forskning. Jag återkommer med resultatet när jag hunnit ta mig till Biltema och skaffa en cylider att prova med.
Det som kan vara illa är vetskapen att varje gång den faller ner är det för att lasterna varit för stora i den riktning som inte tas upp av lager och upphängning, och att därför troligen en bit precision i den riktningen gått förlorad under belastningen.jac skrev:Hmmm... jag har också varit med om att chucken släppt någon gång när jag borrat lite "våldsamt". Detta var innan jag ordnade bättre möjligheter att spänna fast arbetsstycket. Som sagts innan så var släppet helt odramatiskt. Chucken trillade ut och ner några cm. Det skramlar lite men inget farligt händer. Det beror ju på uppställningen också men jag har svårt att tro att något skulle kunna flyga iväg eller ställa till skada.
Min maskin är definitivt inte gjord för fräsning, ingen Solberga eller Arboga direkt. Men i min tänkta uppställning så skulle det ju inte bli värre än att sliptrissan faller ner några cm i utugslådan/arbetsbordet.
Nåja, jag trodde inte att slipning skulle kunna orsaka detta heller så jag får helt enkelt ge mig på lite empirisk forskning. Jag återkommer med resultatet när jag hunnit ta mig till Biltema och skaffa en cylider att prova med.
--- Mats ---
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Jag tror inte att det finns någon så dålig maskin att den inte tål en slipcylinder MEN problem uppstår då man inte har någon axialkraft som håller kvar morsekonan så den vill trilla ur.
Protte
Protte
Jag skaffade motsvarande sats på Jula för ett tag sen. Det fanns även på ett tredje ställe (K-Rauta?) men kallades olika saker på alla ställena så de var lite omständiga att hitta. Funkar väl sådär, framför allt är papperna av usel kvalisort.
Om du kan få tag på ShopNotes #32 så finns ett projekt där dom får till det med en motor monterad på pelaren och lite träarmar. Ända bilden jag lyckats hitta online finns här.jac skrev:
Klicka här för att svara