Hmm, har en ER-30 chuck med MK2 till min pelarborrmaskin. Axeln i maskinen har genomgående hål som skulle kunna passa en dragstång. Dock är hålet mindre än det M6(?)-gängade hål som sitter i MK2:an på ER-chucken. Har många gånger tänkt att lösa det där med dragstången för att potentiellt kunna fräsa i maskinen. Kanske skulle man montera dragstång till den vanliga chucken oxo?
 
Sen har ju också Morsekonorna en tapp i toppen som lätt skulle kunna låsa konan från att vridas i rotationsriktningen.
 
Det är riktigt att konan kan släppa. Det har hänt mig när jag fräste med en pelarborrmaskin med koordinatbord. Själva konsläppet var ganska odramatiskt, men jag fick en ordentlig skopa ovett och fick förklarat för mig att pelarborrmaskiner var utrustade med axialkullager som inte tål belastningen vid fräsning. Slitaget på lagret skulle göra att maskinen blev glapp och förlorade precision med renovering som följd.

Det finns visserligen kullager som kan ta upp både axiella och radiella belastningar, men vad som sitter i en enskild pelarborr är svårt att säga.
 
Det låter som att fräsningen får anstå tills vidare då.

Menar du att det även gäller slipningen då?
 
Det kan jag tänka mig att det gör. Vid två tillfällen när jag har "borrat upp" hål genom att trycka arbetsstycket åt ena sidan och liksom låda borret fräsa upp hålet råkat ut för att kona och chuck lossnat och trillat av.
 
Beror ju på vilken pelarborrmaskin man har, min Solberga har utvändig gänga på spindeln för att man ska kunna dra fast en fräschuck och jag fräser mycket i plast och trä. aluminium går också men inte stål.

Protte
 
Hmmm... jag har också varit med om att chucken släppt någon gång när jag borrat lite "våldsamt". Detta var innan jag ordnade bättre möjligheter att spänna fast arbetsstycket. Som sagts innan så var släppet helt odramatiskt. Chucken trillade ut och ner några cm. Det skramlar lite men inget farligt händer. Det beror ju på uppställningen också men jag har svårt att tro att något skulle kunna flyga iväg eller ställa till skada.

Min maskin är definitivt inte gjord för fräsning, ingen Solberga eller Arboga direkt. Men i min tänkta uppställning så skulle det ju inte bli värre än att sliptrissan faller ner några cm i utugslådan/arbetsbordet.

Nåja, jag trodde inte att slipning skulle kunna orsaka detta heller så jag får helt enkelt ge mig på lite empirisk forskning. Jag återkommer med resultatet när jag hunnit ta mig till Biltema och skaffa en cylider att prova med.
 
jac skrev:
Hmmm... jag har också varit med om att chucken släppt någon gång när jag borrat lite "våldsamt". Detta var innan jag ordnade bättre möjligheter att spänna fast arbetsstycket. Som sagts innan så var släppet helt odramatiskt. Chucken trillade ut och ner några cm. Det skramlar lite men inget farligt händer. Det beror ju på uppställningen också men jag har svårt att tro att något skulle kunna flyga iväg eller ställa till skada.

Min maskin är definitivt inte gjord för fräsning, ingen Solberga eller Arboga direkt. Men i min tänkta uppställning så skulle det ju inte bli värre än att sliptrissan faller ner några cm i utugslådan/arbetsbordet.

Nåja, jag trodde inte att slipning skulle kunna orsaka detta heller så jag får helt enkelt ge mig på lite empirisk forskning. Jag återkommer med resultatet när jag hunnit ta mig till Biltema och skaffa en cylider att prova med.
Det som kan vara illa är vetskapen att varje gång den faller ner är det för att lasterna varit för stora i den riktning som inte tas upp av lager och upphängning, och att därför troligen en bit precision i den riktningen gått förlorad under belastningen.

--- Mats ---
 
Redigerat:
Jag tror inte att det finns någon så dålig maskin att den inte tål en slipcylinder MEN problem uppstår då man inte har någon axialkraft som håller kvar morsekonan så den vill trilla ur.

Protte
 
Jag skaffade motsvarande sats på Jula för ett tag sen. Det fanns även på ett tredje ställe (K-Rauta?) men kallades olika saker på alla ställena så de var lite omständiga att hitta. Funkar väl sådär, framför allt är papperna av usel kvalisort.
 
Jac,
precis hemkommen från US där jag köpte denna. Den tar vanliga sandpapper som klipps till och spänns fast.

Har inte provat ännu men lovar att återkomma efter att den provats. Hade för övrigt samma idé som du...
 
jac skrev:
...
Jag får ju inte den uppåt/nedåt gående rörelsen som man har i en för ändamålet avsedd maskin men det får jag leva med.
...
Om du kan få tag på ShopNotes #32 så finns ett projekt där dom får till det med en motor monterad på pelaren och lite träarmar. Ända bilden jag lyckats hitta online finns här.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.