4 867 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Stål med egen profil till vertikalfräs.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Håller på med renovering av huset, och har nu kommit till det skedet att jag måste riva ner locklister och brädor från en sträcka på ca 5m. Det mesta har suttit uppe sen omkring 1870 och är ganska skört. Det betyder att jag måste kunna tillverka locklist med rätt profil. Hoppas kunna klara mig med 50-mmstål, men om det är 2" behövs det ju något mer så jag kanske får gå upp på 60mm om jag inte hittar nån som gör en 2" förstås.
Det verkar vara ont om tillverkare av customstål. Toolbox har sålt av sin verksamhet, men säljer fortfarande stål enligt beställningar från kunder, men det har blivit väldigt dyrt efter försäljningen. Ca 1000kr/par.
Därför tänkte jag höra om nån känner till någon tillverkare eller försäljning i England eller Tyskland, eller nån annanstans för den delen där man kan beställa en specialprofil något billigare.
Det verkar vara ont om tillverkare av customstål. Toolbox har sålt av sin verksamhet, men säljer fortfarande stål enligt beställningar från kunder, men det har blivit väldigt dyrt efter försäljningen. Ca 1000kr/par.
Därför tänkte jag höra om nån känner till någon tillverkare eller försäljning i England eller Tyskland, eller nån annanstans för den delen där man kan beställa en specialprofil något billigare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Slipa själv, det gjorde vi alltid när jag jobbade på snickeri.
Protte
Protte
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har ingen digitalkamera för tillfälletDaniel_N skrev:
Så tanken var att passa på att skaffa såna stål för att ha till resten av huset. På vissa håll är de skadade, på andra ersatta med vanliga 1"2-lister osv. samt att jag inte i nuläget vet hur mycket av panelen som måste plockas ner. Med såna stål skulle man med andra ord vara förberedd på att tillverka ersättningslister när behovet uppkommer.
Problemet är att slipa ett par exakt lika i form och vikt.
Inget som blir godkänt för manuell matning heller men kör man själv så...
Ett annat alternativ är ett skärande stål och ett stål som bara balanserar, kruxet är att man måste kolla så det balanserar med och det gör man med en speciell 30 mm kullagrad axel som sätts upp mellan svarvens dubbar och där man sen kollar så kuttern balanserar.
Jo jag har en sådan.
Däremot lär det bli billigare att köpa in stålen med tanke på arbetstiden samt mycket säkrare med två lika stål, det hugger som fasen när man kör med ett stål. Kolla med Logosol vad de skall ha för stålen.
/Kent
Inget som blir godkänt för manuell matning heller men kör man själv så...
Ett annat alternativ är ett skärande stål och ett stål som bara balanserar, kruxet är att man måste kolla så det balanserar med och det gör man med en speciell 30 mm kullagrad axel som sätts upp mellan svarvens dubbar och där man sen kollar så kuttern balanserar.
Jo jag har en sådan.
Däremot lär det bli billigare att köpa in stålen med tanke på arbetstiden samt mycket säkrare med två lika stål, det hugger som fasen när man kör med ett stål. Kolla med Logosol vad de skall ha för stålen.
/Kent
Klicka här för att svara
