Då var det så att pappa snart fyller år och jag hade tänkt ge han en skruvdragare i present.

Jag har tänkt mig en skruvdragare i prisklass med 4000-5500kr ungefär.

Jag har kollat på följande maskiner

Hitatchi DS 14DBL 4988kr
DeWalt DC732C2 3895kr
Makita BDF440RFE 4795kr

Vet att Festool och Panasonic har bra maskiner i liknande prisklass, men vet ej vad de heter, sen har vi ju Hilti med.

Jag själv tycker efter egen erfarenhet och så att Hitatchi har lyckats fått riktigt bra maskiner, och deras nya teknik på batteri skulle tydligen vara väldigt bra, samt att dom har en kolborstfri motor på den där modellen dessutom. Men har även kört mycket med Hilti och tycker även att deras maskiner är väldigt bra, men känns som man betalar lite bara för märket där.

Så vad rekomenderar ni?

Mvh,
Stefan.

Inga åsikter om skruvdragarna, men jag måste ändå säga att om jag någonsin får en son så hoppas jag att det är en som ger mig så dyra verktyg!

För de pengarna är det ju klart farsgubben skall ha en Makita.

raveper skrev:
För de pengarna är det ju klart farsgubben skall ha en Makita.
Kan du motivera lite varför du tycker så?

Jag har en Festool T 15+3 och den kostar 5.600:-
Men man vill ju även ha Vinkeltillsats och Excentertillsats och då blir det T 15+3 Plus och då är man upp i 6.800:-
Och ska man dra nytta av CENTROTEC så får man köpa en CENTROTEC-Systainer plus någon lös del till för 5.000:-
Det slutar då på 11.800:-
Men jag skulle ju inte betala en krona över 10.000:- om man köper allt samtidigt.
Billigt? Nä, men sjukt bra med alla tillbehör.

Jag har sedan grabbarna var i blöjåldern jobbat på att dom skall känna o förstå skillnaden mellan dåliga o bra verktyg.

Väntar på första presenten dock.....

Ett alternativ kunde ju vara ett "monsterkit" från Bosch, Makita eller Dewalt. Lite mer mångsidighet än enbart en dragare.

E
BDF440 är en trevlig maskin, men jag tycker att BDF450 eller BDF452 är ett bättre alternativ då de ligger inom prisklassen du tänkt dig, du får då en robustare maskin.

Har tappat en Hitachi 6m ner på betonggolv, det enda som hände vara
att plasten runt chucken sprack, lite lim & som ny... -Otroligt!

End skrev:
Tycker du borde satsa på ett skruvdragarpaket med en vanlig skruvdragare och en slagskruvdragare.
Typ denna:
[länk]

Men om du importerar så sikta på BTD-144 och BDF-450 eller BDF-452.
Helt onödigt då vi har en riktig hilti slagborr redan, skruvdragaren är dock slut därav behövs en ny :)

x40stefan skrev:
Helt onödigt då vi har en riktig hilti slagborr redan, skruvdragaren är dock slut därav behövs en ny :)
Njae....en slagskruvdragare och en slagborr är helt olika saker. Sök och lös om slagskruvdragare så ser du skillnaden. För övrigt kan jag absolut rekommendera en slagskruvdragare.

Jag hade satsat på en Festool C15 från ex axminster i England. 4500:- inkl frakt hem till dörren.
Då får farsgubben den finaste skruvdragaren :)

x40stefan skrev:
Det jag länkade är slagskruvdragre, inte slagborr. Förövrigt, vad jag vet tillverkar Hilti inte slagborr utan borrhammare.
För att reda ut det för dig:

Slagskruvdragare: Man borrar inte med den, man skruvar, men det går att borra om man har borr med bitsfäste. Den fungerar som mutterknackare men har bitsfäste och lägre vridmoment än en renodlad mutterknackare.
Fördelen är att man kan skruva i princip hur grova skruv som helst utan att vrida handleden. Underbar sak! Har praktiskt taget slutat skruva med vanliga skruvdragare.

Slagborr: Högvarvig men svaga slag, i princip värdelös för betong. Men kan vara bra för kakel, tegel och liknande material då en borrhammare kan vara för stark.

Borrhammare: Pneumatisk, troligen det ni redan har från Hilti. Lägre varvtal och starka slag. Utmärkt för betong.

Makita är ett bra val. Om du hur tänkt utöka din (fars) verktygsarsenal ytterligare så är detta det självklara valet. Tror inte att det finns någon tillverkare som har ett så brett spektrum när det gäller batteridrivet.

Om det däremot kommer att stanna vid en skruvdragare så kan jag rekommendera dig att titta på Panasonic. Vi har dom på jobbet och det finns inte nåt att anmärka på. Utmärkta batterier!

Min röst faller på någon av dom större Makita eller Aeg modellerna, jag har aldrig haft någon Makita men dom verkar ju ha bra rykte iaf.

Gillar man låg ljudnivå så faller slagskruvdragarna bort, är ett j#vla oljud i dom även om dom är starka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.