Det lille er nok våtfilteret antar jeg. Den bruker du istedenfor den store filterboksen når du skal suge vatten. Bare tre den rundt der.

Ah! Med den lilla gummisnodden som låg i antar jag?

Kan bara bekräfta att manualen till Altos grovdammsugare (i mitt fall Aero 25-20) är dålig, man blir inte mycket klokare av vare sig text eller illustrationer. Det jag tror är adapter till verktyg har jag inte fått att passa till något av mina verktyg - krävs det ytterligare någon slangstump eller nåt?

Jag har en sådan dammsugare fast med 25 litersbehållare (25-21).
Jag har använt den flitigt i ca ett år och jag tycker att den är jättebra, har använt den till maskiner också.

Dock så är ju min orange och märkt AEG, men det är egentligen en Nilfisk. (jag fick betala 250kr extra för att få den orange istället! :) )

Edit:

Push and clean tycker jag funkar bra, testade det när jag hade sugit upp en massa gamla puts rester och det blåste rent filtret ganska bra.

Redigerat:
Jag vill också bara instämma i detta att man nog bör använda påsarna - det dyra runda motorfiltret sätter igen snabbt och jag fick ta ur det och "banka" det mot marken ute för att få bort min gips/spånskivespån/stenullsdammsmix från filtret. Funkade inte med push-and-clean i mitt fall.

Nöjd för övrigt - önskar bara jag skaffat en direkt när vi började riva. Hade sparat många hostattacker... måste ju vara bättre att suga upp dammet än att sopa så det virvlar runt.

Om det är möjligt att koppla dammsugarslangen till utblåset på Nilfisken så kan man nyttja detta för att blåsa rent filtret. På min gamla sunkiga Kärcher brukade jag ibland ta av "locket" med motorn och filtret, montera av filtret och köra motorn löst på golvet. Kopplade slangen till utblåset och blåste rent filtret baklänges (alltså inifrån och ut). Visst, inte som tryckluft men ändå bättre än att knacka rent det. Ska väl tilläggas att man aldrig ska blåsa rent filter med tryckluft eller liknande, det förstör filtret vilket resulterar i sämre filtrering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.