11 143 läst ·
17 svar
11k läst
17 svar
Kapa möbelben i metall
Sida 1 av 2
Behöver kapa av 5st möbelben av stål, det gäller ben till IKEA:s köks-stommar. Behöver få ner dem till ca 8cm.
Krav på kapning:
- rakt
- repeterbart map längd
- inte ge brännmärken eller repor
- inte deformera röret.
Första tanken var min Nobex Proman, men det visar sig att det inte finns metallblad till den (som det gör till Champion). Vad tror ni om att offra originalbladet som sitter på för dessa snitt och sedan skaffa ett nytt blad för listning?
Krav på kapning:
- rakt
- repeterbart map längd
- inte ge brännmärken eller repor
- inte deformera röret.
Första tanken var min Nobex Proman, men det visar sig att det inte finns metallblad till den (som det gör till Champion). Vad tror ni om att offra originalbladet som sitter på för dessa snitt och sedan skaffa ett nytt blad för listning?
För att få det rakt kan man ju använda sig av en geringslåda. Har man ingen kan man ganska lätt impovisera ihop en av lite bitar man har liggande om man bara kan lyckas såga dom rakt. Tvingar man sedan fast lådan i kombination med en liten stopkloss så har man även löst repeterbarheten på längden.
Produkter som diskuteras: "geringslåda"
Geringslåda i trä Sjöbergs
Robust låda för gering
277 kr inkl moms
Läs mer
En sådan http://www.jula.se/kapmaskin-125589 kanske fixar saken?
Annars, om du har tillgång till 230 mm metallkap kan du montera den på ett stativ, lite bökigt att justera men har man tid så blir det exakt.
Annars, om du har tillgång till 230 mm metallkap kan du montera den på ett stativ, lite bökigt att justera men har man tid så blir det exakt.
Missförstå mig rätt nu men kan man inte kapa ben till köksstommar med godkänt resultat med en vanlig bågfil får man nog inte upp köket heller...
Vem sade något om kök? 
De skall vara till min hembioinstallation och där anser jag mig ha rätt att ha orationellt höga krav på precision! Skall testa rörskäraren, borde gå att få till rimlig precision på längden med den tycker jag.
De skall vara till min hembioinstallation och där anser jag mig ha rätt att ha orationellt höga krav på precision! Skall testa rörskäraren, borde gå att få till rimlig precision på längden med den tycker jag.
Hmm...vill man ha en signifikant höjning av precisionen från en noggrann bågfilskapning skulle jag nog vilja föreslå en svarv.
Men metallsvarven står nerpackad i boden sedan flytten...
Sen är ju benen justerbara (vilket kommer ett behövas med tanke på golvets beskaffenhet), men det känns bättre om de är lika långa från början. Snygg snittyta är nog prio ett.
Sen är ju benen justerbara (vilket kommer ett behövas med tanke på golvets beskaffenhet), men det känns bättre om de är lika långa från början. Snygg snittyta är nog prio ett.