8 059 läst ·
20 svar
8k läst
20 svar
Dammsugare AERO 20-21. Bu eller bä?
Sida 1 av 2
perkele skrev:
Själva dammsugaren fungerar bra, men jag är extremt besviken på att när jag använder ett elverktyg via dammsugarens eluttag så regleras sugeffekten via varvtalet på elverktyget. Det betyder att jag måste ha fullt ös på mitt elverktyg för att få max sugförmåga från maskinen. Det är verkligen enerverande.
Jag tyckte att påsarna till Alto var för dyra, köpte istället en kärscher. Om du tänker köra påslöst så spelar detta visserligen ingen roll.....
Kör inte påslöst, det är mitt tips! Påsarna kostar typ en hundring för 4-5 stycken och det går faktiskt att fylla dem riktigt bra med damm och skit innan man måste byta dem. Ett nytt filter (som är det du stäter igen om du inte har påsar) kostar flera hundralappar. Påsen är lätt att tömma.SmygvinkelChalle skrev:
Man kan dessutom skära upp påsen i ena sidan och tömma den. Sen viker/rullar man och ihop och häftar. Om man är försiktig klarar man att använda påsarna 3-4 gånger.
Det kritiska momentet är att ta ur påsen ur dammsugaren. Om påsen är knökfull är det i stort sett omöjligt att få ut de hel. Knökfull blir den i praktiken aldrig. Tricket är att ta tag i den påsdel som sitter längs bort ifrån sughålet och skaka tillbaka dammet mot sughålet och den korta påsdelen (som aldrig fylls vid dammsugning).
Den nu ganska tomma påsdelen kan nu dras upp ur dammsugaren utan att man skadar pappret. När den är ute skall man hälla tillbaka dammet inuti påsen till den del som befinner sig utanför dammsugaren. Nu kan man ganska lätt ta ur påsen utan att skada den.
Observera att det här gäller Alto Aero 840. Jag tror att den har samma grundkonstruktion som den efterfrågade dammsugaren.
Min Alto har den störande egenskapen med varvtalsregleringen som har beskrivits ovan. Det ledde till att jag skaffade en Festool CTL 22 med evighetspåse. Alton sitter nu permanent på min kap/gersåg. För övrigt en DW 700, som faktiskt har en riktigt bra dammutsugning.
Festoolsugaren är i en helt annan klass.
Det kritiska momentet är att ta ur påsen ur dammsugaren. Om påsen är knökfull är det i stort sett omöjligt att få ut de hel. Knökfull blir den i praktiken aldrig. Tricket är att ta tag i den påsdel som sitter längs bort ifrån sughålet och skaka tillbaka dammet mot sughålet och den korta påsdelen (som aldrig fylls vid dammsugning).
Den nu ganska tomma påsdelen kan nu dras upp ur dammsugaren utan att man skadar pappret. När den är ute skall man hälla tillbaka dammet inuti påsen till den del som befinner sig utanför dammsugaren. Nu kan man ganska lätt ta ur påsen utan att skada den.
Observera att det här gäller Alto Aero 840. Jag tror att den har samma grundkonstruktion som den efterfrågade dammsugaren.
Min Alto har den störande egenskapen med varvtalsregleringen som har beskrivits ovan. Det ledde till att jag skaffade en Festool CTL 22 med evighetspåse. Alton sitter nu permanent på min kap/gersåg. För övrigt en DW 700, som faktiskt har en riktigt bra dammutsugning.
Festoolsugaren är i en helt annan klass.
Tackar för synpunkterna. Jag hade ju tänkt köra utan påse, därav mitt intresse för den där push and clean funktionen, som jag vet fungerar bra på andra sugar som Dustcontrol. Men principen är ju rätt enkel, så det bör nog fungera tillräckligt bra, tror jag.
Push & clean verkar funka fint, är nöjd med min Alto, men jag har en extern autostart.
Men använder ni era grovdamsugare hela dagarna? Påsarna till en alto kostar ju ca 20:- st och med tanke på vad allt annat kostar som man sågat sönder så är det inte direkt kostsamt...
Men använder ni era grovdamsugare hela dagarna? Påsarna till en alto kostar ju ca 20:- st och med tanke på vad allt annat kostar som man sågat sönder så är det inte direkt kostsamt...
Nu funderar jag på om man ändå inte ska slå till på en proffssug när man ändå har spenderbyxorna på sig... Undra bara vad som motiverar att denna Jula Postorder Våtdammsugare Attix 360/21 E kostar 4000 kr?
En beg Festool-sug skulle göra sig bra bland dammet också...
En beg Festool-sug skulle göra sig bra bland dammet också...
Köpte en nilfisk alto 20-21 här om dagen och är nöjd det lilla jag hunnit köra. Dock lämnar manualen en hel del att önska. Nån som tex vet vad den lilla fyrkantiga vita påsen skall vara till? Ser nästan ut som nåt filter av nåt slag men jag fattar inte var det skall vara. Är ju bara massa fula bilder i "manualen", inte en förklarande text så långt ögat kan nå 
