2 395 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
slipa kofot med Tormek
Är det någon som har kommit fram till ett bra sätt att slipa en kofot med en Tormek? Jag hittar ingen riktigt bra hållare. Att hålla för hand går ju, men känns fel...
--- Mats ---
--- Mats ---
Redigerat:
Tack. Låter som den lösning som var den enda jag tyckte fungerade. Använder universalstödet och pekfingret som distans.Daniel_N skrev:
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Brukar slipa till koföterna med några snabba drag med en lamellslipskiva i vinkelslipen. Precisionen blir väl inte så bra som med Tormek, men till uppgiften duger det rätt bra.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mycket ska man läsa, slipa bräckjärnet? har jag aldrig ens tänkt.
Protte
Protte
Tja, främst för att det är lättare och snabbare att ta ett par drag med filen, men det är ju min åsikt. Vill man slipa kofoten med sin tormek så får man ju naturligtvis göra det. Jag tycker inte det behövs den typen av skärpa på kofoten, det är ju inga precisionsskärningar man ger sig på med dessa eggar direkt. Därför blir det filen till kofoten. Filen är ju lite portablare också.
Nä, jag skulle ju inte heller plocka fram tormeken när kofoten är lite slö. Istället brukar det bli en hög med saker som ska skärpas och sen plockar jag fram tormeken, och då går det snabbt att ta kofoten också.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Mina kofötter är mjukt rundade för att inte skada någon som är ivägen...........
Protte
Protte
Rundningen lät jag vara kvar, det var bara spetsarna jag vässade. Det gör faktiskt en del att kunna tvinga in kofoten bakom brädan så mycket att man får ut hela brädan efter varje "smäll i bakom och bräck".prototypen skrev:
--- Mats ---
Klicka här för att svara
