Verktyg & Maskiner
M@ZE: Ahh det gör det ju såklart, ibland läser man det man vill se tydligen. Skall man ge sig på att bygga om den, är ingen som brukar hålla på med att löda osv .. men tycker det är kul helt klart.
Swappe: Hepp! Utnyttjade Hornbachs 10% prisgaranti idag och köpte mig en Bosch PCM8S för 2060kr (normalpris 2495kr). Jämförde med www.InWarehouse.se (2250kr + 39kr i "pickup"-avgift). Tips till den som är ute efter en sån såg i den prisklassen och hinner innan/om Hornbach ändrar sitt pris. Köpte även PTA2400 (sågbord) för 949kr på samma ställe. Var egentligen inne på en GCM8SJ, men insåg
Dr_Jerkyll: Tänkte bara meddela att det blev en konkavt slipad sickel, men det gick inte att utesluta sandpappret även om det bar emot... :)
magnu: Jag kanske inte var tillräckligt tydlig, men jag har hyrt pressverktyg av Abatic, som numera heter tools i Ulvsunda industriområde
MrQ: ok perfekt. Enkel lösning på det problemet verkar det som. Känns som jag inte behöver bli sittandes med ett fint verktyg som jag inte kan använda.........
Mats Bengtsson: [citat] Det med varvtalet är en typisk skillnad mellan billiga och mindre billiga maskiner. Att reglera effekten (mer troligt tiden motorn får spänning) är billigt och lätt. Att reglera varvtalet kräver någon typ av feedback och blir lite dyrare. Grovdammsugare brukar fungera bra, påsarna får man mer se som ett försök från leverantören att visa god vilja. --- Mats ---
mattiasp: Du får in en Festool CS70 på 385mm, men då får du utfällbara ben och inga hjul. Den är visserligen dyrare, men en kåpa är troligen inte heller speciellt billig.
Mats Bengtsson: [citat] Lösningen är snygg. Det visade sig att min Famag forstner (från Dieter) hade en extra fördel, den stannar betydligt bättre i centrum av hålet än en vanlig borr. Kommer ihåg diskussionen om små hål till gångjärn, och gissar att en del av svaret är att man inte ofta har så små träborr och de andra vandrar gärna. Men att få din mall att landa med centrum helt rätt kan vara
Mats Bengtsson: [citat] Jag har haft ett. Bytte det till en CMS. Det har ett anhåll som fungerar helt ok så länge man vill ha ett anhåll som är rakt.Det går också att justera utbordet utåt, men bara nedersta biten. Fjärdermatning görs med plastbitar, både nedåt och åt sidan. Lite klena, men duger. Lite för få inställningar, men det finns ett t-spår så man kan göra sina egna. Det finns ett
prototypen: Nu har jag provat Lönn, skulle putsa till änden på en liten bit men det brände och blev svart så med ett nytt band gick det lite bättre. Protte
pebj_: Man kan inte låta bli att undra hur bra det egentligen fungerar med nollpunktslutning, splitterskydd och annat när man läser denna tråden? http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/150727-festo-fs-1400-festool-fs-1400-2-a.html Jag som trodde att det skulle diskuteras för- och nackdelar med de olika skensystemen i denna tråd.
Mats Bengtsson: [citat] Det tipset visade sig riktigt bra det med. Efter en del hyvlande så upptäckte jag att jag började få guppigheten vid riktarbetet igen. Sänker jag då min egen matningshastighet så blir det bra. Förmodar man kan dra lite snabbare när stålen är helt vassa. --- Mats ---
snickarboden: Den alternativa lösningen innebär att du fräser med handöverfräsen som handöverfräs i en tenonjig. Du limmar ihop ämnena till en stapel för att sen kunna spänna fast stapeln... Därefter fräser du en plugg på alla sidor, lossar och kapar bort den färdiga pluggen, fräser nästa osv... Dvs stapeln blir uppifrån sett 100x30 och sen så hög som du vill ha antal pluggar plus några
phl: Man kan med länkage öppna spjäll med ett RC-servo. Dock blir det en ganska klumpig lösning eftersom det är lite klurigt att få till en lång linjärrörelse med RC-servot. Min tanke var att dissikera servot. Det är då möjligt att få ett ändlöst servo (utan given positionsangivelse) som man kan rotera med variabel hastighet i båda riktningarna. Monterar man en finare gängstång på
Patrik_Hed: Jag vet inte om det var just denna, men jag hyrde en Hilti tigersåg på Remirent när jag fräste in pottor för spottar i ett spåntak hos en kund. Luftinsuget på den satt bak vid handtaget och den sög hela tiden in spån/damm som ramlade ner så det täppte ju igen insuget hela tiden. Kändes ju inge vidare direkt... //Patrik
Mr Handyman: [citat] Ett tredje kort är lösningen...eller inte.
bigsnucke: En sådan lucka hade jag gjort med ett spår i mitten som är lika bred som spegeln. Ändarna på över/underdel fräser man så det bildas en liten minitapp som passar i spåret. Limma allt, även spegeln. Du behöver varken tappar, domino eller kex...
End: Kanske kolen som behöver bytas? Det brukar lukta bränt när kolen är utsliten.
GbSabo: 1.kolla lyssna att fläkten fläktar annars köp ny 150:- i högdalen på elektrolinding. 2.prova att blåsa ur batteriet med tryckluft försiktigt gäller även maskinerna (alla). ett par snabba tips:)
1457g: Jag satt och nördade mig lite på FOG när jag såg denna tråd: http://festoolownersgroup.com/festool-tool-problems/t183-drill-problems/ Ganska kasst när det är en såpass dyr maskin.
Mats Bengtsson: [citat] Jag håller med, den typen av jobb skall lämnas bort. :D Min mor skriver fortfarande skrivstil. Får vänta med att läsa hennes vykort tills syrran kan läsa dem åt mig. Det finns ett skäl, att i datorernas tidevarv, med den otroligt högupplösta grafik som finns på skärmen, och med ännu högre upplösning på papper via skrivare och offset tryck, och i en värld med ständigt
Snailman: [citat] +1 sen så såg jag alltid till att rotera chucken så att nyckeln föll ur så fort man inte höll i den, innan jag satte i nyckeln... var en metallsvarv...
bengtn: [citat] Stämmer inte. Jag köpte senast förra veckan ett gäng gångjärn på IKEA och de är tillverkade av Blum. /B
Mats Bengtsson: [citat] Jämfört med MFS är den trots allt lite sladdrig... :) --- Mats ---
bax: [citat] JA! ja ja och ja. Fabrikat kan jag tyvärr inte tipsa om.
corre: Finns många militära äldre (men istortsett oanvända) till salu på Blocket. Annars kan du kolla via någon hyrfirma, om dom vill säga vart de köper, eller kanske återförsälja till dig.