6 635 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Fräsmall skrivstil?
Sida 1 av 2
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja som topicen, vet någon om det finns fräs mallar med skrivstil? liknande dom schablonerna som jula och clas ohlsons säljer?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156762158
eller är det på frihand som gäller? :blushing:
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156762158
eller är det på frihand som gäller? :blushing:
Jag har kört på frihand med lite snirkliga typsnitt. Tyckte det gick bättre än med en mall som jag också har. Mallen är jdock rakt typsnitt. Ett tips jag kan ge är att överföra texten med strykjärn från en laserskrivare utskrift.
Hur gör du för att överföra en text med strykjärn? Det låter intressant, behöver ju inte tvunget gälla text.
Är det bara att skriva ut på vanligt papper, lägga det på underlaget och stryka? Behöver man inte då lägga pappret med trycksidan ner så texten blir spegelvänt. Eller är det speciellt papper? (Det finns väl sådant för att föra över bilder till textilier.) Det kanske är så enkelt som du säger, jag har aldrig tänkt på att prova med du får gärna utveckla det lite.
Är det bara att skriva ut på vanligt papper, lägga det på underlaget och stryka? Behöver man inte då lägga pappret med trycksidan ner så texten blir spegelvänt. Eller är det speciellt papper? (Det finns väl sådant för att föra över bilder till textilier.) Det kanske är så enkelt som du säger, jag har aldrig tänkt på att prova med du får gärna utveckla det lite.
Tack, så enkelt som det lät alltså. Jag har bara aldrig funderat på det. Att spegelvända är säkert inget större problem, jag har inte haft behov att göra det heller tidigare. Då är detta något som skall testas vid tillfälle.
Andra som är bevandrade med tekniken hann före och svarade. Du behöver dock en rätt så bra hyvlad eller slipad yta för att lyckas bra med transfer. Kör med en spetsig gravyrfräs som du lyfter med lite känsla så får du snyggt varierande linjebredd, som med en kaligrafipenna.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
ja det med att överföra laserskrift lät mycket intressant.. dock är det ett par hundra bokstäver i skrivstil som ska göras:S att ha en mall vid detta skulle underlätta avsevärt... men man får bygga en kanske då..
skulle man kunna använda sig av en så kallas kurvlinjal för att få fram bokstäver? eller går dom inte att böja så mycket som en bokstav behöver?
skulle man kunna använda sig av en så kallas kurvlinjal för att få fram bokstäver? eller går dom inte att böja så mycket som en bokstav behöver?
Det är intressant att se att det verkar lika svårt att lyckas skriva skrivstil som det sedan är att behöva läsa eländet. Jag skickar en tacksamhetes tanke till alla dessa leverantörer som gör sitt bästa för att låta den falla i glömska...pleqtiz skrev:ja det med att överföra laserskrift lät mycket intressant.. dock är det ett par hundra bokstäver i skrivstil som ska göras:S att ha en mall vid detta skulle underlätta avsevärt... men man får bygga en kanske då..
skulle man kunna använda sig av en så kallas kurvlinjal för att få fram bokstäver? eller går dom inte att böja så mycket som en bokstav behöver?
--- Mats ---
Det låter som om det skulle vara läge att lämna in arbetet till någon som kan CNC-fräsa det. Oftast brukar jag inte rekommendera att lägga ut jobbet på någon annan, men det här är nog ett specialfall.
Jag kan skriva ganska snygg skrivstil med penna, men jag brukar inte utan svårighet själv kunna tyda vad där står att läsa.
Jag kan skriva ganska snygg skrivstil med penna, men jag brukar inte utan svårighet själv kunna tyda vad där står att läsa.