10 046 läst ·
12 svar
10k läst
12 svar
makita batteri bråkar
Det Bara jävlas nu när jag ska bygga går gick motorn till min gts10 sönder och idag så har två makita 18v batteri slutat att ladda, laddaren blinkar bara grönt och rött har två laddare och det blir så på båda och den laddar dom hela batterierna.
Går det att fixa dom på något sätt jag har googlat runt lite men inte hittat någon lösning
är det någon som har någon bra ide eller är det bara att slänga dom och köpa nya.
Det börjar bli dyrt på verktygskontot nu..
Går det att fixa dom på något sätt jag har googlat runt lite men inte hittat någon lösning
är det någon som har någon bra ide eller är det bara att slänga dom och köpa nya.
Det börjar bli dyrt på verktygskontot nu..
Hur gamla är batterierna. Jag hade ett som var dåligt gick tillbaka dit jag köpte dem. Där kopplade de upp batteriet mot en dator och såg att jag laddat det 4 ggr. fick ett nytt direkt! De kan åtminstode kolla på dem.
jag har ju två laddare tror ni att det skulle gå att sätta en timmer på laddaren och dra ut sladdarna och koppla på det dåliga batteriet och sätta ett frisk i laddaren så den börjar ladda det dåliga batteriet? kan detta fungera tro.
BL1815 eller BL1830? Jag fick haveri på båda mina BL1815 från USA i stort sett samtidigt, men det funkade relativt smärtfritt att reklamera dem, lite telefonsamtal till USA så löste det sig. Tydligen så var det vissa problem med 1815 från början.
Köpte LXT 18V ganska direkt när de släppte det och några batterier dog efter några månader. Fick nya batterier och bytte även laddaren då jag misstänkte att felet låg hos laddaren.
Litium jon är trots allt känsliga och skall laddas rätt. Får ej överladdas eller liknande så laddarna är ganska avancerade jämfört med vanliga laddare. Och just Makitas batterier och laddare är av den extremare karaktär då de laddas på ca 20 min så där får inget gå fel till.
Litium jon är trots allt känsliga och skall laddas rätt. Får ej överladdas eller liknande så laddarna är ganska avancerade jämfört med vanliga laddare. Och just Makitas batterier och laddare är av den extremare karaktär då de laddas på ca 20 min så där får inget gå fel till.
Lion ska man inte köra slut på. En dragare gör en "avstängning" och då ska man ladda acken, däremot så kan man fortsätta att köra dragaren med avstängningar "då och då" vilket ackarna inte mår bra av. Det brukar finnas beskrivet i bruksanvisningen hur det fungerar och hur man undviker för stor urladdning.
Kan vara så att jag har kört slut på dom lite för mycket. min cirkelsåg tar mycket ström och man använder nog batterierna lite för länge i den kanske. så det kan vara en förklaring.
jag trodde att batterierna var skyddade ifrån att laddas ur för mycket men så kanske inte är fallet.
jag trodde att batterierna var skyddade ifrån att laddas ur för mycket men så kanske inte är fallet.
Jag antar att skyddet innebär att maskinen stoppas när spänningen blir för låg, men om man väntar en stund och låter batteriet vila så kryper spänningen upp lite igen. På så sätt kan man "mjölka" ur energin ur batteriet och urladda det mer än vad det klarar av. Jag har för mig att Makita ska ha ett minneschip monterat i batteripacken, detta borde ju isf ta hand om detta.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden