3 981 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Letar efter borr med samma dimension som Festool kopierring
Jepp, spårade vidare på portercable och hittade rekommendationen att anväda Trend unibase för att uppnå en komplett uppsättning mteriska guide bushings.Mr Handyman skrev:
--- Mats ---
Trend Unibase passar tyvärr dåligt på OF1400. Jag har en komplett unibase som jag avser att göra mig av med just av den anledningen. Om man kunde göra en Festool OF1400 till Trend-adapter så skulle en hel del lösa sig.
Jag har sett samma skrivet om porter cable adaptern från Leigh som heller inte passar riktigt bra på Festool OF 1400, eller snarare sitter mer tight än folk tänkt sig.mattiasp skrev:
Tur jag inte köpte förra veckan som lösning på fanerinlägg. Men den kanske kan passa till min OF1010.
-- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Har vi inte precis haft den här diskussionen? Unibase passar inte så bra på OF1400, men man kan å beställa den här Guide Busch Special med hål borrade för OF1400.
Vad gäller måtten på Festools mindre kopieringsringar: Hittade det på Festools sida där de anger både inner och ytterdiameter. Det är exakta millimetermått. Men det är innerdiametern de valt att göra till ett exakt milimetermått.jac skrev:Jag har också undrat över dessa märkliga mått på kopierringarna. Någon som har en bra förklaring?
Eller är det så enkelt att man ville ha en ring som kan ta 10mm (?) frässtål och minsta ytterdiameter då blir 10,8 mm? Men även då borde väl 11mm ändå vara mer logiskt? Eller finns det någon annan finurlig tanke bakom som jag med min begräsnade förmåga inte kan förstå?
17mm passar perfekt till en 17 mm Forstnerborr.
-- Mats ---
Redigerat:
Kul tankenöt!
Det är faktiskt möjligt att använda enbart Festool-produkter för att göra ett hål med samma diameter som en Festool kopierring. Kruxet är att man måste gå vägen om en mall, tex i MDF:
Montera en Festool beslagsborr i fräsen och gör hålet i mallen. Montera därefter ett lämpligt fräsverktyg och kopierring i fräsen och placera MDF-mallen där du vill ha hålet. Fräs hålet i högervarv samtidigt som fräsverktyget sänks ned i arbetsstycket. Bifogar ett xl-blad som beräknar håldiametrar:
Mitt förslag är att använda beslagsborr diam 35, fräsverktyg 19,05 och kopierringar 24, 27 30. Då får man 5 hundradelar spel, vilket kan vara praktiskt.
Det är faktiskt möjligt att använda enbart Festool-produkter för att göra ett hål med samma diameter som en Festool kopierring. Kruxet är att man måste gå vägen om en mall, tex i MDF:
Montera en Festool beslagsborr i fräsen och gör hålet i mallen. Montera därefter ett lämpligt fräsverktyg och kopierring i fräsen och placera MDF-mallen där du vill ha hålet. Fräs hålet i högervarv samtidigt som fräsverktyget sänks ned i arbetsstycket. Bifogar ett xl-blad som beräknar håldiametrar:
Mitt förslag är att använda beslagsborr diam 35, fräsverktyg 19,05 och kopierringar 24, 27 30. Då får man 5 hundradelar spel, vilket kan vara praktiskt.
Redigerat:
Lösningen är snygg. Det visade sig att min Famag forstner (från Dieter) hade en extra fördel, den stannar betydligt bättre i centrum av hålet än en vanlig borr. Kommer ihåg diskussionen om små hål till gångjärn, och gissar att en del av svaret är att man inte ofta har så små träborr och de andra vandrar gärna.mattiasp skrev:Kul tankenöt!
Men att få din mall att landa med centrum helt rätt kan vara ett bök, inte så att den vandrar, men så att man skall placera den. Här är vi tillbaka till punchsatsen, elle kanske en forstner bit i samma dimension som mallfräsen och ett lätt slag på hammaren mot forstnern?
--- Mats ---
--- Mats --
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden