Verktyg & Maskiner
verktygsgurun: [citat] Daniel N ville oxå ha...Sa att han kan ringa dig så kanske ni kan hjälpas åt. Där är till er bägge två. -Staffan-
Tocke: Okej....skulle låna en automat från början men lyckades med charm ( läs fjäsk) få detta combokit för 3600:- ink moms på K-rauta idag :D. Min första automat....vad menar dom med "4-polig fältmagnet" ? Och ska den stanna när den har fått skruven i botten/inställt djup? Det är ju superbra men jag trodde den skulle " rappa" på huvudet liksom. Men motorn stannar..... Ursäkta min
bengtn: Jag förstår! Derek gör snygga saker i fantastiska australienska träslag. Han är också en av de få utvalda om får förhandsexemplar av LeeValleys nya produkter för utvärdering. Det är därför extra kul att se Rob Lee, VD för LV, recensera hans verktyg. /B
sblixten: Tänkbara kandidater hitills: -Tigersåg -Slipmaskin -Handöverfräs(fast jag inte vet vad jag skall ha den till. Har aldrig sett någon heller, så jag vet knapt vad det är) -Multimaster
Anderrrrrsson: Jag har varit där och kikat, det var mest liftar, paddor, ställningar, systemformar osv. DeWalt hade en liten monter, Fein lika så. Panasonic visade upp lite batteriverktyg. Mafell hade en ganska rejäl monter, fick sett den rullbara styrskenan in action. I övrigt var det lite tamt med handverktygen.
miza1466: Jag har haft en liknande tanke, men mer för att få upp däck, kajak och annat på "loftet" i garaget. Bra med lite tips från andra.
pär h: Ok du har alltså ett justerbord då skall du självklart använda dig av det i första hand tycker jag. Jag brukar alltid tala för såg med justerbord än utan. Nu kan ju du såga dina bitar på ett väldigt säkert sätt med justerbordet. Om du inte haft justerbordet så hade du fått göra en jigg som Daniel skrev som jag tycker ligger på plats två när det gäller säker sågning. Pär
FeFFeDoo: [citat] Ja, "men det är inte mycket..." ;) Mvh Fredrik
Mats Bengtsson: [citat] Lite grand det som var tanken med ett stämjärn som bara var lika brett som tappens bredd. Det kanske är lättare att göra med en kniv alltså? --- Mats ---
p.lundgren: Nej, tyvärr verkar priserna ligga där någonstans. http://www.powertoolspares.com/tool/hitachi/spares-and-accessories-for-circular-saw-c-6bu/c6bu/spares/
Dr_Jerkyll: Aha. Man måste alltså flytta stålet för att ställa in. Känns lite sådär, speciellt om man vill skrapa i omgångar och då flytta ut stålet efter hand. Då verkar nästan trävarianten bättre, på den kan man iaf lägga an stålet mot en skruv. Enda nackdelen är invändiga kurvor, men då får man lägga något mellan anhållet och ämnet. Tack för upplysningen.
Anderrrrrsson: Jag har biltemas modell som ganska identisk ut, den fungerar väl hyfsat även om det går lite trögt att rulla in den sista metern.
edvinf: portable winch sådär 16000:- ... hoppsan, men den såg fin ut ... warn pullzal har ju ett vettigare pris, men kommentarerna på amazon är väl inte helt förtroendeingivande. Har någon egen erfarenhet av dessa eller liknande?
Mr Handyman: [citat] Samma här :( Möjligen kan det berott på att MDF:en var väldigt fuktig och togs inomhus strax innan hopsättningen.
FeFFeDoo: Ja, det är ganska "bra" priser, för de som säljer grejerna iaf ;). Man bör ju tänka på lumen värdet, skiljde en hel del i pris såg jag, den listen jag använder har 200-240lumen/m angivet. Då vet du på ett ungefär vad man kan förvänta sej av starkare/svagare LED strippar. Mvh Fredrik
slacker: Finns en tråd gällande precis samma fråga för ett var veckor sedan: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/163508-vilken-kap-gersag-aer-baesta-koepet.html Personligen tycker jag att GSM10SD är attans stor och är supernöjd med min GCM8S som används flitigt - Enda gången jag verkligen gick bet var på 95x95 stolpar där den inte tar hela djupet... Viktmässigt är däremot
Mats Bengtsson: [citat] Tack, ja, det tål att fundera på. Efter Bengts inlägg insåg jag att jag bland elektronikprylarna hade ett rätt starkt förstoringsglas som jag haft till att fixa lödning kring IC-kretsar. Det är starkt, men förvränger kraftigt. Har tittat på Peak 10x, som är suveränt. Så egentligen handlar det nog om varifrån nästa köp blir. Blir det från USA satsar jag på ett Peak (60$
End: Då var det inget att ha. Men annars finns det alltid ett förhandlingsläge på tillbehören. Men kunde de inte förklara varför de anger ett värde på 1100? Det är ju dubbelt så mycket som Festools egna rekommenderade priser.
saltman: [citat] http://www.thewoodshop.20m.com/five_cut_method_swf.htm
Nimajneb: en reggad ATV vagn med belysning.....? Även biltema har en för under 3k att bygga ifrån.
Jakethesnake: Jag har nyligen införskaffat en AEG Ergomax ( samma som T-tec). Det lilla jag använt den så är jag mycket nöjd. Har kört med hålsåg 74mm på låga varv utan problem. Det gäller att ha ett fast grepp om maskinen för den är urstark. Gillar skarpt att den är så kompakt som den är i sin design. /Jacob
Mats Bengtsson: [citat] Full beteckning: UNC 7/16-14 på min. --- Mats ---
KungAnka: Alternativt skaffar man en ClasOhlson-klinga till Festoolen. Kostar 150:- och tar mindre plats än ännu en handcirkel. Vet inte hur gummiläppen klarar sig, det beror på hur plåtbredd/tandbredd förhåller sig mellan klingorna. Eller så tar jag fram min hemgjorda masonitskena till handcirkeln. Nåja, om man nu skulle falla för prylgalenskaper, vilka märken passar i festool-skenan?
Troberg: Ett bra tips är att välja typ av svets efter situationen. TIG och gas loppar inte (såvida du inte skär med gasen, såklart). Lite svårare att svetsa med, men gör mycket bättre resultat när man lärt sig.
Quarillion: 1. Gäller garanti och hur lång är den, om den skulle gå sönder vart vänder jag mig i så fall? Tyvärr gäller inte garantierna för Makita om man köper ifrån England utan man skall vända sig dig man köpt den. Detsamma gäller egentligen för Bosch också. Däremot kan en återförsäljare ta emot och skicka in en eventuell garantireparation för bosch reklamationer. Däremot skall man
KungAnka: tomlan: Det är Maskin och Verktyg jag var till. Dom har bra sortiment, men att handla där är lite som Apoteket, med 3 kunder och 4 biträden tar det ändå en kvart att handla en skruv. Men, bra sortiment som sagt. Jag var lite otydlig i inlägget ovan, killen på M&V sa att det skulle bli billigare om jag handlade mer Festool-grejor på samma gång. Jag tänkte att ska jag handla mycket så
Mats Bengtsson: [citat] Det är en väldigt bra bild. Så länge du inte vänder fräsen kommer kopierringen att följa samma spår. Var i det spåret fräsen sitter påverkar bara var inom kopierringen uttaget görs. Eftersom fräsen följer exakt samma bana som kopierringen gäller det även för två kopierringar. Du måste ha rätt, det blir identiska banor, så felcentrering av kopierringen är
Nimajneb: Axminster är absolut dyrast när det kommer till frakter av större prylar. Jag tror jag gav 50gbp för min gts10 från Miles.