3 981 läst ·
22 svar
4k läst
22 svar
Letar efter borr med samma dimension som Festool kopierring
Sida 1 av 2
Tänkte jag skulle göra en enkel jigg för borrning. För många stopp för att ta den vanliga lösningen med MFS. Jag har ett par kopierringar, inget problem. Det enda jag skall göra är att använda fräsen för att borra. Så jag behöver ett antal borrhål i jiggen som passar koperringarna.
10.8 mm, 13.8 mm känns lite småfel (skall jag ändå köpa en borr vill jag ju det har rätt mått). 17 mm är första kopierringen som är jämnt anpassad till en borr. Så en Forstner borr på 17 mm skulle jag vilja hitta. Alternativet ett steg upp är 24 mm. Noterar att Festool inte säljer forstner borr i just de storlekarna de valt att göra kopierringar.
Någon som vet var man hittar en 17 mm Forstnerboor? 24 mm hittade jag på Axminster.
--- Mats ---
10.8 mm, 13.8 mm känns lite småfel (skall jag ändå köpa en borr vill jag ju det har rätt mått). 17 mm är första kopierringen som är jämnt anpassad till en borr. Så en Forstner borr på 17 mm skulle jag vilja hitta. Alternativet ett steg upp är 24 mm. Noterar att Festool inte säljer forstner borr i just de storlekarna de valt att göra kopierringar.
Någon som vet var man hittar en 17 mm Forstnerboor? 24 mm hittade jag på Axminster.
--- Mats ---
Jaminsann, tack. Tyvärr (eller tack och lov med tanke på min stackars plånbok) har de stängt ett par dagar till innan de börjar leverera.Det fanns mycket intressant. Upptäckte bland annat att de hade de chisels jag köper på Bauhaus (two cherries heter de visst).Fluxor skrev:
Men det är ända från USA, finns inte samma metriska mått i Svenska affärer? Eller engelska?
--- Mats ---
Duger Tyskland? http://www.fine-tools.com/bohr4.htm
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Av nån anledning känner jag mig lite skeptisk till precisionen i kombinationen borr/kopierring. Kan bero på glappet mellan en 30mm kopierring och ett 30mm hål på Festool MFS, kan också bero på att ett spiralborr jag har från DeWalt som är 32mm är 31,75mm (dvs 1-1/4"). Dock borde det fungera utmärkt bara man hittar rätt borr. Har du funderat på att köra kopierringshålen med cirkeljigg? Förslagsvis en som har en syl och inte en skruv att snurra runt.
Jo, man kan tvivla på exaktheten, men jag käner att om jag använder något som är specat att inte passa ihop är risken större att det blir fel, än om jag köper något som åtminstone på pappret skall passa.Mr Handyman skrev:Av nån anledning känner jag mig lite skeptisk till precisionen i kombinationen borr/kopierring. Kan bero på glappet mellan en 30mm kopierring och ett 30mm hål på Festool MFS, kan också bero på att ett spiralborr jag har från DeWalt som är 32mm är 31,75mm (dvs 1-1/4"). Dock borde det fungera utmärkt bara man hittar rätt borr. Har du funderat på att köra kopierringshålen med cirkeljigg? Förslagsvis en som har en syl och inte en skruv att snurra runt.
Små cirklar med en festool fräs har jag provat, de känns inte så trygga. Då tror jag det är större chans en 11 borr passar till en 10.8 kopierring.
Kan inte låta bli att tycka att det är lite intressant att (känsliga gröna öron bör inte läsa fortsättningen) att Festool som en gång i tiden sa sig ha ett systemtänk producerar både kopierringar och Forstner bit, men inte har samma specade diameter på de båda.
--- Mats ---
Schhhhh, akta dig så att det inte kommer män i grå-gröna rockar och för bort dig!Mats Bengtsson skrev:
Men jag håller med dig.
Kan du inte bara köra med 11mm borr och sedan vira ett varv maskeringstejp runt kopierringen? Så brukar jag göra i sådan här situationer. Fördelen är att tejpen är mjuk och formar sig lite efter hålet så det blir bra passning.Mats Bengtsson skrev:
Produkter som diskuteras: "maskeringstejp"
Sinuz smart maskeringstejp
UV-resistent tejp med trackfinder
49 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Köper du ett borr av god kvalitet så blir det säkert bättre. Har du testat ytterdiametern på kopierringen?Mats Bengtsson skrev:Små cirklar med en festool fräs har jag provat, de känns inte så trygga. Då tror jag det är större chans en 11 borr passar till en 10.8 kopierring.
Kan inte låta bli att tycka att det är lite intressant att (känsliga gröna öron bör inte läsa fortsättningen) att Festool som en gång i tiden sa sig ha ett systemtänk producerar både kopierringar och Forstner bit, men inte har samma specade diameter på de båda.
--- Mats ---
Tycker det har funkat ganska bra att hålla på och finjustera in exakta diametrar med fräsen, men det vill gärna bränna tycker jag.
Visserligen hållar jag med dig om att Festools systemtänk är delvis överreklamerat, men den förväntningen är kanske något högt ställd. Däremot är det ju en väldigt bra idé att göra såna forstners, men möjligen skulle man kanske anpassa kopierringarnas diameter efter borren och inte tvärtom.
Jodå, jag kan göra det på många sätt. Men jag tänker mig att om man nu köper fräsen för hur många tusentals kronor det nu kan vara, för att den skall ha hög precision, kunde det vara kul om precisionen inte var beroende på tejp.phl skrev:
Jag gör dessutom en jigg för att det skall göras många gånger, totalt 70 gånger skall kopierring och tejp i och ur håen. Jag är tveksam till om tejpen kommer att vara så bra 70 gånger. Jag ser det som att jag försöker hitta en lösning som fungerar framöver med.
Funderar på om Trend har någon kopierring som har samma dimension som en normal borr, eller om alla metriska tillverkare satsat på tejpdistanser.
--- Mats ---
God tanke, nej jar har bara litat på att om Festool anger diametrar som 10.8, 13.8 så menar de 17 när de skriver 17. Men så behöver det inte vara. Det kommer jag att märka.Mr Handyman skrev:Köper du ett borr av god kvalitet så blir det säkert bättre. Har du testat ytterdiametern på kopierringen?
Tycker det har funkat ganska bra att hålla på och finjustera in exakta diametrar med fräsen, men det vill gärna bränna tycker jag.
Visserligen hållar jag med dig om att Festools systemtänk är delvis överreklamerat, men den förväntningen är kanske något högt ställd. Däremot är det ju en väldigt bra idé att göra såna forstners, men möjligen skulle man kanske anpassa kopierringarnas diameter efter borren och inte tvärtom.
Jo, det är nog för högt ställda förväntningar att tänka sig att ett metriskt företag av väldigt dyra lösningar som väljer att tillverka metriskt angivna produkter skulle ha produkter som passar till standardiserade metriska borrar. Vi vet ju till exempel att deras 20 mm bänkhål inte passar till något standardiserat tum-mått, och vi vet att deras spår i CMS och fräsbord inte passar till något standardiserat tumbaserat t-spår. Så det är rimligt att tänka att måtten till kopierringarna är metriska och har valts för att det finns goda skäl.
--- Mats ----
Jag har också undrat över dessa märkliga mått på kopierringarna. Någon som har en bra förklaring?
Eller är det så enkelt att man ville ha en ring som kan ta 10mm (?) frässtål och minsta ytterdiameter då blir 10,8 mm? Men även då borde väl 11mm ändå vara mer logiskt? Eller finns det någon annan finurlig tanke bakom som jag med min begräsnade förmåga inte kan förstå?
Eller är det så enkelt att man ville ha en ring som kan ta 10mm (?) frässtål och minsta ytterdiameter då blir 10,8 mm? Men även då borde väl 11mm ändå vara mer logiskt? Eller finns det någon annan finurlig tanke bakom som jag med min begräsnade förmåga inte kan förstå?
Hittade Trend guide bushings på buckandryan.co.uk, kan finnas andra med, men de jag hittade finns i metriska och tumsmått, från 10 mm till 32 mm i millimetersteg, samt från 3/8 tum till 1 5/16 tum i 16-dels steg. Jag har en porter cable adapter som passar i Festool, kanske finns liknande till den.Mats Bengtsson skrev:Jodå, jag kan göra det på många sätt. Men jag tänker mig att om man nu köper fräsen för hur många tusentals kronor det nu kan vara, för att den skall ha hög precision, kunde det vara kul om precisionen inte var beroende på tejp.
Jag gör dessutom en jigg för att det skall göras många gånger, totalt 70 gånger skall kopierring och tejp i och ur håen. Jag är tveksam till om tejpen kommer att vara så bra 70 gånger. Jag ser det som att jag försöker hitta en lösning som fungerar framöver med.
Funderar på om Trend har någon kopierring som har samma dimension som en normal borr, eller om alla metriska tillverkare satsat på tejpdistanser.
--- Mats ---
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Här finns en diskussion om tillgången på metriska Porter-Cablekopierringar. I inlägg #13 där finns det också en vinkling på konvertering till metrisk från tumringar.