Jag håller lite med Micke fanktiskt. Med borren från classe tycker jag inte att det var svårt att få till på fri hand måste jag säga. Borren i sig har en tjockled på typ 7-8 mm, som en liten puck. Ner med den i gamla hålet och kör. Det är hur tight som helst och finns ingen risk att det blir snett. gamla luckans hål hjälper pucken att hålla sig rak och fin på väg ner mot MDF skivan. Puckens tjocklek fungerar också bra som ögonmått på hur långt ner du kommit. När hela pucken är nere i nya skivan har du kommit lite mera än halvvägs och kan börja ta det lite lugnt och testa med ett gångjärn i mellan åt så ser du hur mycket du har kvar.

/M
 
Micke184 skrev:
Sorry - läste dina förutsättningar lite slarvigt - såg rubriken "Jag har" och missade "inte" framför pelarborren.

Det jag upplevde med handborr och gamla luckan som mall var att djupet är oehört svårt att ha kontoll över med mindre än att borra typ 0.2mm i taget, mäta, borra osv
Det är förvånansvärt svårt att borra vinkelrätt när man passerat mallen - lättare då att mäta ut var hålet skall vara å strunta i mallen
Ja, det är min farhåga också. Med fräsen känns just vinkelrätheten samt djupet så enkelt att manövrera.

En annan fundering:

När jag gjort min mall och är rädd att förstöra denna så kan jag ju göra två-tre mallar av spillbitar mdf som behöver vara luckans längd gånger godtyckligt mått (150-ish).
 
Mattias_Maria skrev:
Jag håller lite med Micke fanktiskt. Med borren från classe tycker jag inte att det var svårt att få till på fri hand måste jag säga. Borren i sig har en tjockled på typ 7-8 mm, som en liten puck. Ner med den i gamla hålet och kör. Det är hur tight som helst och finns ingen risk att det blir snett. gamla luckans hål hjälper pucken att hålla sig rak och fin på väg ner mot MDF skivan. Puckens tjocklek fungerar också bra som ögonmått på hur långt ner du kommit. När hela pucken är nere i nya skivan har du kommit lite mera än halvvägs och kan börja ta det lite lugnt och testa med ett gångjärn i mellan åt så ser du hur mycket du har kvar.

/M
Det låter bra, men jag tror som sagt var inte mycket på min förmåga till försiktigt borrande med djupledskontroll. Jag kanske skall övningsborra lite här och var i olika skivmaterial..
 
Ja, om du beslutar dig för att inte köra med fräsen så testa en gång först så kommer du se att det inte är några problem alls att få till det bra. Jag kan inte påstå att jag är särskillt talangfull, dessutom är jag otålig, dålig kombo :-) Men kör du med 19 mm MDF så har du lite mer än 5 mm marginal. Det är ganska mycket. Särskilt som borren inte tar så mycket åt gången. Du får hålla på en stund för att ta dig ner några mm.
 
Mats Bengtsson skrev:
Det finns många sätt. Eftersom du inte skall flytta din fräs utom mellan hålen kan du göra annorlunda. Skaffa en 35 mm fräs. Sätt den i fräsen och i hålet. Ställ in djupet efter hålet. Rotera fräsen för hand med sladden ur så du säkert har den centrerad i hålet. Ställ in sidanhållet på fräsen mot luckans långsida (sådant brukar följa med på alla fräsar, gissar du har en sådan). Såga till en brädlängd som räcker exakt från luckans kortsida till fräsens kant när den sitter i hålet (sidanslaget jobbar mot långsidan).

Ta ur fräsen, spänn fast träbiten på luckan du skall göra. Sätt fräsen med längdanhållet mot kanten och sidan mot träbiten, fräs till önskat djup. Flytta träbiten till motsatt kortsida, sätt fräsen mot träbiten, fräs till önskat djup. Ta nästa lucka, upprepa.

Detta är samma metod som jiggen jag länkade till, men gjord med en fräs och en träbit.

--- Mats ---
Bra tips. 35 mm, funkar det med en grön bosch 8mm skaft? Låter i överkant säger jag med ytterst bristande erfarenhet av fräsning.
 
Det gör det garanterat. Stålet kommer dock ruinera dig då jag är tämligen övertygad om att Mats använder detta stål.
 
  • Gilla
P.l
  • Laddar…
S
finns billigare stål
 
Det hoppas jag :)
 
d^_^bJo
Mats Bengtsson skrev:
Tyvärr har jag inget svar, istället en fråga (vi har ikea stommar och funderar på att göra om).

Vad är det för speciellt med IKEAs stommar? Följer de inte standard (Rockler har bra billiga mallar för euro-standard som de kallar våra hyllsystem med 32 mm distans och 5 mm plugg/euroskruv). De har också mallar för Blum gångjärn, och jag trodde det var det IKEA hade?

Fräs är bättre än borr, går inte lika djupt heller. Men jag förstod aldrig vad du menade med att fräsa ur "botten".

--- Mats ---
Jo Ikea hade blum till för något år sedan. Då dom kopierade blum och tillverkar det själva. Med följden att allt är betydligt mer rangligt nu för tiden.
 
phl skrev:
Det gör det garanterat. Stålet kommer dock ruinera dig då jag är tämligen övertygad om att Mats använder detta stål.
Faktiskt inte. Har ett enda Festool stål, en spiralfräs. Har Cobolt som favorit om de skall vara bra. Men CMT är också bra och lättare hitta billigt.

Och jag kör mitt i en OF1010, så visst skall en Bosch klara det med.

--- Mats ---
 
RickeP skrev:
d^_^bJo

Jo Ikea hade blum till för något år sedan. Då dom kopierade blum och tillverkar det själva. Med följden att allt är betydligt mer rangligt nu för tiden.
Stämmer inte. Jag köpte senast förra veckan ett gäng gångjärn på IKEA och de är tillverkade av Blum.
/B
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.