Bläddrade i nya Jula katalogen, dom presenterade ett utsugsspjäll som nyhet. Passar 100mm anslutning och kostar 35SEK. Länk: http://www.jula.se/utsugsspjall-139975. Produkt nummer: 349-014.

Onekligen billigt, det ser exakt ut som de Europac-spjäll som DUAB säljer för runt det dubbla.

Kanon, skulle varit ännu bättre om dom även sålde 125mm varianter

Jag är nöjd att de inte gör det. Då slipper jag gräma mig över att jag gav en hundring styck för 125mm spjäll från DUAB precis :)

phl, blir det RC-servon på spjällen?

I förlängningen ja. Mina 50mm-spjäll ska gå att uppgradera rätt lätt. Måste tyvärr prestera något vad gäller husrenoveringen också...

mattiasp skrev:
phl, blir det RC-servon på spjällen?
Ett av mina framtida projekt är att koppla fasta rör till maskinerna med automatiska spjäll. RC-servon låter som en framkomlig väg så jag skulle gärna höra mer om planerna. Även om logiken för att styra dem. Jag har automatstart på spånsugen men ingen spjällstyrningsutgång. Hur skulle man kunna fixa det?

Låt hör era idéer!
/B

Man kan med länkage öppna spjäll med ett RC-servo. Dock blir det en ganska klumpig lösning eftersom det är lite klurigt att få till en lång linjärrörelse med RC-servot. Min tanke var att dissikera servot. Det är då möjligt att få ett ändlöst servo (utan given positionsangivelse) som man kan rotera med variabel hastighet i båda riktningarna. Monterar man en finare gängstång på servomotorns axeln, fäster servot i ett skjutspjäll samt en mutter (som fästes i själva rördelen av spjället) borde man kunna få till något. Komplettera med ändlägesgivare. Styrning sker med billiga och enkla 8-bitars mikrokontrollers och allt viras samman med strömdetekteringen på respektive maskin.

RC-servona kan i min lösning ersättas med stegmotorer och man kan då skippa ändlägesgivarna. Dock är RC-servona kompaktare, starkare och i mitt fall billigare (gratis).

Väljer man en lösning där man svingar ett spjäll direkt med länkage från RC-servona borde man kunna få till enklare mekanik men det lär ta plats och det har jag ont om där spjällen sitter.

Det ligger dock i framtiden, måste renovera lite hus innan tid finnes.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.