Funderade själv länge på att skaffa sänksåg men är så här i efterhand glad att jag inte valde den vägen (nu jobbar jag inte som golvläggare utan krävde lite mer mångsidighet). Jag använder idag istället cirkelsågs approachen på ett system importerat ifrån USA (mångsidigaste och robustaste systemet på marknaden skulle jag utan tvekan vilja påstå). Kör både löst på skena och på egentillverkat arbetsbord där skenan återanvänds som brygga. Kan både såga plattor och reglar (strax över 50mm) med detta system.
Favoritsågen är en Makita 5008MG (1800w) moddad med utsug i fronten (tyvärr ingen motorbroms). Systemet kan även användas som ett frässystem (x,y,z) och då använder jag en Dewalt 621.

länk:
http://eurekazone.com/

demo som visar lite vad man kan göra:
http://www.youtube.com/watch?v=UBvxhvVJjyU

Den här mannen är verkligen innovativ med mängder av ideér. Hans tanke är i vart fall att systemet SKA ersätta en bordcirkelsåg helt och hållet (detta är en stor skillnad gentemot de övriga konkurrenterna).

Redigerat:
1. Mycket spån på golvet
2. Var killen kort eller var det hemsk ergonomi ?
3. Mycket fingersäkrare än bordssåg

tallmilan skrev:
1. Mycket spån på golvet
2. Var killen kort eller var det hemsk ergonomi ?
3. Mycket fingersäkrare än bordssåg
Skulle det bli mycket spån på golvet? Inte hemma hos mig i vart fall.

Tycker själv ergonomin är super men jag har också byggt mitt egna arbetsbord (har köpt lösa delar och skruvat ihopa dem enligt mitt önskemål). Skulle ergonomin vara bättre hos någon annan tillverkare menar du? Ett annat stort plus med att använda cirkelsåg är att man slipper sänka sågen varje gång man ska kapa något (däremot får man se till att justera in sågdjup efter material).

Redigerat:
Kunde inte låta bli att kika lite på en Festool demos http://www.youtube.com/watch?v=QwRvBNZRIek

Sladden och slangen ser ut att vara ivägen hela tiden, i närbilderna så ser man även att det puffar ut ganska så mycket spån (blev förvånad över mängden). Ser ganska så ansträngt ut att behöva hålla nere sågen hela tiden.

Slangen och sladden är ofta rätt störiga, det bästa är om man kan få fast dem i taket eller via en sk. boom-arm och få sladden lite ovanifrån. En strumpa är också en bra ide: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/129514-kabelstrumpa-foer-dammsugarslang.html

Festool TS55s dammutsug är bättre än med vilken såg som helst tillsammans med EZ-systemet. För ännu bättre dammutsug rekommenderas denna mod http://www.swedishwoodworking.com/tips-tricks/improve-dust-collection-on-festool-ts55/

Att hålla ner sänksågen är inte alls jobbigt. Får man välja är en sänksåg smidigare på skena än en cirkelsåg.

För övrigt är jag ett stort fan av EZ-tänket, men det kommer såklart aldrig att hända att jag skulle kasta min bordssåg pga EZ. Vilket naturligtvis gäller för Festool också, även med FS-PA parellellguide så finns det massor av saker som fungerar mycket snabbare och bättre på en bordssåg. För att inte tala om alla jiggar som man inte kan använda med sänksåg+skena/EZ.

Låt oss inte dra hit det eviga tjafset mellan EZ och andra systemen hit till Sverige också! Tjafset har pågått i evig tid på många amerikanska fora, bl.a. Tauntons Breaktime. Ägaren av EZ-produkten brukar kalla sig "dinosaur" eller något liknande, och det slutar nästan alltid med att han bli bannad för att spamma forum med reklam för sin produkt. Nu har jag faktiskt inte sett honom på ganska länge, men han har nog blivit bannad från alla forum.

EZ-produkten finns vad jag vet inte att köpa i Europa, så man måste nog beställa från USA om man är intresserad.

Det fina med EZ är att man kan använda sin befintliga maskiner i den. De som har den brukar rapportera att det slutar med att de skaffar en ny cirkelsåg så att den som EZ-plattan är monterad på blir en dedikerad EZ-såg. Den där spaken för att flytta skenan upp och ned är listig. Vad jag vet är EZ ensamma om den.

Personligen tyckte jag att EZ var intressant så länge Festool hade mer eller mindre hela marknaden för skenstyrda sänksågar.

Redigerat:
Precis som Mattias skriver så har "debatten" mellan "Festool" och "EZ" varit ganska intensiv och töntig på ett antal amerikanska forum (framförallt för ett par år sedan). Främst beroende på att det fanns förespråkare på båda sidor som inte var entusiaster (dvs kände till "sitt" systems svagheter och arbetade runt desssa/hade överseende med dem) utan istället lite blinda "fanboys" - övertygade om att det inte fanns några svagheter med "sitt" system. Det är jag helt säker på att vi kan stå över här på byggahus.

EZ var som Mattias skriver ett intressant alternativ när Festool var det enda alterantivet för skena - kanske speciellt i USA där Festool kom in sent och dessutom var mycket dyra i jämförelse med prisnivån på den amerikanska marknaden - generellt sett var det mycket billigare att behålla sin gamla cirkelsåg och köpa en EZ-skena. Detta ledde till hårda ord mellan de som menade att detta var ett minst lika bra alterantiv (ibland drogs det till och med upp att det var en amerikansk och inte tysk produkt) och de som menade att Festool var bättre - ibland ett sätt att för sig själv bekräfta att man inte hade gjort en dålig affär, när man hade betalat så mycket pengar för Festools system.

Dock tycker jag att EZ forfarande är mycket intressant - produkten utvecklas ständigt. Dino (skapare och ägare till EZ) är enligt min uppfattning betydligt mer "amerikansk", på gott och ont, än Festool. Vilket dels betyder att han varit mycket mer intresserad av att snappa upp användarnas åsikter (och i ett mindre företag kanske haft mer flexibilitet och förmåga att snabbt förändra produkten) - men å andra sidan har marknadsföringen också varit av den amerikanska typen, aggressiv och pushig med mycket "bold claims" etc.

Daniel_N skrev:
Festool TS55s dammutsug är bättre än med vilken såg som helst tillsammans med EZ-systemet...
Lite konstigt att dammutsuget då behöver förbättras ytterligare :D. Finns väl även täckskydd att efterhandsbeställa ifrån Festool.

Daniel_N skrev:
Att hålla ner sänksågen är inte alls jobbigt. Får man välja är en sänksåg smidigare på skena än en cirkelsåg.
Du får gärna utveckla det där? Hur kan något vara smidigare än att cirkelsågen ställs in för materialdjupet och sedan förs lite lätt framåt.

• Gilla
Vik3n
  • Laddar…
Mycket riktigt så har marknaden översvämmats av skenstyrda sänksågar – alltså en skena och en såg. Detta är ju inte alls samma sak som EZs systemtänkt där du kanske börjar med endast skena och såg och sedan enkelt utökar med div. tillbehör efterhand som behov uppstår.

Vad som drog mig till EZ var:
- Schysst systemtänk.
-Rejäla grejer (inget som kan gå sönder direkt)
- Brygga (kallad B-300). En helt unik lösning på så sätt att skenan klampar materialet på arbetsbordet. Festool kommer ha svårt att tillverka något liknande eftersom deras skenor är för veka helt enkelt.

Har lustigt nog ingen klar bild av vad EZ är ens. Sen kan man väl undra dels hur viktigt det är att slå fast vilken produkt som är bäst, och dels om det ens är möjligt.

Okej, kollade länken. Slås genast av hur lika alla skensystem verkar vara, men också hur brett tillbehörssortimentet är. Synd att man inte kan titta på det här i Sverige.

pebj_ skrev:
- Brygga (kallad B-300). En helt unik lösning på så sätt att skenan klampar materialet på arbetsbordet. Festool kommer ha svårt att tillverka något liknande eftersom deras skenor är för veka helt enkelt.
Jo, Festool borde generellt sett (gäller väl kanske också de andra sänk- och skensågstillverkarna i Europa) göra en mycket kraftigare skena också, vilket vore mer än välkommet på t.ex. MFT-borden.

pebj_ skrev:
Lite konstigt att dammutsuget då behöver förbättras ytterligare :D. Finns väl även täckskydd att efterhandsbeställa ifrån Festool.

Du får gärna utveckla det där? Hur kan något vara smidigare än att cirkelsågen ställs in för materialdjupet och sedan förs lite lätt framåt.
Naturligtvis är dammutsuget inte 100% med TS55 heller - det finns alltid utrymme för förbättring. Precis som du själv märkte i videon du länkade till så sugs ju inte allt sågdamm upp. Festool har ett täckskydd som tillbehör - fast det hindrar användning av splitterskydd för högersidan på snittet och är därför inte så populärt. Dessutom är lösningen jag länkade till smartare än Festools täckskydd - när man bara tar lite på en kanten av en skiva kan man lätt skjuta ner skyddet så att det går ner till underlaget oavsett tjockleken på skivan.

Angående cirkelsåg vs sänksåg. Se inlägg 6 och 18 i denna tråd. Skillnaderna spelar för det mesta ingen större roll. Men om jag får välja föredrar jag sänksågen bland annat på grund av bättre dammutsug, högre precision i inställningen av sågdjupet, snabbare inställning av sågdjupet, möjlighet att börja såga mitt på en skiva, nollpunktslutning, splitterskydd på högersidan av snittet med mera. Allt detta spelar generellt sett mindre roll, men om jag har valet (och det har jag) så tar jag sänksågen.

Redigerat:
pebj_ skrev:
Mycket riktigt så har marknaden översvämmats av skenstyrda sänksågar – alltså en skena och en såg. Detta är ju inte alls samma sak som EZs systemtänkt där du kanske börjar med endast skena och såg och sedan enkelt utökar med div. tillbehör efterhand som behov uppstår.

Vad som drog mig till EZ var:
- Schysst systemtänk.
-Rejäla grejer (inget som kan gå sönder direkt)
B-300 verkar rätt intressant och en av de "nyare" prylar fårn EZ som jag tror på. En annan grej jag gillar med EZ är att skarvningen av skenor verkar betydligt mer rejäl än Festools, är verkligen inget fan av deras skenskarvning.

Daniel_N skrev:
Naturligtvis är dammutsuget inte 100% med TS55 heller - det finns alltid utrymme för förbättring. Precis som du själv märkte i videon du länkade till så sugs ju inte allt sågdamm upp. Festool har ett täckskydd som tillbehör - fast det hindrar användning av splitterskydd för högersidan på snittet och är därför inte så populärt. Dessutom är lösningen jag länkade till smartare än Festools täckskydd - när man bara tar lite på en kanten av en skiva kan man lätt skjuta ner skyddet så att det går ner till underlaget oavsett tjockleken på skivan.

Angående cirkelsåg vs sänksåg. Se inlägg 6 och 18 i denna tråd. Skillnaderna spelar för det mesta ingen större roll. Men om jag får välja föredrar jag sänksågen bland annat på grund av bättre dammutsug, högre precision i inställningen av sågdjupet, snabbare inställning av sågdjupet, möjlighet att börja såga mitt på en skiva, nollpunktslutning, splitterskydd på högersidan av snittet med mera. Allt detta spelar generellt sett mindre roll, men om jag har valet (och det har jag) så tar jag sänksågen.
Vi återkommer tydligen till mitt första inlägg här i tråden ;). Utsuget borde ha placerats i fronten på sågen där skiten kommer, detta gör även att man slipper ha slangen i vägen vilket är mycket smidigt. Skulle vara kul att jämföra min moddade Makita med en TS55a.

Vågar jag skriva att EZ också har splitterskydd på högersidan av snittet...

Daniel_N skrev:
B-300 verkar rätt intressant och en av de "nyare" prylar fårn EZ som jag tror på. En annan grej jag gillar med EZ är att skarvningen av skenor verkar betydligt mer rejäl än Festools, är verkligen inget fan av deras skenskarvning.
B-300:an fungerar verkligen kanon. Kan även instämma i skarvningen av skenorna där du har 3 rejäla skarvdon som är konstruerade för att aligna skenorna rakt (det kan ändå hända att man får göra lite efterjusteringar för vi lever ju trots allt i en verklighet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.