Ingen av dom är väl direkt höjdarmaskiner.
Men jag hade nog provat meecen den har ju två st utbytbara armar om den inte fungerar tillfredsställande så kan man väl byta. Kolla om det går att på något sätt montera dammsugare till den för den här typen av slipar dammar bra mycket.
Jag själv har en gammal b&d utan varvtalsreglering och den stora nackdelen är att gummit som sitter på armen som bandet löper mot slits ner. Vet ej om den finns som reservdel till b&d.

Mvh Pär H
 
Jag har den b&d:n och den har funkat bra, fast nu har den till slut blivit glapp i själva armen efter 2 års hårt slit.

Men jag ska nog köpa en likadan igen för den är faktiskt riktigt bra. :)
 
sblixten skrev:
Är det någon som provat denna:
[länk]
Eller skall jag välja denna:
[länk]

Det som skall slipas är ek där det är trångt. (Har provat trekantslip, men kommer inte riktigt åt. Rasp/Fil/Sandpapper fungerar, men kommer ta en evighet)
Finns kanske någon annan bra metod, som inte kostar en förmögenhet?
Jag har en liknande black och deckern (en black och decker fingerslip, minns ej modellbeteckningen). Den tar bra, men gröper snabbt ut och blir märken. Faktiskt har en vinkelslip med sandappersrondell under visat sig som en bra lösning.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Jag har en liknande black och deckern (en black och decker fingerslip, minns ej modellbeteckningen). Den tar bra, men gröper snabbt ut och blir märken. Faktiskt har en vinkelslip med sandappersrondell under visat sig som en bra lösning.

--- Mats ---
På ett ställe som jag skall slipa är det 2cm brett urtag, så det fungerar inte i mitt fall.
Får bli till att vara väldigt försiktig när jag använder den. Ek är ju ganska hårt och om jag använda det finnaste slipbandet som följer med hoppas jag att det fungerar.
Jag skall försöka hinna förbi Jula idag.
 
sblixten skrev:
På ett ställe som jag skall slipa är det 2cm brett urtag, så det fungerar inte i mitt fall.
Får bli till att vara väldigt försiktig när jag använder den. Ek är ju ganska hårt och om jag använda det finnaste slipbandet som följer med hoppas jag att det fungerar.
Jag skall försöka hinna förbi Jula idag.
Det är inte alltid bäst med fint slipband, köp en modell med reglerbar hastighet, så har du den möjligheten med.

--- Mats ---
 
När jag stog på Jula så känndes det som att välja på rappig och rappigast.....jag valde den sistnämda.
Jag hann bara precis prova den igår på en tillsågad testbit, men metoden och verktyget fungerar tillfredställande till det jag skall göra :)
En sak jag märkte var att varvtalet inte styr just varvtalet, utan effekten. Det innebär att det är svårt att köra på lågt varv(lägsta), då det blir lite väl lågt
när det blir belastning. Slipdammet hamnar på alla ställen utom i den lilla uppsammlingspåsen. Skall prova att få dit grovisen, hoppas det kommer fungera.
 
sblixten skrev:
När jag stog på Jula så känndes det som att välja på rappig och rappigast.....jag valde den sistnämda.
Jag hann bara precis prova den igår på en tillsågad testbit, men metoden och verktyget fungerar tillfredställande till det jag skall göra :)
En sak jag märkte var att varvtalet inte styr just varvtalet, utan effekten. Det innebär att det är svårt att köra på lågt varv(lägsta), då det blir lite väl lågt
när det blir belastning. Slipdammet hamnar på alla ställen utom i den lilla uppsammlingspåsen. Skall prova att få dit grovisen, hoppas det kommer fungera.
Det med varvtalet är en typisk skillnad mellan billiga och mindre billiga maskiner. Att reglera effekten (mer troligt tiden motorn får spänning) är billigt och lätt. Att reglera varvtalet kräver någon typ av feedback och blir lite dyrare. Grovdammsugare brukar fungera bra, påsarna får man mer se som ett försök från leverantören att visa god vilja.

--- Mats ---
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.