Eftersom ni på Bygga hus har hjälpt mig med många andra verktygsköp så försöker jag igen :)

Nu har jag kommit till val av bandslip. Jag köpte en äldre Metabo för ett tag sedan, men får den inte att hålla bandet i mitten... Skitsamma, nu får det bli en ny!

Den jag funderar på nu är en sån här: LÄNK
Det är alltså en AEG. Försökte googla, men hittade inte så mycket matnyttigt...
Är det en dålig maskin? Har AEG tappat allt vad det gäller kvalitet?
Ska jag sikta på något annat märke? AEG:n tror jag att jag kan få till ganska rabatterat pris nämligen :blushing:
Det är inte inplanerat några golvslipningar eller sånt, utan mest småjobb. Vill helst ha en så bra maskin som möjligt såklart, men det känns som man kanske inte använder denna så himla mycket så hur mycket som helst får den inte kosta.

Tips emottages tacksamt!

PS. Vill någon köpa Metabon så hör av er ;) D.S
 
V8dc skrev:
Eftersom ni på Bygga hus har hjälpt mig med många andra verktygsköp så försöker jag igen :)

Nu har jag kommit till val av bandslip. Jag köpte en äldre Metabo för ett tag sedan, men får den inte att hålla bandet i mitten... Skitsamma, nu får det bli en ny!

Den jag funderar på nu är en sån här: LÄNK
Det är alltså en AEG. Försökte googla, men hittade inte så mycket matnyttigt...
Är det en dålig maskin? Har AEG tappat allt vad det gäller kvalitet?
Ska jag sikta på något annat märke? AEG:n tror jag att jag kan få till ganska rabatterat pris nämligen :blushing:
Det är inte inplanerat några golvslipningar eller sånt, utan mest småjobb. Vill helst ha en så bra maskin som möjligt såklart, men det känns som man kanske inte använder denna så himla mycket så hur mycket som helst får den inte kosta.

Tips emottages tacksamt!

PS. Vill någon köpa Metabon så hör av er ;) D.S
När du säger småjobb tänker jag inte direkt på bandslip. Bandslip har jag för avverkning av mycket material, med ett behov att nå nära hörnen.

För småjobb tänker jag med på en slipmus, eller en excenterslip. Har du redan sådana, eller är det grov avverkning du är ute efter?

--- Mats---
 
Hitachis och ELU's är gamla trotjänare för proffs men är rätt säker på att AEG'n kommer att göra sitt jobb. Själv har jag en liten skil som funkar utmärkt men sällan den användas då jag har två stationära bandputsar istället.

Är det inte bara att justera in Metabon? Äldre Metabo är nämligen rena slitvargar. Hur är lagrerna på den förresten?

/Kent
 
Gamla Metabo brukar vara utmärkt kvalitet. Har du ställt vinkeln på den främre rullen rätt? Med maskinen igång är det lätt att justera in så att bandet löper perfekt.
 
Jodå, den verkar funka som den ska. Men bandet vandrar fram och tillbaka. Försökt justera (alla skruvar funkar och så) men lyckas uppenbarligen inget vidare :S
Maskinen är ganska gammal sa de när jag beställde nya band till den. Hur gammal frågade jag dock inte :D
Lager och sånt verkar bra, men jag vet inte hur man kollar dem.
Nåväl, tröttnat på den som sagt och ids inte hålla på med den, får bli en nyare istället.
Kommer självklart inte slänga den, men JAG kommer inte fortsätta med den maskinen :)

Mats Bengtsson skrev:
När du säger småjobb tänker jag inte direkt på bandslip. Bandslip har jag för avverkning av mycket material, med ett behov att nå nära hörnen.

För småjobb tänker jag med på en slipmus, eller en excenterslip. Har du redan sådana, eller är det grov avverkning du är ute efter?

--- Mats---
Jodå jag har diverse slipmaskiner, både excenterslip och slipmus bland annat.
Sorry för mitt oklara ordval :blushing:
Menade småjobb där jag vill ha mer avverkning.

Tack för svaren!
 
V8dc skrev:
Maskinen är ganska gammal sa de när jag beställde nya band till den. Hur gammal frågade jag dock inte :D
Lager och sånt verkar bra, men jag vet inte hur man kollar dem.
Nåväl, tröttnat på den som sagt och ids inte hålla på med den, får bli en nyare istället.
Kommer självklart inte slänga den, men JAG kommer inte fortsätta med den maskinen :)
Tycker säljare av verktyg säger att allting är gammalt, om det så är tre år. Är det dessutom bra kvalitet så spelar det
inte nödvändigtvis nån roll för användaren.

Märker man inga problem med lager behöver man nog inte kolla.

Hoppas iaf att AEG:n känns rätt om du köper den!
 
Ska väl tillägga att jag försökte ställa bandslipen i nolläge. Men det slutade varje gång att bandet vandrade iväg åt något håll och började fransa upp sig mot kanten :@
Efter två sönderkörda band så konstaterade jag att jag är oduglig att ställa in maskinen och efter det så får den stå inne i ett hörn och skämmas :D
Får jag tag på någon ny maskin så är denna Metabo till salu, så om någon mot förmodan är intresserad så skicka ett PM ;)


För att återgå till vad jag tänkte ang tråden:
Är AEG ok? Eller är det att jämföra med B&D?
 
V8dc skrev:
Ska väl tillägga att jag försökte ställa bandslipen i nolläge. Men det slutade varje gång att bandet vandrade iväg åt något håll och började fransa upp sig mot kanten :@
Efter två sönderkörda band så konstaterade jag att jag är oduglig att ställa in maskinen och efter det så får den stå inne i ett hörn och skämmas :D
Får jag tag på någon ny maskin så är denna Metabo till salu, så om någon mot förmodan är intresserad så skicka ett PM ;)


För att återgå till vad jag tänkte ang tråden:
Är AEG ok? Eller är det att jämföra med B&D?
Nu har jag inte testat just den Aeg slipen du tittade på så jag borde kanske vara tyst men har testat otaligt andra AEG maskiner och upplevt väldigt bra kvalitet. Speciellt i förhållande till priserna så absolut inte något i paritet med Black & Decker. Jag tror definitivt att du blir nöjd om du bara ska ha det som ett komplement.

Har du nära till Lidl kan du ju sticka in huvudet och kolla om inte din lokala butik har kvar någon av deras billiga bandslipar som var på annons för någon månad sedan för vettiga pengar

/Lorant
 
Jag hade en äldre AEG som jag solde för en liten tid sen, den var jag väldigt nöjd med, bortsett från att den var tung som f..n De nya torde dock vara lättare. Den hade utmärkt bandstyrning och averkade som bara den. Nackdelen är dammsammling, den lämnade en del att önska. Annars är ju det såtende tipset (av många här) Festool, men då blir det lite mer pengar så klar.
 
Hade inte alls haft något emot en Festool bandslip, men plånboken fick styra i detta fallet.
Blev alltså en AEG. Får återkomma när jag fått hem den :)

Metabon åker väl ut på Blocket eller nåt.
 
Vad vill du ha för Metabon?

/Kent
 
Ingen aning.
Skicka ett PM vad den kan vara värd så ska vi nog komma överens :)
 
Till veckan åker skrotet ut på blocket.
Om någon är intresserad så hör av er.

Allt funkar på maskinen, men jag lyckas inte ställa fanskapet i nolläge...
Hade det varit något fel på den så hade jag absolut inte erbjudit att sälja den här. Är självklart inte värt några hundringar för att sänka sig själv på så stort forum.
 
För att återkoppla till trådstarten så blev det alltså en AEG enligt länken i första inlägget.
Har nu provkört den lite och bara testat slipning med mera.

Intrycket är gediget och jag kan med gott samvete rekommendera denna bandslip :)
 
när behöver man eg en bandslip?
Jag har en gammal Bosch eller B&D som jag inte använt på många år, eg inte sedan jag skaffade Bosch GEX 150Turbo som avverkar nästan lika bra som en bandslip.
Efter att även införskaffat en lackfräs så känns det som om hyllvärmaren ska ut på blocket.

Ev skulle man kanske ha glädje av den om man kunde bordsmontera den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.