Åker till USA om en månad och hade tänkt att köpa mig ett Combokit av antingen Dewalt eller Makita. Jag har precis köpt ett lite kit bestående av ett combokit av 10.8V : http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCK210S2/

Nu vet jag inte om man borde köra vidare på Dewalt eller kliva in på Makita´s combikit. Båda känns rätt likartade både i utförande och pris. Se respektive länk ink pris.

Makita LXT601 18-Volt LXT Lithium-Ion Cordless Combo Kit, 6-Piece - 549$
http://www.amazon.com/Makita-LXT601...AFA0/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1298319215&sr=8-1

Makita LXT407X1 18-Volt LXT Lithium-Ion Cordless 5-Piece Combo Kit - 410$
http://www.amazon.com/Makita-LXT407...O2BC/ref=sr_1_7?ie=UTF8&qid=1298319215&sr=8-7

DEWALT DCK555X 18-Volt XRP 5 Tool Combo Kit - 460$
http://www.amazon.com/DEWALT-DCK555...8Q6I/ref=sr_1_5?ie=UTF8&qid=1298319343&sr=8-5

DEWALT DCK655X 18-Volt XRP 6 Tool Combo Kit - 500$
http://www.amazon.com/DEWALT-DCK655...OUXA/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1298319462&sr=8-1

Tänkte försöka få hem det genom att dela upp det i min och frugans resväskor :) borde väl gå eller ?

Jättesnällt om ni orkar ge lite input / tips här ..

Mitt tips är att åka till en Home Depot eller Lowes och kolla vad som finns. Det brukar finnas en massa trevliga erbjudanden på plats i butiken. Kolla även högt uppe på hyllorna och inte bara det som exponeras bäst. Tänk på att tryckluftsverktyg brukar vara förmånligt, och slutligen, att det brukar tillkomma några procent i VAT till alla priser. Även om man egentligen vet om det, så brukar jag bli lite förvånad närt det tillkommer moms (motsv)

Jag hade tänkt att splitta upp verktygen i min och frugans resväskor, någon som gjort så förut och är det riskfritt när det kommer till tull osv ?

M@ZE skrev:
Jag hade tänkt att splitta upp verktygen i min och frugans resväskor, någon som gjort så förut och är det riskfritt när det kommer till tull osv ?
Om det är riskfritt att smuggla?

Naturligtvis inte, normalt handlar man ju mer en bara ett verktygs-set när man är i US.
Betyder att man hamnar ovanför radarn betr vad som ses som smuggling eller inte.

Säker några hundra per dag som åker dit.:|

Själv så råkar jag ut för kontroll kanske en gång/år och i princip bara när jag kommer från Asien eller US.

Jag och en kompis tog hem en varsin uppsättning Makita verktyg.
En låda med två skruvdragare och en lös tigersåg.
När vi öppnade väskorna i sverige hade de öppnat lådorna och tagit loss batterierna från maskinerna och lagt de löst i väskan. Men ingen tull/moms.
Läste senare att just Li-On batterier var tvungna att va för sig.
Det va tullen i USA som varit i väskorna, låg en lapp att de kollat igenom.
De kollade förövrigt igenom alla våra andra väskor också.

Tips: använd godkända lås eller lås inte väskorna alls. Men det brukar det stå skyltar om på flygplatserna.

Nja att Svenska Tullen skulle ha ett intresse av att "haffa" vanliga svenskar som försöker få hem lite verktyg tror jag inte ett dugg på. Dom har nog viktigare saker för sig att att momsbelägga folk med lite verktyg. Det är inte olagligt att ta hem verktyg från USA på nått sätt. Men att USA skulle titta i väskorna låter högst troligt, dock undrar jag hur dom öppnar väskorna med lås ? och vad är ett godkännt lås ? är det ett lås som anses som inbrotts säkert ? :)

M@ZE skrev:
...Men att USA skulle titta i väskorna låter högst troligt, dock undrar jag hur dom öppnar väskorna med lås ? och vad är ett godkännt lås ? är det ett lås som anses som inbrotts säkert ? :)
Det är TSA (Transportation Security Administration har jag för mig att det betyder) som får öppna incheckade väskor i USA för att göra en säkerhetskontroll. Det finns väskor med så kallade TSA-lås vilket helt enkelt innebär att TSA-personalen har en huvudnyckel till låset. Har man inget sådant lås och låser sin väska så har de rätt att bryta upp det. Råkade själv ut för det strax efter att låstypen introducerades (till följd av attackerna 11 sep). Man kunde dock knappt se att de hade lirkat med låset...

Väskor med dragkedja är totalt meningslöst att låsa.. En penna så har du öppnat dessa utan några märken alls

M@ZE skrev:
Nja att Svenska Tullen skulle ha ett intresse av att "haffa" vanliga svenskar som försöker få hem lite verktyg tror jag inte ett dugg på. Dom har nog viktigare saker för sig att att momsbelägga folk med lite verktyg. Det är inte olagligt att ta hem verktyg från USA på nått sätt. Men att USA skulle titta i väskorna låter högst troligt, dock undrar jag hur dom öppnar väskorna med lås ? och vad är ett godkännt lås ? är det ett lås som anses som inbrotts säkert ? :)
Eftersom du uppenbarligen inte känner till hur tullen jobbar samt att du inte känner till TSA lås så reser du uppenbarligen inte så ofta;)

Det är fullt lagligt att ta hem verktyg från tex US, så länge man betalar tull o moms. Annars så bedriver man smuggling vilket är olagligt.:rolleyes:
Sedan så finns ju tex inte fängelse på straffskalan för att du smugglar in några verktyg. Det blir bara böter och du får behålla körkortet:)

På USA-resor brukar jag använda buntband som lås på väskorna. Ingen risk för att de öppnar sig själva, och kontrollanterna kan lätt öppna och titta efter vad som finns i. Varje gång har jag fått tillbaka väskorna låsta med buntband. Om det har varit samma som jag satte dit eller nya buntband har jag ingen aning om.

För att återgå till ämnet så skulle jag definitivt satsa på något av Makitas paket. Får du den stora väskan för $550 (~3500sek) så skulle jag inte tveka en sekund. Det kostar väl runt 10.000:- här i Sverige. Kanske satsa på att köpa med ett extra batteri eftersom de är betydligt billigare än hemma.

Snailman
jag köpte makitas 6 verktygspaket för nåt år sen, och använt det en del sen dess, inget har krånglat på minsta sätt änsålänge, köpte till ett extra batteri och det har behövts... har alltså 3 st batteri

För att återkomma till tråden, det blev bara ett LXT211 kit för 290$ .. ingen tull/moms. Väskan vägde en hel del av all shopping av kläder tyvärr. Men det var ett riktigt fint kit för 2000kr :)

Verkar som om laddaren klarar av både 110v och 220v .. bara kontakten som skiljer, nån som har erfarenhet av det ?

M@ZE skrev:
För att återkomma till tråden, det blev bara ett LXT211 kit för 290$ .. ingen tull/moms. Väskan vägde en hel del av all shopping av kläder tyvärr. Men det var ett riktigt fint kit för 2000kr :)

Verkar som om laddaren klarar av både 110v och 220v .. bara kontakten som skiljer, nån som har erfarenhet av det ?
Mycket verktyg för pengarna.
Nej den klarar inte 220v. Men det går att bygga om den. Sök på google.

Tack RickeP för ditt svar, ok .. det står 120v 50/60hz / 220v 50/60hz på laddaren, men då måste den alltså byggas om ?

Kan man inte bara köpa en konverter ?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.