9 308 läst ·
22 svar
9k läst
22 svar
Lamällfräs, 3 val att välja mellan men vilken?
Sida 1 av 2
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Hej.
Har googlat en del och läst på om vilken maskin jag ska välja men känner nu att jag måste göra en egen tråd.
Jag ska bygga köksluckor i MDF, har tänkt mig 19mm MDF och gjort en testlucka som ska in på lack. Gick väldigt bra men känner att jag måste få ihop bitarna lite bättre och ska då använda mig av en lamällfräs och kexa ihop det hela. Jag har tre val som det står mellan och vore tacksam om ni kan vägleda mig lite..
Alternativ 1:
Bosch GFF 22 A Professional
Ca. pris enligt snabbt googlande: 4995:-
Produktlänk: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...w/Lamellfräsar/101336/GFF+22+A/5751/index.htm
Alternativ 2:
Makita 3901 Lamellkexfräs
Ca. pris enligt snabbt googlande: 3990:-
Produktlänk: http://www.makita.se/3901_lamellkexfras
Alternativ 3:
Egentligen ett alternativ som inte finns då det inte riktigt inryms i budgeten men jag är en Festool-nörd och kommer ni säga att denna är otroligt mycket bättre måste jag överväga det hela..
DOMINO förbindningsfräs DF 500
Ca. pris enligt snabbt googlande: 8650:-
Produktlänk: http://www.festool.se/Produkter/Pag...7&name=DOMINO-foerbindningsfraes-DF-500-Q-Set
Det som känns viktigt i valet är att den ska göra ett bra jobb och inte fela. Enkel att använda och användarvänliga finesser är ju ett stort plus. Det är en del luckor som ska göras...
Då är det bara att börja vägleda mig, alla erfarenheter är välkomna! Har ni något annat märke så är även det intressant.
Tack för hjälpen.
Har googlat en del och läst på om vilken maskin jag ska välja men känner nu att jag måste göra en egen tråd.
Jag ska bygga köksluckor i MDF, har tänkt mig 19mm MDF och gjort en testlucka som ska in på lack. Gick väldigt bra men känner att jag måste få ihop bitarna lite bättre och ska då använda mig av en lamällfräs och kexa ihop det hela. Jag har tre val som det står mellan och vore tacksam om ni kan vägleda mig lite..
Alternativ 1:
Bosch GFF 22 A Professional
Ca. pris enligt snabbt googlande: 4995:-
Produktlänk: http://www.bosch-pt.se/boptocs2-se/...w/Lamellfräsar/101336/GFF+22+A/5751/index.htm
Alternativ 2:
Makita 3901 Lamellkexfräs
Ca. pris enligt snabbt googlande: 3990:-
Produktlänk: http://www.makita.se/3901_lamellkexfras
Alternativ 3:
Egentligen ett alternativ som inte finns då det inte riktigt inryms i budgeten men jag är en Festool-nörd och kommer ni säga att denna är otroligt mycket bättre måste jag överväga det hela..
DOMINO förbindningsfräs DF 500
Ca. pris enligt snabbt googlande: 8650:-
Produktlänk: http://www.festool.se/Produkter/Pag...7&name=DOMINO-foerbindningsfraes-DF-500-Q-Set
Det som känns viktigt i valet är att den ska göra ett bra jobb och inte fela. Enkel att använda och användarvänliga finesser är ju ett stort plus. Det är en del luckor som ska göras...
Då är det bara att börja vägleda mig, alla erfarenheter är välkomna! Har ni något annat märke så är även det intressant.
Tack för hjälpen.
Har inte provat en "vanlig" kexmaskin utan hoppade på Festools Domino med en gång - Fördelen som jag ser det är variationen av dominos - I min låda finnes 4 - 5 - 6 - 8 och 10 mm brickor och möjligheterna blir således oändliga vad gäller små och stora verk.
Bra inställningar för djup och borrdjup. Olika storlekar på spår för TAJT! Mindre tajt och glapp som fanken för att kunna anpassa sitt verk. Med lim så sitter det som berget.
Dominon som jag ser det kan ju sätta en domino på en mycket mindre yta av vad man kan sätta ett kex på då man helt sonika använder sig av en klinga och inte som på domino en fräs.
Priset - För högt!
Bra - Absolut!
Dyra Kex - Om något!
Kört den till det mesta - Bänkskivan i köket - Tavelramar - Skåpstommar - Sängramen - Ett par hyllor - Renovering av köksstolarna mm..
Hittade min på blocket för 4.500 med en uppsättning fräsar och kompletterade sedan med dominos från lokala leverantören.
Har du ngn bra butik i närheten där du kan kila in och klämma - känna lite?
Bra inställningar för djup och borrdjup. Olika storlekar på spår för TAJT! Mindre tajt och glapp som fanken för att kunna anpassa sitt verk. Med lim så sitter det som berget.
Dominon som jag ser det kan ju sätta en domino på en mycket mindre yta av vad man kan sätta ett kex på då man helt sonika använder sig av en klinga och inte som på domino en fräs.
Priset - För högt!
Bra - Absolut!
Dyra Kex - Om något!
Kört den till det mesta - Bänkskivan i köket - Tavelramar - Skåpstommar - Sängramen - Ett par hyllor - Renovering av köksstolarna mm..
Hittade min på blocket för 4.500 med en uppsättning fräsar och kompletterade sedan med dominos från lokala leverantören.
Har du ngn bra butik i närheten där du kan kila in och klämma - känna lite?
Medlem
· Västra götalands
· 142 inlägg
Tack för detta bra svaret Slacker.
Ja då jag har en butik jag kan åka till, ska dit snart men vill först se vad ni här säger. Blocketpriset var ju helt ok
Grattis!
Ja då jag har en butik jag kan åka till, ska dit snart men vill först se vad ni här säger. Blocketpriset var ju helt ok
Om du lyckas motstå Dominon så tror jag det kvittar om du köper Boschen eller Makitan, maskinerna får nog anses vara likvärdiga. För att ditt val ska bli enklare(?) tycker jag du ska titta på vad priserna på kexmaskinerna är i Storbritannien. Hos exempelvis Axminster är priserna just nu:
- Boschen: 250GBP = 2552SEK
- Makitan inklusive 1000 kex: 240GBP = 2450SEK
- Lamello C3: 350GBP = 3575SEK
Till ovanstående priser tillkommer frakt med några hundralappar samt ny stickpropp / reseadapter för några tior.
Med andra ord får du ett par kexmaskiner till priset av en Domino. Det kan vara värt att väga in i valet!
Till ovanstående priser tillkommer frakt med några hundralappar samt ny stickpropp / reseadapter för några tior.
Med andra ord får du ett par kexmaskiner till priset av en Domino. Det kan vara värt att väga in i valet!
Den är otroligt mycket bättre.fredrik.an skrev:
Det går säkert att sammanfoga ramen i en lucka med kexfräs, speciellt om det är MDF, men frågan är hur bra det håller. Jag är inte påläst på kexhållfasthet men jag skulle aldrig kexa annat än för att styra bitarna rätt, inte för att få en hållbar fog.
För att göra det svårare: Innan jag köpte min Domino fräste jag lameller med en vanlig handöverfräs och ett lamellstål från Cobolt. Det fungerar riktigt bra, och är en väldigt billig lösning. En lamellfräs än smidigare, men handöverfäsen är faktiskt rätt behändig den med.phl skrev:Om du lyckas motstå Dominon så tror jag det kvittar om du köper Boschen eller Makitan, maskinerna får nog anses vara likvärdiga. För att ditt val ska bli enklare(?) tycker jag du ska titta på vad priserna på kexmaskinerna är i Storbritannien. Hos exempelvis Axminster är priserna just nu:
Lamellerna kan man ha för att styra en hopfogning så att hopfogningen inte glappar mer än några tiondelar i höjdled och vinkeln inte varierar för många grader.Dominon är något helt annat. Dominon kan man ha för att sätta ihop saker så de blir stabila och håller vinkeln med väldigt lite glapp.
--- Mats ---
Jag håller inte riktigt med Mats om det där med lamellfräsning och handöverfräs. Har byggde en hel del kexkonstruktioner innan jag köpte min Lamello C3:a och handöverfräsen fungerar rätt skapligt fram till att man vill fräsa kexspår mitt på en skiva (tänk mellanväggar i en hylla). Man måste då använda en 4mm notfräs och dessa är bräckliga och spånar ur dåligt så man måste fräsa i flera omgångar. Ska man bara kexa ihop skivor (tänk limträ) där man klarar ig med en skivnotfräs kan man klara sig med handöverfräsen. Allt blir dock smidigare med en bra kexmaskin.
Därmed inte sagt att en Domino på något vis är dålig. Faktum är att jag verkligen saknar Dominon då den fixerar i två ledder, inte bara en som ett kex.
Därmed inte sagt att en Domino på något vis är dålig. Faktum är att jag verkligen saknar Dominon då den fixerar i två ledder, inte bara en som ett kex.
Jo, duu har rätt, mitt på en skiva blir det annorlunda. Man kan hjälpa det lite med en spiralbit istället för en notfräs, men 4 mm är klent.phl skrev:Jag håller inte riktigt med Mats om det där med lamellfräsning och handöverfräs. Har byggde en hel del kexkonstruktioner innan jag köpte min Lamello C3:a och handöverfräsen fungerar rätt skapligt fram till att man vill fräsa kexspår mitt på en skiva (tänk mellanväggar i en hylla). Man måste då använda en 4mm notfräs och dessa är bräckliga och spånar ur dåligt så man måste fräsa i flera omgångar. Ska man bara kexa ihop skivor (tänk limträ) där man klarar ig med en skivnotfräs kan man klara sig med handöverfräsen. Allt blir dock smidigare med en bra kexmaskin.
Aldrig funderat på att använda en lamell där, i den typen av konstruktion hade jag gjort ett tapphål med fräsen, och en tapp på mellanväggen med hjälp av fräsbordet. Ofta vill man ha stabilitet i helheten med hjälp av mellanväggen, så det är viktigt den är stabilt fastsatt mot vickning. En Domino är betydligt mer rätt där (och mellanväggar har jag faktiskt fäst med Domino även om jag föredrar vanliga tappar).
--- Mats ---
Tror att du och jag bygger lite olika typer av konstruktioner. Bygger man garderober i MDF och behöver dela in den i fack, knappa 500mm breda, 600mm djupa håller man inte på med tappar. Faktum är att tapparna går fetbort på MDF oavsett 
Nu är vi OTphl skrev:
Jag kan se att med en Domino finns det ingen anledning, jag kan se att om man inte skall belasta finns det inget absolut styrkemässigt behov. Jag kan se att bygger man garderober i MDF vill man göra det snabbt. Men jag kan inte se varför det alltid skulle gå fetbort på MDF.
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
En lamellfräs är väl en portabel linjerings- /guidemaskin, Dominon är det OCH en portabel tappmaskin. Har själv prövat med många andra varianter med lösa tappar, från lös fjäder för att limma ihop bordsskiva till långhålsborr och stämborr och handöverfräs med flera olika typer av lösa tappar/kex. Alla har väl sina för och nackdelar men det som talar för Dominon är väl att den reducerar ner flera moment till ett enda. Personlig favorit (ja, det är lite konservativt) är dock stämborr och fyrkantiga tappar...
Stämborren är den som sitter i en pelarborr och gör de fyktantiga hålen antar jag? Om du gör fyktantiga tapar, innebär det att du gör dem med en såg?Mr Handyman skrev:En lamellfräs är väl en portabel linjerings- /guidemaskin, Dominon är det OCH en portabel tappmaskin. Har själv prövat med många andra varianter med lösa tappar, från lös fjäder för att limma ihop bordsskiva till långhålsborr och stämborr och handöverfräs med flera olika typer av lösa tappar/kex. Alla har väl sina för och nackdelar men det som talar för Dominon är väl att den reducerar ner flera moment till ett enda. Personlig favorit (ja, det är lite konservativt) är dock stämborr och fyrkantiga tappar...
--- Mats ---
Du kan inte på allvar mena att du tycker det är praktiskt att fräsa tappar (nu talar vi inte lösa tappar ala Domino) på 600mm breda MDF-stycken för att få till vinkelsammafogningar?! Att plocka bort en del av en 19mm MDF och behålla kärnan i form av en tapp känns som väldigt mycket arbete för att på vinna ganska lite styrka men för den delen styrning. En dado känns ungefär tio gånger mer aktuellt.Mats Bengtsson skrev:
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Finns två varianter som arbetar enligt samma princip. Den ena är en dedikerad stämborrmaskin med balansvikter och en lång spak istället för de vanliga handtagen man vevar ner borret med. De är klart bättre då man blir mycket starkare. Den andra är en tillsats till vanlig pelarborr och kan fungera fint de också. Det finns ju pelarborrar med rejäla handtag på också. Men som sagt principen är densamma; att det fyrkantiga skäret följer med ner men roterar inte, vilket däremot borret inuti gör. Har tyvärr ingen egen (än).Mats Bengtsson skrev:
Brukar faktiskt maskinhyvla fram tapparna, tycker dimensionerna blir exaktare då. Möjligen att ena smalsidan bara blir finsågad.