Verktyg & Maskiner
Johan Gunverth: Bra tips, allihopa! Tack skall ni ha. :)
frohike: Makita kan skilja beroende på marknad. Du kan ju i stort sett få din makita i valfri färg och valfritt med tillbehör. Färger jag sett såhär långt är blått,rött,vitt och svart. Så vad bokstäver betyder kan nog skilja beroende på om det europa usa osv
uffe_sthlm: Tack för tipsen! Och kanske borde ha dammsugit forumet innan jag skickade en förfrågan - den andra tråden var ju exakt vad jag ville ha! Tack för hjälpen! =)
Robert-san01: Såg ett DIY tips om att lägga verktygen på botten av lådan, på ett ett följsamt tyg (förslagsvis svart och nylon så det inte blir så smutsigt) och sedan fyller man lådan med fogskum. På med en skiva som passar i lådan och lite vikter ovan på så skummet inte lyfter. När det härdat klart har du sedan en perfekt formad insats. Har inte provat själv, men det jag såg på nätet såg
Robert-san01: Har några Milwaukee "shockwave" bits liggande som jag köpte i USA. Har dock inte hunnit pröva dem då slagskruvdragaren inte kommit, men de var prisvärda och verkar bra. Återkommer med utlåtande när jag hunnit köra lite med dem.
jackt: Tack. Hade missat din recension. Och det låter bra att du fortfarande har den.. Har kollat runt på de flesta man kan hitta i prisklassen 6-10 tusen. Detta verkar vara den enda som inte är en "kina-maskin" som alla kan sätta sina egna märken på..
woodchuck: Vet inte vad nämnda Bosch kostar men helautomatisk rengöring av filter finns numera hos flera märken, bla Nilfisk, Festool och Kärcher. Men de maskinerna kostar mer än trådskaparen hade budgeterat. Nilfisk (kanske andra också) har även modeller med halv-automatisk filterrengöring (håll för munstyckett och tryck på en knapp så blåser maskinen rent filtret). Jag har nyligen skaffat en
Great: Jag var faktiskt in i handlade en i Onsdags, bytte första i torsdags morse ;). Skämt åsido, men knappen var faktiskt glapp i den första, sen när ja bytt så insåg jag att ja förmodligen inte var den första som lämnat just den maskinen, när ja packade upp min nya kartong så var ju allt inplastat o plombat i den, medans den första fanns det inte en pryl av påsar o liknande i. Skulle
Matti_75: [citat] Jag har inte fått någon än, och har därför inte betalat någon än. Dom söker testpiloter just nu så vi får se när dom kommer ut i butik.
frav: Finns nu hos Toolstop frö £345 http://www.toolstop.co.uk/bosch-10.8v-li-ion-5-piece-kit-with-gsr10.8vli-gdr10.8vli-gop10.8vli-gsa10.8vli-an-p39996
phl: [citat] Jo det hade ju också blivit ett problem men den stora nackdelen var i mitt tycke utförandet. Eventuellt var jag lite negativt inställd när skiten fått sig en törn med UPS. Har för övrigt min nuvarande luftrenare monterad i arbetsbordet, insuget i den ände i rummet där jag genererar mest fint damm.
raveper: En sån där baksmälla kan inte ta många minuter att vrala till i verkstan. Ska nog göra mig en. Bra att ha grej.
kolvas: Hitachi verkar ha väldigt ojämn kvalité, jag hade 2 batterier ifrån 2006 och 1 från 2005 & 1 från 2008. 1 av dom från 2006 gav upp efter 3 år, det andra fungerar fint fortfarande. 2005:an & 2008:an gav upp förra sommaren Batterierna används i en borrmaskin och en muttermaskin
elof: [citat] Tack för ditt svar! Möjligt att detta kan vara felet. Vid vissa lägen startar klingan ett halvt varv innan den dör...men i de flesta lägen händer ingenting när strömbrytaren trycks in. Funderar på om strömbrytaren glappar, är det någon som haft liknande problem?
daddydj: Jag köpte en Jula för 199 kr för ett år sedan. Har plågat den hårt med att såga av rötter från stubbar som ska bort. Jorden har sprutat men maskinen funkar fortfarande bra utom att det mjuka gummit längst fram har släppt. Går att sätta tillbaka men vibrerar loss igen. Spontant tror jag att bladen gör 90 % av helhetsintrycket. I mitt fall har bladen varit dyrare än maskinen...! När
pär h: Han bygger en figursåg av en symaskin det var nog det roligaste jag läst på länge.kreativ kille Pär
SBH: fixa laser så att du kan jobba själv. skulle aldrig beställa ett avvägningsinstrument. det är mycket noga med sådana. så som det handskas med paket skulle jag aldrig beställa det.
krijo1: Kanske någon som har lust att göra en snabbkoll på sitt MFT/3 bord, behöver lite statistiskt underlag.... Skulle verkligen uppskattas.
smurfen72: Ja ska du ha en som går att luta åt båda hållen kostar det en bra slant till och det behövs inte vänd på brädan så funkar det bra med en vanlig.
pär h: Det är klart att man kan använda dom på något vis. Det hänger bara på om dom är vinda, skeva krumbukta eller på något annat vis inte går att montera utan att man gjort dom raka och plan först. Är det så skulle jag tänkt en gång till. Men om dom går att montera som dom är och det bara handlar om ytans struktur så är det slipning som gäller. Ett annat alternativ är en annons
glesbyggaren: [citat] Ja, jag fick betala 125 kr inkl moms. Det var dock en beställningsvara och en person skrev fakturaspec. och en annan tog betalt (som var ny i kassan och som inte riktigt visste hur allt fungerade) så det är möjligt att jag fick betala för lite. Jag kan kolla på kvitton i kväll.
raveper: Man kan ju undra varför dammsugartillverkare alltid envisas med dessa små hjul. De klarar ju fan inte av att rulla över maskinens egna kabel ens och slutar alltid med svordomar för att de fastnar eller välter. Gäller nog samtliga dammsugare i världen. Kom att tänka på min brors gamla maskin. Påsen var säkert återanvänd och ihop häftad ett 30 tal gånger. De små bakhjulen var
joflopp: Själv kör jag med vanliga snickarbyxor och det som brukar valsa med i dem är morakniv och tumstock plus en massa bös som enstaka skruv och annat skräp som inte hittat sin väg fram till papperskorgen. Beroende på vad jag gör så kompletterar jag med mätband och under själva spikandet hänger jag hammaren i byxorna. Annars föredrar jag att skruva och då åker hölstret på om jag ids
charta77: Om inte annat så har jag lekt hela helgen. :) Har en massa 20+ cm 45x45, som K jag sorterat om, från skrotlådan till lekbacken. Gjort några manicker för att slipa svarvstålen. Sedan har jag en kubik med oklyven blandved som jag skall gå igenom (bytt till pellets). Sent from my ST18i using Tapatalk
frav: Trevligt! Var köpte du den ifrån? Kan även tillägga att vikten inte heller känns obekväm.
Eld: Vanlig fogsvans fungerar i alla fall inte. Jag har provat och sågen var helt oanvändbar efter att jag sågat genom ett halvt block. Sedan använde jag stenklingan på stora vinkelslipen ett varv runt och slog av resten. Det fungerade utmärkt men det dammade naturligtvis något fruktansvärt. Det får bli en handsåg med HM-tänder som den ovan nästa gång. En tigersåg kan jag inte motivera.
raveper: "Med automatiskt stopp - samma avstånd på kroken vid varje tillfälle." Trist. Det innebär ju att krokens öppning kan hamna neråt beroende på hur gängorna "biter fast"
MathiasS: Jag har storebror (förmodar jag) som heter 130. Köpte den på julas rea häromåret, halva priset tror jag. Ärligt talet är jag inte speciellt imponerad. Tvättar sämre än en flera år gammal Kärscher av enklare modell trots likartade specar (vattenflöde). Ska man ha den till annat än biltvätt funkar det säkert bra..... Jag tänker mig någon sorts 3fas stationär pump när jag
Steksmar: hmm att jag skrev "bhus" har inget med att jag tycker att den är b, det var mer en forkortning.. :) Om man ska tycka och tänka saker om vart folk väljer att handla sina prylar(må det vara lidl/hm/jysk/fredells osv osv) då är man "ute och traskar på fisens mosse" :)