3 302 läst ·
14 svar
3k läst
14 svar
Hyvelfråga
Jag skulle vilja göra hyllplan av några plankor, och kom i en tidigare tråd fram till att det allra bästa i sammanhanget är en rikt- och planhyvel. Vi beslutade oss i det fallet att vi skulle köpa nya hyllplan i stället, då måtten på plankorna vi hade inte var så bra när allt kom omkring.
Men: vi vill sätta upp några hyllor på ett annat ställe (med Elfakonsoler), och tänkte då att det vore bra att använda planket vi har. Eftersom det bara rör sig om kanske fyra hyllor på 150 cm så borde det ju gå att hyvla eller slipa ner dem själv, men frågan är bara vilket verktyg som är bäst att använda i sammanhanget. Plankorna är råplanade, så jag vill få dem slätare på båda sidor samt på kanterna.
Vad gäller slipmaskin så har vi ingen, men skulle kunna låna/hyra/köpa. Om det är hyvla som gäller så är frågan om man ska köpa en elhandhyvel eller en vanlig handhyvel begagnat, men hur gör man då med själva hyvelstålen, för vad jag förstår måste de slipas med jämna mellanrum?:S Var/hur gör man det?
Men: vi vill sätta upp några hyllor på ett annat ställe (med Elfakonsoler), och tänkte då att det vore bra att använda planket vi har. Eftersom det bara rör sig om kanske fyra hyllor på 150 cm så borde det ju gå att hyvla eller slipa ner dem själv, men frågan är bara vilket verktyg som är bäst att använda i sammanhanget. Plankorna är råplanade, så jag vill få dem slätare på båda sidor samt på kanterna.
Vad gäller slipmaskin så har vi ingen, men skulle kunna låna/hyra/köpa. Om det är hyvla som gäller så är frågan om man ska köpa en elhandhyvel eller en vanlig handhyvel begagnat, men hur gör man då med själva hyvelstålen, för vad jag förstår måste de slipas med jämna mellanrum?:S Var/hur gör man det?
Det låter som om du vill göra jobbet bara för att kunna använda brädorna som ni redan har. Om du inte har någon mer drivkraft, erfarenhet och utrustning, skulle jag råda dig att låta bli. Det är för mycket jobb att lära sig och skaffa utrustning jämfört med vad du vinner.
Men, snickra är roligt! Så om du har intresse av det så är det bara att sätta igång! Om du inte har handhyvlat innan, kräver det en del övning innan du får det resultat du vill. En putsmaskin kan fungera, om inte ytan är alltför ojämn nu.
Lycka till!
Men, snickra är roligt! Så om du har intresse av det så är det bara att sätta igång! Om du inte har handhyvlat innan, kräver det en del övning innan du får det resultat du vill. En putsmaskin kan fungera, om inte ytan är alltför ojämn nu.
Lycka till!
Ja jag gillar att kunna återanvända saker! Och jag är ganska händig bara jag får lite hjälp på traven när det är något jag inte gjort förr (tidigare hade jag en pappa som nästan alltid kunde hjälpa till med råd och assistans, men han finns inte i livet längre tyvärr). Slipat har jag gjort med maskin och för hand, men jag kan ju inte påstå att jag har någon stor erfarenhet.
Att hyvla bort den grova ytan är relativt enkelt. Jag som inte är vidare bra på på att hyvla så man kan limma ihop snyggt skulle hyvla och medvetet sätt plankorna med ung en centimeters avstånd i hyllplanen. För att sedan hävda "design".
Så det sista kan jag tipsa om.
Sent from my ST18i using Tapatalk
Jag är en varm förespråkare av handhyvlar och handhyvling men tror att det i det här fallet är lite för lång startsträcka för att få ett lyckat resultat.
Du behöver en ganska lång hyvel för att kunna rikta dina plankor så de blir raka och plana. Du behöver också ett stabilt underlag där du kan spänna fast bitarna när du hyvlar. En hyvelbänk är bäst men det går att klara sig med något annat stabilt underlag. Det är hopplöst att hyvla med någon behållning om man inte har ett vasst hyveljärn. Jag tror att du kan klara dina fyra plankor utan att behöva bryna järnet men sen är det nog slött. Då behöver du ett par brynen och ett brynstöd för att få det vasst igen.
Bäst strategi är nog att försöka hitta någon med en rikt- och planhyvel i närheten där du bor och hyra in dig en stund.
/B
Du behöver en ganska lång hyvel för att kunna rikta dina plankor så de blir raka och plana. Du behöver också ett stabilt underlag där du kan spänna fast bitarna när du hyvlar. En hyvelbänk är bäst men det går att klara sig med något annat stabilt underlag. Det är hopplöst att hyvla med någon behållning om man inte har ett vasst hyveljärn. Jag tror att du kan klara dina fyra plankor utan att behöva bryna järnet men sen är det nog slött. Då behöver du ett par brynen och ett brynstöd för att få det vasst igen.
Bäst strategi är nog att försöka hitta någon med en rikt- och planhyvel i närheten där du bor och hyra in dig en stund.
/B
Hmm hur menar du "med en centimeters avstånd"? Mellan vaddå och vaddå? :S:blushing:charta77 skrev:Att hyvla bort den grova ytan är relativt enkelt. Jag som inte är vidare bra på på att hyvla så man kan limma ihop snyggt skulle hyvla och medvetet sätt plankorna med ung en centimeters avstånd i hyllplanen. För att sedan hävda "design".
Ringde runt en del till snickerier då vi tänkt återanvända en massa plank först, och det var rätt krångligt att hitta någon. Vad gäller hyvelbänk så har vår förening en liten snickerilokal, måste kolla om det finns något sådant där. Men hur är det, kan man hyra handhyvlar? Jag har letat men inte sett det någonstans.bengtn skrev:Jag är en varm förespråkare av handhyvlar och handhyvling men tror att det i det här fallet är lite för lång startsträcka för att få ett lyckat resultat.
/B
Och hur är det med slipning? Skulle det bli för omständligt att stå och slipa sådana plank med en maskin? (Funderar på att skaffa en excenterslip då vi har lite annat som behöver slipas.)
jag tror att det blir svårt att hitta någon som vill sätta sina hyvelstål i okända återvunna plankor risk för sten spik mm. Köp en billig handelhyvel typ classe eller liknande ca 500kr duger gott till att hyvla lite enkla hyllplan med och det är inte så dyrt med nya skär om olyckan skulle vara framme. Och köp en slipmaskin av lite bättre kvalitet för sista finliret.
Du kanske tänkte ha hyllan lika tjock som plankan?Petronille skrev:
Men om du tänker en spalje så tror jag du vet vad jag menar. Du ja kanske också kan förbinda med små lika stora fyrkanter/rundstav.
H eller I I, sett ovanifrån.
Hyvla ytterst på plankorna så du spar en smal mittsträng, slippa ned mittsträngen, det är enklare vad det känns som att slipa ned en förhöjning än att slipa ut en nivåskillnad.
Hur lång är hyllan/planken tänkt att vara?
Spänn fast plankorna, som kanske är 1½ meter. Hyvla mellan, slipa och såga bort kanterna du inte kommer åt. Eller du hade en hyvelbänk?
Om du inte skall limma, så kommer det inte märkas om det skiljer någon millimeter per meter. Och eventuella småkanter slipar du bort.
Plankorna är inte för mycket böjd?
Om du väljer att köpa en elhyvel för att fixa till plankorna så dom bli släta så måste dom i alla fall slipas efteråt. För det blir lätt randigt för elhyvlar tar bort så mycket per skär gemfört med handhyvel. Och att försöka slipa det fint för hand är nästan ett jätte jobb.
Så summa summarum så tycker jag att du skall slippa plankorna börja med väldigt grovt och byt till lite finare och sluta med ett ännu finare det är mycket mera förlåtande att slipa än jämfört med att hyvla.
Om man aldrig har handhyvlat för utom när man gick i skolan så är det verkligen ingen ide att försöka jag skriver inte så för att vara dryg utan för att det verkligen är så mycket man måste kunna väldigt lång start sträcka som bengt skrev. Det är oftast det som gör att dom flesta avstår från handhyvlingens ädla konst för det är en konst att handhyvla själva hyvlandet i sig är kanske inte så jätte svårt utan allt runtomkring slipa, bryna ställa in stålet och fixa så att hyveln fungerar är något man måste kunna.
Det är verkligen tråkigt att det skall vara så bökigt att handhyvla men har man ingen kunskap i ämnet så är det verkligen det men som med alt annat kan man det så är det en fröjd att handhyvla. Men om du verkligen vill handhyvla så finns det massor av kunskap i ämnet här.
Det går nog inte att hyra en handhyvel men slip maskiner kan man hyra
Mvh Pär H
Så summa summarum så tycker jag att du skall slippa plankorna börja med väldigt grovt och byt till lite finare och sluta med ett ännu finare det är mycket mera förlåtande att slipa än jämfört med att hyvla.
Om man aldrig har handhyvlat för utom när man gick i skolan så är det verkligen ingen ide att försöka jag skriver inte så för att vara dryg utan för att det verkligen är så mycket man måste kunna väldigt lång start sträcka som bengt skrev. Det är oftast det som gör att dom flesta avstår från handhyvlingens ädla konst för det är en konst att handhyvla själva hyvlandet i sig är kanske inte så jätte svårt utan allt runtomkring slipa, bryna ställa in stålet och fixa så att hyveln fungerar är något man måste kunna.
Det är verkligen tråkigt att det skall vara så bökigt att handhyvla men har man ingen kunskap i ämnet så är det verkligen det men som med alt annat kan man det så är det en fröjd att handhyvla. Men om du verkligen vill handhyvla så finns det massor av kunskap i ämnet här.
Det går nog inte att hyra en handhyvel men slip maskiner kan man hyra
Mvh Pär H
Redigerat:
Funderar lite på vad TS behov är egentligen? Han avser använda fyra råplanade brädor till en hylla och frågar hur de ska göras släta.
Att göra dem släta är ju ganska enkelt med en slipmaskin och papper i olika grovlek som pär h skriver. Det går nog bra att göra det för hand med papper och en klots också.
Jag tror dock att Petronille behöver göra plankorna räta och plana först. Det går kanske att göra med slipmaskin, en lång linjal och ett par rätbrädor men det känns svårt och risken är att hyllplanen blir fanértunna innan allt är klart
Alla förslag ovan verkar dessutom vara dyrare än ett par limträskivor på byggvaruhuset.
/B
Att göra dem släta är ju ganska enkelt med en slipmaskin och papper i olika grovlek som pär h skriver. Det går nog bra att göra det för hand med papper och en klots också.
Jag tror dock att Petronille behöver göra plankorna räta och plana först. Det går kanske att göra med slipmaskin, en lång linjal och ett par rätbrädor men det känns svårt och risken är att hyllplanen blir fanértunna innan allt är klart
Alla förslag ovan verkar dessutom vara dyrare än ett par limträskivor på byggvaruhuset.
/B
Varför blir det dyrare? Slippapper kostar lite det vet jag, och slipmaskinen förstås, men den använder man ju till annat också så det är liksom inte jämförbart.bengtn skrev:Funderar lite på vad TS behov är egentligen? Han avser använda fyra råplanade brädor till en hylla och frågar hur de ska göras släta.
Jag tror dock att Petronille behöver göra plankorna räta och plana först. Det går kanske att göra med slipmaskin, en lång linjal och ett par rätbrädor men det känns svårt och risken är att hyllplanen blir fanértunna innan allt är klart![]()
/B
Att de blir fanertunna är en risk förstås, men det måste väl bero på hur perfekt plana man vill ha dem också?:S
Skulle du kunna ta en bild på hur virket ser ut? Råplan betyder för mig vanligt regelvirke. Och dessutom begagnat. Så kan det ju inte vara? Det vore ju inget att spara på. Vilket träslag rör det sig om?
Hmm kan göra det ikväll.mattiasp skrev:
Men kan man inte använda sådana till något alltså? Det känns ju lite dumt att bara kasta alltihop. (Det rör sig om säkert fyrtio meter totalt.)
Det är klart att man kan använda dom på något vis. Det hänger bara på om dom är vinda, skeva krumbukta eller på något annat vis inte går att montera utan att man gjort dom raka och plan först. Är det så skulle jag tänkt en gång till. Men om dom går att montera som dom är och det bara handlar om ytans struktur så är det slipning som gäller. Ett annat alternativ är en annons på blocket
Pär
Pär
Klicka här för att svara