Efter dessa filteraggregat-diskussioner har det blivit en JET AFS-1000 inköpt från Axminster.
Ett stort aggregat med jättefläkt. Hög ljudnivå och saknar tätning runt förfiltret.

Men, det blir rent i snickeriet! Jag är supernöjd! Även med spånsug flyger det omkring findamm när man sågar dammiga skivor, putsar i valsputsen eller har tunga körningar i fräsen. Tidigare snöt jag mig efter varje arbetspass och nös i timmar efteråt. Nu sitter all skit på filtret och oftast har jag fläkten på lägsta hastighet.
Efter en golvstädning och två veckor till och från i snickeriet var det dags att ta ner filtret för dammsugning och renblåsning (utomhus), det var ett tjockt lager skit som satt där, som delvis istället hamnat i mina lungor. (eller hamnat i luftvärmepumpen, nu räddar jag den också från att damma igen) Så HEPA-filter eller inte, detta är långt mycket bättre än ingenting. Tror de flest avstår från filteraggregat pga prislappen på t ex en Pullman.

För detta fyndpris vill jag påstå att man räddar mycket av lungorna

http://www.axminster.co.uk/jet-jet-afs-1000b-air-filtration-system-prod21187/

Det aggregatet är ett monster :) Hade samma aggregat brandat från av en annan tillverkare hemma men som tur var transportskadades det så jag blev av med eländet. Stort, en del vibrationer och allmänt halvdassigt intryck. Ungefär vad du nämner. Kul att det lyckas filtrera luften iaf!

Nejdå, inga vibrationer och stort såklart, stort snickerilokal = stort filtreringsbehov. Nån liten amerikansk hobbyburk duger inte om man ska dra igenom mängder med luft från en större "hall".

Så nej, halvdassigt intryck kan jag inte påstå att det ger. Tre hastigheter, tre timerinställningar och fjärrkontroll. Pris ca 2500 kr, extrafilter ca 150 kr. Vad kostar en Pullman eller liknande? 10 000-15 000 kr?

Det är klart pris = utförande. Men viktigast är ändå funktionen. Tror du bara haft otur faktiskt, delar inte uppfattningen.
Vad filtrerar du luften med idag?

Använder en Dustcontrol DC380. Begagnad maskin, börjar bli dags för byte av finfiltret vilket är _dyrt_, i härad med vad hela din Jet kostar. Det dina med "min" typ av luftrenare att de kommer till stor nytta vid renoveringen hemma i huset. Använder den för att skapa undertryck i det rum jag jobbar och slipper på så sätt allt betongdamm i övriga huset.

Vad bra att det fungerar gruvberget .
Hur stor lokal har du?.
Om inte Jet har finare filter typ 0.5 micron så går det säkerligen att beställa av någon tillverkare i sverige och det blir inte alls så dyrt. Om du har tur är den byggd efter standardfilter storlek,

Jag tittade på axminsters hemsida och såg hur den var uppbyggd och om jag vore du så skulle jag montera ett 0.3 filter efter fläkten så kommer du aldrig att behöva byta det. Förläng lådan lika mycket som ett 0,3 filter bygger alltså ett hepa klassat filter och då får du en super maskin till en mycket billig peng.

Om nu den är så dålig som phl hade, tänker vibrationer osv det är ju bara en plåt låda med en motor upphängd på något vis det borde gå att fixa, gummi upphängning, dämpa lådan kolla om fläktbladen är i balans etc? Kolla så att den är tät och inte tjuv suger ofiltrerad luft någon stans. För som sagt var så är den väldigt billig kan man då lägga ner lite tid och några kronor till så kan det bli en super maskin

Pär

Pär

Insåg så här i efterhand att mitt inlägg om liknande renare kanske uppfattades som lite nedlåtande. Det var inte min intention.

Jag tror du är helt rätt på det Pär. Konstruktionen är busenkel, en låda, fläkt och lite filter. Det som kan anses vara avancerat är hastighetsregleringen, timern och fjärrkontrollen men det är inget som avgör grundfunktionen.

phl, var det inte kombinationen av låg takhöjd och lång människa som var det största problemet för dig?

phl skrev:
Insåg så här i efterhand att mitt inlägg om liknande renare kanske uppfattades som lite nedlåtande. Det var inte min intention.
Om det är till någon tröst så fick i alla fall jag ingen sådan känsla. Antar att du syftar på prisjämförelsen, men det var inget jag på något sätt reagerade på.

Phl tänk vad man kan uppfatta olika jag tyckte inte alls det var nedlåtande bara lite missnöje det var trots allt ett annat märke.
Du skriver att du måste byta filter vilket påminner mig om att jag också måste byta. Men samma sak där om det finns en möjlighet att ha filter i tre steg så behöver man aldrig byta det dyra hepa som sitter sist. För som dom flesta är konstruerade så är det ett förfilter som är löjligt tar bara bort ja jag vet ej vad och efter det så kommer fin filtret som får ta hela smällen och dom är inte billiga. Jag har också en svindyr luftrenare vars filter kostar lika mycket som jeten och det är löjligt tycker jag.
Det är bra att skriva i bland jag har aldrig tänkt på att göra om min egen luftrenar lite komiskt.

Pär

mattiasp skrev:
phl, var det inte kombinationen av låg takhöjd och lång människa som var det största problemet för dig?
Jo det hade ju också blivit ett problem men den stora nackdelen var i mitt tycke utförandet. Eventuellt var jag lite negativt inställd när skiten fått sig en törn med UPS. Har för övrigt min nuvarande luftrenare monterad i arbetsbordet, insuget i den ände i rummet där jag genererar mest fint damm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.