Verktyg & Maskiner
Donald-Duck: Det där tycker jag låter mycket underligt. Så beter sig inte min Ctek laddare, en XS 3600. Du kan ju börja med att kolla att den fungerar som min Ctek laddare gör. Ifall den är inkopplad till elnätet men inte till ett batteri så kan man göra inställningar på laddaren och den kommer ihåg dessa inställningarna. Ifall den är inkopplad till ett batteri men inte till elnätet så kan man
LinaoMarkus: Ojdå, här har hänt saker! Jag tackar för tipsen och tror jag köper en 74x. Den verkar mindre otymplig än bosch-motsvarigheten. Till er som undrar vad man kan använda tunna ribbor till så ska jag efter att jag kapat den i 2 cm långa bitar elda upp dem! Diverse materialegenskaper ska undersökas i ett forskningsprojekt. Därav mycket viktigt att dimensionerna blir exakta. Det kan bli så
klenodder: Köpte själv Metabon i somras och är väldigt nöjd även om jag inte använt den så extremt mycket. Kommer inte ihåg exakt vad jag gav för den men det är nog liknande det som dom tar nu. Mycket prisvärt om man jämför med Sverige! http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Thicknessers&product=106570
Mats Bengtsson: [citat] Jag har bara hållt i en Rotex på Theofils, så jag har inte någon praktisk erfarenhet. Fick för mig slipplattan på rotexen vred sig mer än de på DTSen, men det var bara ett intryck. Har varit intresserad av Rotexen av och till, så jag skulle gärna veta så jag inte en dag har köpt den och ångrar mig. --- Mats ---
stomneby: Handledningen har en tabell med rekomenderade skärvinklar för olika material men mässing/brons brukar ha små eller negativa skärvinklar. Om man har positiva skärvinklar så kan stålet dra in sig självt i mässing/brons legeringar. Men som grund för slipning av sparskär tycker jag den är ok.
patrik: Enligt mail imorse så erbjuds denna snöslunga just nu för 2995 istället. http://www.jula.se/snoslunga-210-cc-721107
ByggBert: Går alldeles utmärkt att se bilderna utan att vara medlem...d^_^b Oops ett tag sedan denna tråd var vid liv, bump**:blushing: Håller mig till snickrandet he-he...
thomasx: [citat] Det såg ut som ett förnämligt verktyg, hade det inte varit för att det bara tar gängor från dia 25mm och upp hade jag beställt ett bums. Det är nästan bud på att göra ett enkelt mellanlägg fär att den ska ta mindre diameter också :)
hyggabus: Jag har en Arboga ( EB100?) från typ 70 talet, visserligen mycket lite använd, men det går inte med händerna / fingrarna att uppfatta något som helst radialglapp i spindelaxeln. Spel i trapetsgängor är det på alla manuella metallsvarvar och metallfräsar jag kört, dock bara någon tiondel på en osliten maskin. Det hanterar man som noterats ovan med att man bara "mäter på vridning" åt
bax: Hä, jag har också slaktat ett Holmbergsbord. Själva bordsstativet har jag som bord till min pluggborrmaskin. "Bildskärmsmotorn" går jag, precis som du, och funderar på vad jag kan använda den till, det lutar åt en motorcykellyft. Ser nu att du inte vet vad ställningen varit till. Förr, jag vet inte hur det är nu, fanns stora digitala ritpaletter i storlek upp mot A0, som man använde
robland: För att slippa att pelaren till matarverket hinderar när man ska klyva skivor tillverkade jag ett fäste av fyrkantrör så att jag kunde montera matarverket i taket. Tidigare så var man oftast tvungen att fälla upp och ner beroende på vad man skulle göra. Nu blir det att man använder matarverket oftare när det ständigt är "startklart"
uffe_sthlm: Lyfter ytterligare en fråga kring den här sågen för er som vet: Finns det plats för en "dado stack" i sågen för "dado joints" (vad heter dessa på svenska)? Är axel/gänga tillräckligt lång för att husera en sådan?
thomasx: [citat] Det är väl inte alls säkert att luftvolymen ökar 30% bara för att man tar grövre slang, risken är att flödeshastigheten minskar, det beror på fläktens förmåga att skapa undertryck resp. flytta luft!?
thomasx: Hej Någon med erfarenhet av biltemas 10t bänkpress, är den bra? Eller julas dito? Eller någon annan som kan inköpas i göteborgs-området till en billig penning.
snickarboden: Nja, Solbergan t ex är för skärsvarvning men det är inte ofta jag ligger på de låga varvtalen. Skälet är att jag gör ofta handtag till lite saker och med en diameter på 25-30 mm så vill man upp i fart även vid skärsvarvning. De lägre varvtalen är dock perfekt för att borra. /Kent
Robert-san01: I Sollentuna hade de också ett bord med lite saker de reade ut. Några Makita dragare, Bosch slagskruvdragare, Hitachi LiOn vinkelslip mm. Även 2 mindre Facom hylsnyckelsatser till halva priset.
Alko: För tydlighets skull - "Supercut" heter det väl? "E-cut" är som jag förstår det bara en typ av sågblad, de raka i motsats till de segmenterade eller helt runda... /A (viktigpetter för tillfället)
ClasseClas: Jag var i kontakt med JDS och de levererar enbart US-motorer 60Hz, vilket inte är intressant för mig. Nåväl, jag var förbi pär h:s fina snickeri och synade Bill Pentz-cyklonen med tillhörande 160 mm rör och moddade utsug till maskinerna. Jag har aldrig varit med om ett så dammfritt snickeri! Cyklonen är dock alldeles för stor för min användning för jag har maxhöjd i mitt garage på
verktygsgalningen: Har en systainer V med patroninsats. Får plats med fogsprutan åxå.
hecke: Kress FME 1050 är ju ett annat alternativ som du säkert såg. Det finns många trådar om Kress fräsmaskiner på http://elektronikforumet.com/forum Ytterligare en leverantör som har det mesta för CNC byggaren. http://www.cnc-plus.de/index.php/cat/c49_Fraesmotoren---Zubehoer-Fraesmotoren---Zubehoer.html
snickarboden: -JC->Den är en jäkla slitvarg i alla fall. Finns skäl till att man ofta ser dem på byggen. Jag har fortfarande kvar föregångaren dvs GST 60 PE och där måste man ha en extra lång skruvmejsel för att byta klinga men den funkar fortfarande perfekt och den är nog snart 25 år, idag är den för "skitsågning" dvs på tak och i gips medans min 135'a är för vanligt bruk. Tror inte du
phl: Jag köpte slang samt just koppling med lekande mutter till min anslutning. Använde kopplingar för vatten köpts på Rinkaby rör. Kopplingarna fästs med slangklämma på slangen.
krijo1: Håller föregående talare, dom är gamla och sannolikt gjorda för numera förbjudna freoner. För att kunna användas igen måste dom konverteras till moderna köldmedier och det kostar sannolikt mer än det smakar.
agehall: Cyclone Central kör ju med tunn plast just för att det ska gå att sälja dem som platta paket. Den jag precis har handlat är en Oneida Dust Deputy och efter att ha klämt lite på den så tror jag inte det finns någon som helst risk att den ska kollapsa, så vi kan glömma den frågan.. :)
agehall: Jag var förbi Sandbergs Järn idag men tyvärr var frässtålen slut, så det blev inget med det. Dock fick jag en ny fin Festool katalog för 2012-13. Alltid något... :)
Norfen: Tack för tipsen, skall komma på hur min fina chuck med mycket grövre gänga kan ersätta den enkla som följde med. Jag fattar inte hur man skall centrera biten när måste skruva varje back för sig....