Jag behövde få några bitar hyvlade och gick till den lokala bygghandeln. Där sa de att de inte använder hyveln längre, den är dålig, alldeles för klen.
Vad ska ni göra med den då?
Vi väntar på en köpare.
Det kanske är jag?
Ge ett bud.
Så, där är vi. En kity 1637, har inte riktigt plats för den. Men om den är bra, och jag får den för ett vettigt pris. Vill kunna använda den tilldiverse möbelsnickeri i hårdare träslag.
Kan den vara så klen att den är helt värdelös? Det verkar ju konstigt. Med vassa stål borde man ju komma lite längre. Ett par vändbara stål på axminster i snabbstål 13 euro plus moms. Som hittat.
Någon som har en aning om nypris? Vad en sådan borde kosta begagnad, och vad man borde bjuda?
Allt annat som kan vara intressant att veta om maskinen är också väldigt välkommet.
Vad ska ni göra med den då?
Vi väntar på en köpare.
Det kanske är jag?
Ge ett bud.
Så, där är vi. En kity 1637, har inte riktigt plats för den. Men om den är bra, och jag får den för ett vettigt pris. Vill kunna använda den tilldiverse möbelsnickeri i hårdare träslag.
Kan den vara så klen att den är helt värdelös? Det verkar ju konstigt. Med vassa stål borde man ju komma lite längre. Ett par vändbara stål på axminster i snabbstål 13 euro plus moms. Som hittat.
Någon som har en aning om nypris? Vad en sådan borde kosta begagnad, och vad man borde bjuda?
Allt annat som kan vara intressant att veta om maskinen är också väldigt välkommet.
Den kanske heter 637? Ettan syns inte riktigt. Vet någon vad det är för skillnad på modellerna?
Har sökt lite nu, hittat priser på Kity 637 från 700 till 1200 euro. Det verkar saftigt, är den så bra? Såg också att den har en effekt på 1,5 kW, det är ju inte riktigt 2,2 kW. Men det borde väl räcka till en hel del?
Har sökt lite nu, hittat priser på Kity 637 från 700 till 1200 euro. Det verkar saftigt, är den så bra? Såg också att den har en effekt på 1,5 kW, det är ju inte riktigt 2,2 kW. Men det borde väl räcka till en hel del?
1,5kW är ju inte enormt mycket men det lär räcka till. Man får helt enkelt avverka mindre per pass. Som hobbysnickare brukar jag ändå köra flera pass. Förutsätter att det är en 230V induktionsmotor som sitter på, right?
En inte helt vild gissning är att den skulle kunna ses på Blocket för mellan 4-8000kr. Lägg ett skambud på 2000kr. Se till att anhållet till rikten följer med, det syns inte på bilden.
En inte helt vild gissning är att den skulle kunna ses på Blocket för mellan 4-8000kr. Lägg ett skambud på 2000kr. Se till att anhållet till rikten följer med, det syns inte på bilden.
Nja 1,5 kw är verkligen inte mycket om man planar hela bredden. Det får bli väldigt lätta pass då men som phl skrev i hobbysnickrandets härliga värld så har man inte bråttom
Men om du kan få den till ett skambud så kanske du kan köpa större motor en 3kw blir alla tiders då kan man plana om det nu är viktigt att kunna ta 5 mm per pass om nu maskinens är bygd för det.
Mvh Pär H
Men om du kan få den till ett skambud så kanske du kan köpa större motor en 3kw blir alla tiders då kan man plana om det nu är viktigt att kunna ta 5 mm per pass om nu maskinens är bygd för det.
Mvh Pär H
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Har haft en kitty kombimaskin. Jag vet dock 0 om deras sortiment i övrigt men kombimaskinen var rent skit, glad att jag fick den såld. Själv har jag en Emco rikt- och planhyvel 26cm, 230V. Är mycket nöjd med den. Givetvis kan man inte "äta" virke på varje repa, men den funkar finfint. En emco i bra skuck går för runt 5 laxar eller böcklingar för den delen, men som med alla beggade, se till att du får med anhållet och att det är vertikalt när det ska vara det. Min Emco är något ombyggd vid infästningen för anhållet
Bygg om den som jag gjort med min...
En motor till matningen och en till kuttern.
Inget direkt fel på dem annars, min är cirka 20 år och tuffar på bra, dock har jag lite större motor i min.
Lägg ett bud på 2-3 kkr och se vad de säger.
Småkul att jag också haft EmcoRex men sålde den snabbt, jag gillar inte plåtbord men man är olika.
/Kent
En motor till matningen och en till kuttern.
Inget direkt fel på dem annars, min är cirka 20 år och tuffar på bra, dock har jag lite större motor i min.
Lägg ett bud på 2-3 kkr och se vad de säger.
Småkul att jag också haft EmcoRex men sålde den snabbt, jag gillar inte plåtbord men man är olika.
/Kent
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
snickarboden skrev:Bygg om den som jag gjort med min...
En motor till matningen och en till kuttern.
Inget direkt fel på dem annars, min är cirka 20 år och tuffar på bra, dock har jag lite större motor i min.
Lägg ett bud på 2-3 kkr och se vad de säger.
Småkul att jag också haft EmcoRex men sålde den snabbt, jag gillar inte plåtbord men man är olika.
/Kent
Jag har en Emco, inte Emco-rex. Inte plåtbord på min
Medlem
· uppsala
· 98 inlägg
Mh26
Klicka här för att svara
