Verktyg & Maskiner
bYkICr: [citat] Jag är sugen på att beställa från staterna men med tanken på tulls och moms så tjänar man ej mycket på det.
Beerburper: [citat] Både den lille og den store Festool høvelen kan bordmonteres med ett tilbehør, se her: http://benchmark.20m.com/reviews/FestoolHL850ePlaner/Festool850PlanerReview.html Har også sett at dette kan gjøres med andre også, men finner ikke noe på det nå ;) Om du skal bruke høvelen mest inne vil du uansett trenge en støvsuger for å samle opp flis, og da spiller det liten rolle at
Doldr: BOSCH GBH 2-26 DFR BOSCH GSA 1300 PCE Till mig själv! God Jul!
End: Vanlig betong kan upplevas som trist, men Superfloor är rätt så levande, sen kan man ju alltid färga dem. Fast nu är det detaljer utomhus, terrass, källartrappa m.m. som jag slipar med Superfloor. Inte just nu då det är snö/slask men framåt våren så återupptar jag det.
A-Man_08: Såg den idag och det var en enkel billig helgjuten plastväska att förvara den i så där har man sparat in, helt ok för att få ner priset på det hela. Jag själv tycker förvaringsväskor är besvärligt och bara praktiskt vid transport.
Gri11en: Biltema hittade inga fel på den... med deras kompressor, i samma klass som min... Kanske jag höll den fel när jag spikade... Så jag får ge mig på det igen. Men dyckertpistolen åkte tillbaka... Där får det bli en Gebe 16ga.
Lemon 2010: Hej! jag har en 3612:a som jag tycker är lite klupig har jag märkt.. Främst är det anhållet på sidan som jag tycker är helt fel. Finjusteringen funkar inte alls tycker jag och djupled är väl ok. Kunde ha varit tydligare vilken mm man är på nu... Finns det någon här som har tips på hur man får till det bättre. Passar ex Tends anhåll? Eller är det till att köpa en till smidigare
JerreEssberg: Hittade en ICA-butik alldeles hemmavid som säljer olja i lösvikt, dock inte maskinolja som får tas hem. Men enligt deras lista så har de Q8 Wagner 68 och enligt Q8:s produktbladet verkar den passa. Får la åka dit och höra. Är ju en hobbymaskin så den går inte så många timmar/år så antar att det inte är så kritiskt vilken olja man använder. Gejd- och kuggväxelolja Q8 Wagner är
Dudeish: Skall bli kul att få maskinerna från USA. Beställde en extra cirkelsåg till 12 Max paketet, hoppas den funkar för småjobb!
thomasx: Du kan också göra som larsbj var inne på, att lägga anhållen under skenan och mata in framifrån. Fördelen är att det inte blir något splitter, nackdelen att det kan bli pilligt att få ut biten och lite bökigare om man har många eftersom man får flytta på stora biten varje gång.
Monkamannen: Lager är nu bytt av Stimus, såvitt jag kan bedömma verkar det OK. Ljudet är helt annorlunda innan bytet och den är mycket lugnare också samt vibrerar mindre. Den känns dock forfarande lite "vildare" än min kompis RTS400 som är riktigt beskedlig, den kan i princip stå och slipa för sig själv. Men det kanske helt enkelt beror på att det är en deltaslip, dvs det är ju en asymetrisk
Monterat: Det sägs också att allt från "tumländer" glappar och har stora toleranser pga att de inte kan måtta eller skala på ett logiskt sätt. ;-) Är man "dum får man låta tyskarna sköta precisionen. Sent from my GT-I9100
pelpet: Jag tror det var på plus jag hörde om 10% missnöjda, och missnöjda behöver ju som bax säger inte betyda att operationen misslyckats utan kan likagärna innebära att man inte fick den syn man hoppades på. Men jag tycker ändå att det är väldigt högt - när det gäller något så viktigt som synen så måste kommunikationen om risker och möjligheter vara väldigt tydlig. Jag skulle
VideX: Någon som har testat Bosch multidetector PMD 10? Den påminner mycket om GMS 120 (förutom färgen ;-) ). Är GMS 120 bättre än PMD 10 att den är värd ca 500:- mer?
alfamats: Precis dessa skåp har vi på kontoret.Har själv tänkt tanken att köpa och ha i mitt garage hemma.Dom är stabila i grundkonstruktionen.Dörrarna och låsen lite fladdriga men inget rappel för det.Jag har några elektroluxskåp i garaget sedan tidigare att jämföra med.Så skåpen är väldigt prisvärda och har ordentliga mått till skillnad mot andra billiga skåp man hittar på nätet. /
1457g: [citat] Det finns många sätt att skita ner en maskin på. En skruvdragare blandade jag 125kg bruk med, en slagskruvdragare använde jag under renoveringen av en 51 år gammal bilmotor, en skruvdragare kanade ner från taket och rätt i en lerpöl osv. Och att ta upp ett hål i en kakelplatta vill gärna damma ner maskinen direkt.
PeterJeffrey: ja spännande är det !! :wow:
tjaboo: Har kontrollerat hygrometern jag köpte på clasohlson i en miljö som ligger på 53-54%, givaren låg på 55-56% och basenheten på 59-60%.
Josth: Somliga kör ju omkring med en stickpropp hängandes och dinglandes framför grillen... och sladden klämd mellan motorhuven och listen... - Ska vara kabelskydd plus ev värmeskydd på sladden som också ska sitta fastklamrad i motorutrymmet och fastskruvad anslutning för intaget. Finns t.ex. CEE-don 1-fas 16A fast de är grova/stora.
Dr Fozz: Är också på jakt efter en tarppkärra. Är den på Jula bra? Är det bättre med en vanlig kärra, hjälper tre hjulpar istället för ett par?
thomasx: Jag har sett någonstans skruv förpackad så att du kan skruva i den direkt ur förpackningen. Skruvarna låg på rad jämtevarandra. Man flyttade bara förpackningen till nästa skruvställe och tryckte till med den vanliga skruvdragaren, åsså nästa, å nästa. Såg rätt smidigt ut. Men fråga mig inte var jag såg det eller var man får tag på dom. Men kanske värt att leta lite.
nanowire: På vissa fräsar kan man först koppla bort den spärr som låser benen i läge och sedan använda finjusteringsskruven för att höja och sänka fräsen. Fördelen med det ärr att man slipper lyfta upp fräsen ur bordet för att ställa höjden. Finare modeller har, som Mats nämner, den funktionen att finjusteringen kan nås från ovansidan på fräsbordet (undersidan av fräsen) via en
Dr Fozz: GWI fyller sitt syfte: att skruva i skruvar där det är riktigt jäkla trångt och ont om plats. Har svårt att se hur man kunde göra en kortare maskin. Till vanlig skruvdragning så är den rätt så jäkla värdelös dock.
JerreEssberg: Håller nog med jac. En japansåg och en mindre hammare var det min pojk fick först. Måtband och vinkelhake var nog också bland det första och är billigt. Och när han fick det såg jag till att ha hemma lite plywood och rundstav så hans första projekt blev att göra en egen snickarlåda i ca halvstorlek. Nu e han 12 och tycker att TIGsvets är en bra julklapp till familjen,. Gött
nino: Hej Fick tag på en dammsugare idag från Grängesbergs Industrivaru AB ventor 20 Hittar ingen info på nätet om den, någon som vet om det är nått att ha?