Verktyg & Maskiner
Jakethesnake: Hallå, jag går i samma tankar men i mindre skala, dvs för skivspill och korta längder typ
pekk@13: Och om du har en med moment så har du din stopp
1457g: Jag har inte heller sett någon maskin med metallgängor, om det är metallgängor så är det ju antagligen en hylsa som är fastsmält i plasten så det sitter ju fortfarande i plast liksom. :)
1457g: [citat] Går det inte att kapa av benen eller vad den nu står på då?
vojma: Att köpa en sån här minskar antalet timmar du måste fundera på att få en fungerande höjdinställning. http://www.axminster.co.uk/axminster-axminster-router-elevator-prod861265/ (minskar även tjockleken på plånboken)
MathiasFr: [citat] Om det är den jag tro du menar så finns det en variant i metall, svensktillverkad och allt: http://www.edgepal.com/slipverktyg/basic-5422783
Segge: Tack för svar, var in och kände på 2st BDF456 som ska vara motsvarande och det var liknande på båda, kanske inte lika mycke men nån gång fick jag dra ½ varv innan den låste. Använde tidigare mycke Hitachi 14,4V skrivdragare i jobbet och dessa vill jag minnas låste direkt, men det är några år sen så minnet kan fela.
SJB: [citat] Tänkte mig inte för här, när ni nämnde bomberingen. Borde ha sagt att de som har gjutna hjul som i regel redan är svagt välvda kan göra som jag beskrev ovan, men de som har sågar med större, bredare (mina är 50mm) ofta gummibeklädda stålhjul, kan göra detta på två sätt. Endera kan ni bygga upp en svagt välvd form under det "mjuka" gummit dvs. slangämnet, genom att
Mackin: Har hittat ett ställe att köpa märkutrustning på, http://www.stoldskyddsforeningen.se Det finns säkert fler men inte som jag vet just nu, kommer jag på något så hör jag av mig här.
Fnularn: Fläkten är med största sannolikhet till för att kyla lindingarna vid högre belastning. Känn efter om maskin blir märkbart varmare om du tex kör hålsåg eller liknande.
ceson: Har nu provkört sågen lite och kan bara säga att så här långt är jag är imponerad. Mjukstart och motorbromsbroms är kanon och att den sedan går tyst gör ju inte saken sämre. Jag var lite tveksam till systemet med bordsbreddning och längning men efter att ha sågat lite skivmaterial idag så får jag säga att det fungerar bra för mig. Alla tillbehör sitter smidigt placerade på sin
frohike: NiMh skall överladdas 40% Formeln är mAh x 1,4/0,1C Så har du ett batteri på 1000 mAh och det skall laddas med 0,1C (1000 mAh = 1C) blir laddströmmen 100 mA. Det ger då 1000x1,4 =1400 1400/100 = 14 Dvs laddtiden är för ett tomt batteri 14h vid en laddningen med 0.1C
Troberg: Har kollat Biltemas verktygsmattan nu, och den var inte mycket att ha. Klumpig och designad på ett sätt så att det inte gick att vika ihop den på ett bra sätt.
ClasseClas: Nu var det dags för nästa tabbe från K-Rauta. Jag fick följande mail: [citat] Nu har det bevisat att de är klantmuppar i en egen division. Jag tycker samma som min kapten sa när jag gjorde lumpen: "En gång är ingen gång, två gånger är gonggong!". Jag funderade på att slökolla lite på K-Rauta för att shoppa upp bonuscheckarna, men tappade lusten totalt...
fsn: [citat] Nä, det svaret blr han knappast klokare av. Du får ju räkna på förspänningen med dom initiala 270Nm sen så har du gängstigningen till hjälp för vinkeldragningen på 270grader
Mr Handyman: Kan vara värt att titta på den här. De kallar det för en talmeter, men det är det inte egentligen. Den har ett fönster uppe på plasthuset där man läser av innermåttet. Yttermåttet läser man av på bandet direkt. Jag uppfattar risken som betydligt mindre att man ska läsa på fel ställe med den. Alltför många har väl läst fel på talmetern och fått gå tillbaka och kapa upp en
RealElwood: Har funderat fram och tillbaka nu. Det blir en ensäcks på 3000 m3/h från verktygsboden. Hoppas jag inte ångrar mig.
Johan Rubank: Du kan dra moms enl vad som står ovan. Jag gissar att du inte har någon revisor med tanke på din firmas storlek, men om du känner någon revisor så rådgör med honom alt. din redovisningsfirma om du jobbar med en sådan. Eller ring skatteupplysningen för företag hos Skatteverket, så du får alla delar rätt med blanketter, konteringer osv. :D
arvid0: Här köpte jag remmar när jag hade en Rex2000 http://www.buellstrunz.at/shop/product_info.php?info=p33_ADVANCE-GEAR-comp--f--REX-2000.html&XTCsid=piluku6edea4gdgcaeled9rjh6 Hehe såg nu att TS borde ha hittat remmar sedan denna tråd skapades :)
verktygsgalningen: [citat] Observera att Festool Sverige har skrivit fel i sin produktkatalog 2010 gällande vilket frässtål som ska användas till vilken schablon. Har påpekat det till Festool men vet inte om dom rättat till det i senare utgåvor.. Handla på en kompetent järnaffär så kan dom hjälpa dig med rätt frässtål.
-PC-: Jag hade för mig att vid MIG/MAG så var det minus till återledaren, och om man kör med flusstråd utan gas så ska man ha plus på återledaren? Jo, värme och MMA är en djungel, var ett tag sedan jag läste om det nu... Man kunde väl köra en OK48:00 med minus på elektroden om man körde en rotsträng, skulle vara bättre. Balansen ligger på + 70% -30% på DC om jag inte missminner mig,
Robert-san01: Kan hålla med om att lite av smidigheten försvinner när man har batteriet under, men samtidigt kan man ställa ifrån sig den. Tycker också balansen är mycket bättre i DeWalten, de med batteri i handtaget som jag provat har vart mycket "topp tunga" och kännts mycket vingligare att jobba med än DeWalten. Har dock insett att jag behöver rensa lite bland mina små skruvdragare då jag inte
bengtn: Då ser vi fram emot en utvärdering av det färdiga resultatet med gott om bilder på konstruktionen. :) /B
Enoksson: Ear soft gillade jag bäst och använde dagligen på jobbet. Numera har jag formgjutna proppar och är supernöjd! Dom används både på jobbet (industri) och hemma för husrenovering Efter att varit på Rockkryssning med efterföljande tjut i öronen i en veckas tid (ingen sömn och huvudvärk) så värderar man hörseln på helt annat sätt.
garet: Går det att laga en dammsugare som slagit ifrån av överhettning? Kommer man ens in i motorn och rensa li´te, det ser ut som en helt plastinkapslad historia?
Monterat: Jag har också mailat Fein både svenska agenten och tyska, inget vettigt svar. Först trodde jag det var GSM8SJ som strulade, så jag kontaktade Bosch och de testade med sina egna dammsugare utan problem. Dustex fungerade med min gamla Festool PS300 stickis, men den nya PS400 går den konstant fast maskin är avslagen, samma som med GSM8SJ och min DeWalt fräs. Med Makita SP 6000 sänksåg
Johan Gunverth: Bra tips, allihopa! Tack skall ni ha. :)