När det handlar om batteridrift så gäller det sist och slutligen om batterierna.
Under den tid jag använt batterimaskiner så har jag provat:

Makita
Atlas-copco
Milwauki (reservation för stavning)
Festool
Hilti

När det gäller livslängd så har Makita hållit ca 2 år. Atlas-Milwaukee ca 3, Festool vet jag inte eftersom maskinerna inte höll (stooor förvånande besvikelse).
Hilti, som jag kör med nu, sticker ut grovt. Jag årtalsmärker batterier. På mina äldsta står det 2005. Efter två år investerade jag i två nya enär jag förväntade mig att de snart skulle mattas av. Så jag har ett par märkta 2007 också. Alla fungerar fortfarande utmärkt.

Ja... jag plågar mina maskiner. Långa dagar och kontinuerligt bruk långa tider med tung skruvning och borrning.

Vad har ni för erfarenheter?
Är sju år (2005 maskinen inköpt i januari) ett rekord? Eller har någon ännu bättre erfarenheter?

VH/Findus

För min del, Makita LXT batterier från 2007 fungerar nästan lika bra idag trots intensiv användning. Med undantag för de första modellerna jag fick som tydligen led av någon typ av fabrikationsfel. Dem fick jag utbytt och sen dess har de fungerat. Snart 5 år. Förra året dog en av dem men de övriga visar ingen tendens på att ha försämrats. Har inte klockat så jag går på känsla nu.

Bosch 10,8v batterierna som jag har till GDR:en i jobbet börjar blir rätt slut nu efter 1,5 år med ganska sparsam användning.
Laddar dom väl i snitt 2 gånger per vecka.

Mina egna maskiner vet jag inte då jag brukar byta ofta, festool vet jag inte heller då dom inte ens funkade som dom skulle.

Har intrycket att mina DeWalt NiCd batterier håller 4-5 år. Har ca 8-10 st och köper kanske ett nytt vartannat år eller så.

Jag är dock noga med att köra slut på dem ordentligt, när dom är för svaga för tigern eller cirkelsågen får dom gå i en borrmaskin tills dom här helt i botten.

Nu går det väl inte att köpa NiCd längre i Sverige så det hela kanske inte är så intressant.

Göran.W
mycke_nu skrev:
Har intrycket att mina DeWalt NiCd batterier håller 4-5 år. Har ca 8-10 st och köper kanske ett nytt vartannat år eller så.

Jag är dock noga med att köra slut på dem ordentligt, när dom är för svaga för tigern eller cirkelsågen får dom gå i en borrmaskin tills dom här helt i botten.

Nu går det väl inte att köpa NiCd längre i Sverige så det hela kanske inte är så intressant.
Det finns en hel del som säljer nya NiCD batteri på Tradera så det går att få tag i än.

Makita LXT 3,0Ah 14,4V från hösten 2007. Har gått skapligt hårt vid husrenovering. Ingen märkbar försämring.

Hitachi verkar ha väldigt ojämn kvalité, jag hade 2 batterier ifrån 2006 och 1 från 2005 & 1 från 2008.
1 av dom från 2006 gav upp efter 3 år, det andra fungerar fint fortfarande.
2005:an & 2008:an gav upp förra sommaren

Batterierna används i en borrmaskin och en muttermaskin

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.