Efter att ha använt festos rotex en hel del på jobbet insåg jag att det krävdes en riktig slipmaskin hemma också. Men inte riktigt i den prisklassen. Det slutade med en Bosch GEX150 turbo. Fanns en 6030 på jobbet som testats men mest blivit liggandes i en låda, då man hellre går och letar efter en Festo... Klumpig sak.

Jag är kalasnöjd med Boschen. Upplevd skillnad är möjligtvis dammuppsugningen, då festo har fler hål i sulan, och dessutom hålen placerade längre ut vilket jag upplevt ger bättre uppsamling. Dock har jag inte riktigt samma dammsugare här hemma som på jobbet... Turbo/rotexarna går gott och väl att använda med en hand när man vant sig vid dem.

frav skrev:
Intressant tråd. Har själv lagt en order på en Bosch GEX 125-150 AVE då den fått gott omdömme. Den skall i mitt fall ersätta en oscillerande slipmaskin där topplagringen skar samt en bandslip där växellådan brast. Jag valde mellan Metabo SXE425/450 TurboTec & Bosch GEX 125-150 AVE, vet fortfarande inte om jag gjort rätt val. Om jag minns rätt så är Metabo SXE450 TurboTec 200gr lättare än Bosch GEX 125-150 AVE. Boschen har ju låga vibbrationvärden, men Metabo ska även de vara bra på detta. Boschen har dubbla diametrar, känns som en bra flexibilitet. Men har man nytta av det & gör det maskinen till en kompromiss? Så svårt val när man inte kan testa i förväg utan bara internetshoppar på vinst & förlust.
Då var "Bosch GEX 125-150 AVE2 Random Orbit Sander 240v 250w" maskinen hemkommen från FFX. Har inte mer än torrsimmat med den. Men första upplevelsen med stickproppen i eluttaget var att den är nästan helt vibbrationsfri. Inte någon jättehög ljudnivå som man direkt reagerar över. Det blåser även bra i dammsugarutblåset, så det känns effektivt. Ser att de nu höjt priset med £18 mot vad jag betalade. Så det känns överlag possitivt. Missade att köpa med mig slippapper, ingick bara 1st 125mm & 1st 150mm redwood. Får skaffa några fler så den blir användbar.

Jag föll också för grupptrycket, en Bosch GEX 125-150 är på väg. Kommer i början på nästa vecka hoppas jag.

För den som är intresserad gjorde jag mitt val ungefär så här:
Metabo går bort på grund av: höga vibrationer, dålig kommunikation(skickade ett mejl, har inte fått svar) samt att turboknappen inte faller mig i smaken. Steglös reglering och sen turboknapp, nej det är alldeles för mycket 1900-tal.

Bosch GEX 125 är troligtvis en bra maskin: billigare, men utan låda och högre vibrationer, troligtvis sämre dammupptagning. Troligtvis tystare, men man kanske inte kan få allt.

(andra maskiners bortfall finns i min tidigare utläggning)

Beställde ett gäng papper också (bosch), tror att någon nämnde att de var okej. Lika bra att ha.

Trevligt! Var köpte du den ifrån?

Kan även tillägga att vikten inte heller känns obekväm.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.