Sågblad för Leca till tigersåg kostar 500 kr/ st och tappar tänderna lika fort som en 105-åring... Handsåg Biltema för Leca-block 179 kr. Jag har murat grund till utbyggnaden i somras och handsågat varenda block och min Biltema-såg är fortfarande helt okej
Gruvberget, då har du nog haft lite otur med bladet eller köpt fel sort, eller sågat tokigt.
Jag räknade just efter och det ser ut som att jag gjort ungefär 100kap med det Milwuakee-blad jag köpte på Bauhaus och det ser inte slitet ut, alla tänder är också kvar utom den närmast sågen som jag slagit av mot sågens anhåll. Minns inte vad det kostade men några 500 var det inte.
Jag tror att en förutsättning för att lyckas bra med bladen är att tigersågen har pendlingsfunktion. Jag provade med en billigare tiger häromåret och det gick inte alls - gick snabbare att handsåga. Rimligtvis sliter det också mer på bladet eftersom det tar 100 gånger längre tid att såga.
EDIT: 330 kr kostade bladet och det går säkert att köpa billigare på nätet.
Jag räknade just efter och det ser ut som att jag gjort ungefär 100kap med det Milwuakee-blad jag köpte på Bauhaus och det ser inte slitet ut, alla tänder är också kvar utom den närmast sågen som jag slagit av mot sågens anhåll. Minns inte vad det kostade men några 500 var det inte.
Jag tror att en förutsättning för att lyckas bra med bladen är att tigersågen har pendlingsfunktion. Jag provade med en billigare tiger häromåret och det gick inte alls - gick snabbare att handsåga. Rimligtvis sliter det också mer på bladet eftersom det tar 100 gånger längre tid att såga.
EDIT: 330 kr kostade bladet och det går säkert att köpa billigare på nätet.
Redigerat:
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
· Stockholm
· 745 inlägg
Thomas Lundquist
Bannad
- Stockholm
- 745 inlägg
Vanlig fogsvans fungerar i alla fall inte. Jag har provat och sågen var helt oanvändbar efter att jag sågat genom ett halvt block. Sedan använde jag stenklingan på stora vinkelslipen ett varv runt och slog av resten. Det fungerade utmärkt men det dammade naturligtvis något fruktansvärt. Det får bli en handsåg med HM-tänder som den ovan nästa gång. En tigersåg kan jag inte motivera.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden