Verktyg & Maskiner
Matix: Slangen får en naturlig viloplats på plattån. Dustex 40 är riktigt bra tycker jag. Påsarna är dock lite dyra, men rejält stora. /Mattias
thomasx: Den stora sugen kommer suga luft därifrån det är "lättast", samma för den mindre. Om motståndet efter y-kopplingen ut till utsugspunkten är för stort, kommer den ena sugen att stjäla luft från den andra, rent spontant känns det som att det inte kommer att inträffa, i någon större utsträckning. Om den ena har högt flöde men inte så stort undertryck, och den andra klarar större
P-e-t-e-r: Hej! Håller på att leta efter en ny bandsåg av bra kvalitet och har väl fastnat på två italienska märken.... Agazzani N'RA 500 http://www.agazzani.it/agazzani-gb/bandsaws/bandsaw.php?id=10 ACM Star 500 http://www.acmitaly.com/Apps/WebObjects/Acm.woa/1/wa/viewProduct?id=730&lang=eng Dessa två är i samma prisklass, ca 27 000 + moms. Någon som vet något om dessa eller för övrigt har
Mikael_L: [citat] Jag vet. Kolla även Jula-katalogen, m.fl. :) Men en fräs är väl en underfräs eller en överfräs. Om dom sen är handstyrda så borde det bli en hand-underfräs eller en hand-överfräs. sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry sorry ... igen ... :blushing:
stomneby: Jag kollade priser idag lunas 160 tving kostar enligt lista utan rabatt med moms 159:-. ernstps erbjudande 174:- med moms. När jag köpte mina luna tvingar för ca 1 år sedan så var de nedsatta till 104:- med moms vilket borde vara läge för lite prutning även idag.
MathiasS: Vad linjelasern kan rita för streck beror helt på modell & funktion. Vissa ritar bara ett lod & vågstreck framför lasern, andra ritar runtom utan avbrott och dessutm ett streck i 90 graders vinkel mot de andra (dvs tre prismor). För just plattsättning har jag sett att bosch har en speciell modell som också halverar 90 graders strecken på golvet och ritar 45 grader. Kostar 1500kr tror jag.
Lemon 2010: Tack för svaren igen. Ja gud förbjude och tur att jag inte var riktigt så dum. Har testat nu att 1) snäppa i spännhylsan i muttern 2) sticka in förminskaren och stål 3) dra åt . 4) skruva ut gick som en dans! :) Hoppas detta kan hjälpa någon annan okunnig som jag att inte göra samma fel.. Tack för hjälpen alla!
Jan-Å: Har en skruvdragare fr AEG med vändbart batteri för bättre balans när man skruvar i tak, den har motsvarat alla förväntningar med råge, verkar tåla hur mycket som helst och fungerar klanderfritt alltid. Hade en borrhammare också som jag var mycket nöjd med också så min erfarenhet av AEG är positiv.
nino: jag klippte mitt stift, fast då blev det inte lika spetsigt men det hade kanske gått att trimma till
Mats Bengtsson: [citat] Frakten är dyr på tvingar. Köper mina på Housecare och tools (postorder). Har dock inte koll på priserna längre, men innan var det så att frakten som kom till på tvingar från både england och usa var hiskelig. --- Mats ---
Nimajneb: Köpte något liknande på Harald-rea för något år sedan och dom hundralapparna är mina övriga maskiner varmt tacksam för att jag spenderade plus att det nästan blivit roligt o blanda bruk. :)
Jakethesnake: Hallå, det var en annan som, senast jag kollade låg på en hundring. Den var lite böjd men jag behöver en kortare skena så det skulle inte göra något för mig. Men måtten stämmer inte så för min del blir det ingen makitaskena. /Jacob
Snailman: Har nog aldrig använt slagborren på min...
pär h: Det är i och för sig sant men när jag tittade på den på deras hemsida så såg den åtminstone bra ut påminde om dustcontrol i deras design med påse ned till och det priset så trodde jag att den skulle vara bättre än deras lågpris sortiment Men det är kanske som så att ihopslagningen av alto och nilfisk blev dåliga produkter. tråkigt i så fall för nilfisk gjorde väldigt bra
thomasx: För maskiner med lågt varvtal och förhållandevis låga krafter är det inte så supernoga. Men ju lägre viskositet desto bättre. Det måste fyllas tillräckligt med fett för att det alltid ska finnas fett där det bäst behövs, samtidigt får det inte vara för mycket fett för då kan det skapa motstånd i växellådan. För högre varvtal bör man ha olja istf fett, och vid höga
PappasHammare: Suck Kemo brytaren har utgått ur sortimentet... Det ska visst komma en ny i April i år... Det är väl bara att vänta
bygga_bo: Jag beställde ett gäng sådana i olika längder, och de har fungerat klanderfritt i min Hitachi-picka. Dock bör det nämnas att det var ca 2 år sedan jag köpte dem - det finns inga garantier att Axminster använder samma leverantör idag (eftersom det är "no-name").
pleqtiz: [citat] http://www.verktygsladan.nu/ har jag beställt en del utav.. senast ett 30kg tungt paket fyllt med essve skruv,, bra rabatt fick jag med vill jag minnas!
netram: [citat] Fick till slut tummen ur och lämnade in GSR:en på (garanti-)rep. Nu är det liv i den igen. :) Jag hade även påpekat växlingsproblemet. Fick ingen information om vad som bytts eller justerats, men efter en snabb testkörning verkar det vara mindre problem nu i alla fall (om än ej perfekt).
Kilensnickare: Jo, håller med Snickarboden, klyvkniven måste vara i linje. Det var det inte på min såg, nu när jag tänker efter. I original var kniven både krökt och vriden! Det tog ett tag att få hyfs på den, men skam den som ger sig :-) Själva klyvknivinfästningen var dock helt Ok, så när väl kniven var rak så blev allt i linje hela vägen upp till toppen på klyvkniven. Tricket med
andersmc: Det är ju helt korrekt. Dowelmastern är ju trots allt bara en plastbit, den har inga magiska egenskaper som gör att allt hamnar på rätt ställe. Man ska hålla den med ena handen samtidigt som man håller borrmaskinen med den andra. Det gäller att man är stadig på handen. I vissa fall kan det behövas att man spänner fast den, eller kallar in en extra person som hjälp. Men skulle något
Kilensnickare: Jo... det börjar luta åt denna lösning... Lite mer utmaning att få till den "hela vägen upp", frågan är om det är värt besväret... troligen inte...
Kilensnickare: Bilder på min egentillverkade version av kickback stop. Tyvärr valde mobilen att fokusera på något annat... Har använt denna ett tag nu och är riktigt nöjd med funktionen.
Robert-san01: Då skulle jag fundera på om det är kass klinga eller trötta batterier. Jag har kluvit som mest 3 lpm tryckt 45mm tjock plank på en laddning.
tank77: Äger en PLL360 och tycker den är rätt kass då laserlinjen blir mycket tjockare på ena 180-vinkeln, inte alls lika knivskarp som jag vill ha den.
End: Slagborr funkar i tegel, leca och liknande men den är närmast chanslös i betong. Nu säger inte TS vad h*n har för hus/arbete men är minsta lilla betong involverad så är det lika bra att investera i en borrhammare.
mattiasp: Min erfarenhet är att man kan slippa att rikta efter limningen om man är noga med att allt linjerar ordentligt när man limmar. Det är ganska lätt att få till limningarna när man har vant sig att jobba med Planopressarna. Nyckeln är att testa pressingen torrt innan man börjar slabba med lim. Numer kör jag även Titebond III i pressarna.
bYkICr: [citat] Jag är sugen på att beställa från staterna men med tanken på tulls och moms så tjänar man ej mycket på det.