Hej!

Har en Bosch Kap/gersåg GCM 10 S som varit mig trogen i några år nu. När jag idag skulle kapa lister ryckte motorn till vid start och dog direkt. Detta upprepades tre gånger men därefter gick den som normalt tills nästa gång jag skulle använda den.
Kolen är fräscha så jag funderar på vad som kan orsaka detta....någon kunnig medlem här som varit med om samma problem?

Tacksam för hjälp

Kan det vara ett trasigt lager?. Min ryckte och låste sig innan jag byte. Är den helt död?

Har varit med om samma med en bosch sticksåg men då var det lindningen som hade börjat ge upp. Sympomen var då beroende på hur kolen hade kontakt. Det du kan kolla är att inte dina problem uppstår med klingan i samma läge hela tiden. Märk upp klingan och teststarta och sedan ser du till att dina problem inte uppstår just när klingan är i speciella lägen

Min sticksåg hade egentligen 3 lägen. Ett var där den stannade där lindningen var död och då startade den inte, ett annat läge där den stannade just före och inte orkade förbi och ett 3:e där den stannade på ett friskt läge och tuffade igång men var generellt lite svagare

myrstack skrev:
Har varit med om samma med en bosch sticksåg men då var det lindningen som hade börjat ge upp. Sympomen var då beroende på hur kolen hade kontakt. Det du kan kolla är att inte dina problem uppstår med klingan i samma läge hela tiden. Märk upp klingan och teststarta och sedan ser du till att dina problem inte uppstår just när klingan är i speciella lägen

Min sticksåg hade egentligen 3 lägen. Ett var där den stannade där lindningen var död och då startade den inte, ett annat läge där den stannade just före och inte orkade förbi och ett 3:e där den stannade på ett friskt läge och tuffade igång men var generellt lite svagare

Tack för ditt svar!
Möjligt att detta kan vara felet. Vid vissa lägen startar klingan ett halvt varv innan den dör...men i de flesta lägen händer ingenting när strömbrytaren trycks in.

Funderar på om strömbrytaren glappar, är det någon som haft liknande problem?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.