Funderar på att investera i ett takhängt filteraggregat till snickeriet för att "sluka upp" findamm som virvlar runt (som spånsugen inte tar). Även om det är på hobbynivå så är jag lite orolig för lungorna om jag ska vistas i snickeriet 30 år till på fritiden.

Hur är det i yrkessnickerierna? Nöjer man sig med spånsugsystemet eller har man någon form av filtrering av luften också?

Funderar på Axminsters JET-aggregat http://www.axminster.co.uk/jet-jet-afs-500-air-filtration-system-prod21189/

Någon med erfarenhet av detta?

En polares farsa hade snickeri när jag var liten.
Utöver spånsugen hade han ett spirorör med några luftintag hängandes i verkstadstaket, samt en liten kanalfläkt som försiktigt flyttade ut luften till utsidan.
Jag var väl 12-14år men minns ändå att jag reflekterade över hur mycket dös det låg på marken nedanför utblåset.
Ett filter är nog en bra investering för framtiden.

Extra partikelfläkt med filter är nog rätt bra. Som någon uttryckte det: Spånet du ser kommer inte att skada dig, det är det du inte ser som är farligt. Så det är viss skillnad mellan att ha spånsug som städhjälp eller hälsoskydd. Givetvis kan de kombineras.

Min personliga åsikt är att fixa spånsugen först innan du monterar luftrenare.

Om man i allafall vill ha luftrenare så bör åtminstone fin filtret vara av 0,5 micron allt sämre än det gör varken till eller ifrån.

Varför jag tycker man skall fixa spånsugen först är: Om man inte gör det så varje gång du startar spånsugen så får du ett damm moln i lokalen och då går man om kring i det. Då sätter man på luftrenaren som cirkulerar upp dammet i ansikts nivå i flera timmar innan dammet har försvunnit i luften. Och om luftrenaren har en låg m3 i timmen så går man om kring i dammolnet ännu längre. Om den har hög eller låg m3 beror givetvis på hur stor lokal man har men en tumregel är att luften skall bytas minimum en gång i timen.

Pär H

Jag har kollat på länkarna och tacksam för feedback i denna tråd också, problemet ligger i att jag inte vill lägga ut mer än 2000-3000 kr och vill inte byta dyra HEPA-filter. Utbytesfilter för ca 150-300 kr är dock Ok.

När det gäller spånsugen så har jag den separat, ska sätta den i ett eget brandskyddat hus dessutom. Värmeekonomiskt inte bra att suga ut luft så, men alternativet är att sätta in finfilter till spånsugen och stå ut med buller och stjäla värdefullt verkstadsutrymme.

Tänker lite såhär: bättre ett halvbra filteraggr. än inget alls, men visst är det så, att ju finare filter ju bättre.

Gruvberget skrev:
Jag har kollat på länkarna och tacksam för feedback i denna tråd också, problemet ligger i att jag inte vill lägga ut mer än 2000-3000 kr och vill inte byta dyra HEPA-filter. Utbytesfilter för ca 150-300 kr är dock Ok....
Microclene på classic handtools har blivit mycket bra för in del. Skall og med tiden äve jag fixa till spånsugen enligt bygganvisingen som kom i forumet för en vecka sedan.

Men microclene är en bra start, tar det fina, och kostar inte en förmögenhet.

--- Mats ---

> Värmeekonomiskt inte bra att suga ut luft så, men alternativet är att sätta in finfilter till spånsugen och stå ut med buller

Min spånsug är en för mig kraftigt överdimensionerad Centair/Centab SF-28 från en skola. Dessbättre kan jag ställa ner blåset från orkan till storm. Jag har dragit ner det till ca 25m/s. Mätt vid spjäll i mina 125 rör. Det blir sådär 1200m3/h. Maskinen står utanför. På sommaren släpper jag ut frånluften och på vintern leder jag tillbaka den via ett filter. Det blir bullrigare eftersom frånluften bär bullret från fläkten. Det blir säkert lite sämre luft under vintern också, men inte så kallt. Jag tänkte att det skulle gå bra att leda ut även på vintern. Kostnadsmässigt går det säkert bra också. Det är en hel del värme lagrat i allt som inte är luft. Det är sämre med komforten. Det är mycket luft som ska in och ersätta det som kastas ut och den är kall. Står man mitt i blåset från den kalla tilluften så känns det väldigt tydligt.

Redigerat:
Jag har också en "vild idé" att leda tillbaka värme från spånsugen vintertid via filter, men draget kommer man väl inte ifrån ändå? Dvs spånsugen drar ut massor av luft och oavsett värmeåtervinning eller ej så blir det drag, men det kanske var precis det du menade?

Det går faktiskt utmärkt att montera en ljuddämpare på tillbaka luften då får man ner ljudet till 70-80 Db.

Pär

Jag har laborerat lite med tanken att skicka ut filtrerad luft via en motströms- eller roterande luft-luft värmeväxlare, Tyvärr har det fallit på att jag inte hittar några luft-luft värmeväxlare till vettiga priser. En sådan anläggning skulle ju teoretiskt ta bort alla farliga partiklar och ångor och fukt.

Det var en sådan värmeväxlare som Åss försökte kränga till mig. Den skulle kosta mycket mera än vad jag betalade för spånsugen. Då började jag fundera på om man kunde använda sig av torktumlarnas växlar paket några såna borde man kunna hitta på tippen. Men man måste ha någon form av fläkt till inluften.
Hur jag än har funderat på det här med att ta till vara luften efter spånsugen till en billig peng så slutar det alltid med en cyclon och filter. Det är jobbigt att inte ha massor av pengar.

Pär

Gruvberget du skrev: Även om det är på hobbynivå så är jag lite orolig för lungorna om jag ska vistas i snickeriet 30 år till på fritiden.

Slå ut dom där pengarna det kostar med bättre maskin och filter på dom åren så blir det inte alls dyrt.
Hälsan är ovärderlig tänk om tretio år och du får ett besked av Dr .

Att köpa filtret av dom som säljer filteraggregatet kan många gånger vara dyrare än att köpa av filtertillverkare.

Förövrigt så är det inte alls svårt att bygga en själv.

Mvh Pär H

> men draget kommer man väl inte ifrån ändå?

Jag leder tillbaka frånluften via ett extra filter. Dvs det är samma luft som kommer in. Då har den ju samma temperatur också. Fast bara nästan. Det hela drar en del ström och det är värme som tillförs. Återluften är faktiskt varmare än det som sugs ut. Så spånsugen bidrar till värmen. Hur som helst så tar jag inte in någon kall uteluft under körning och det blir inget obehagligt drag. Dessutom så fick jag med en ljuddämpare så den är såklart med. Det får den vara även på sommaren så att grannarna inte störs. När det gäller filter så dels sitter det ett filter i maskinen i orginal. Se centab.se Det är alltid med. På vintern får den gå via ytterligare ett filter. För närvarande ett säckfilter från Jula. "Nån gång senare" ett bättre filter. Jag kollade lite på värmeväxlare, men flera ggr 10000 fick mig snabbt på andra tankar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.