Jag har googlat lite, sökt på engelska och svenska.

Hittar inte så mycket matnyttigt, på youtube finns det många duktiga. Någon visar lite hur man håller, tex att man skall "skära" sig in.

Men jag vill veta lite mer om varför och varför inte, då kan jag tänka själv sedan (så att säga).

Beställer någon bok framöver och så.

Men är det någon som har en bra länk eller något att dela med sig?

Sent from my ST18i using Tapatalk

Tycker nog Youtube är en guldgruva, har lärt/ lär mig mycket där hela tiden om träsvarvning.
Annars finns en del på http://www.woodturningonline.com

När jag söker på youtube söker jag på woodturning, wood turning ofta tillsammans med det verktyg jag vill ha tips om tex woodturning gouge, woodturning skew, woodturning scraper eller den teknk jag söker. Bowl turning, spindle turning, segmented turning. (det har jag snöat in på nu)

Sedan är det bara att fråga om det är nåt du undrar över, vet iof inte hur många so www.woo m svarvar här men det visar väl sig:)

Tack, har inte hunnit kolla mer på länken annat än i telefon.

Wood turning kanske ger bättre resultat, har sökt på lathe tidigare.

Jag har gått kurs hos http://www.trasvarvning.se/ 2 ggr. Rekommenderas om du har möjlighet. Dock är det bara skärsvarvning(den rätta metoden;)) som avhandlas på den kursen. Boken "TRÄSVARVNING ENLIGT SKÄRMEDTODEN - W Sundqvist/B Gustafsson" beskriver metoden.

S
fick inte "leka" med svarven på skolan?
testa med verktygen va du kan göra innan du gör på "riktigt". bli bekväm med verktygen.
skarpa verktyg och inga skader i dom. så kommer du glatt skapa.
så klart skadar inte en kurs.

Om inte annat så har jag lekt hela helgen. :)

Har en massa 20+ cm 45x45, som K jag sorterat om, från skrotlådan till lekbacken.

Gjort några manicker för att slipa svarvstålen.

Sedan har jag en kubik med oklyven blandved som jag skall gå igenom (bytt till pellets).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.