2 411 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tunna, smidiga sandpapper för profilslipning
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Jag behöver slipa en fräst, enkel profil på listverk och har tillgång till en kontraprofil. Finns det något tunn och smidigt sandpapper eller liknande som man kan använda sig av att lägga i den "omvända" profilen för att kunna slippa effektivt? Vanlig sandpapper funkar dåligt. Likaså Abranet som jag annars gillar skarpt.
Som jag förstår det verkar det som om ClasseClas förslag är uteslutet då dom dukarna var väldigt tjocka.
Varför fungerar vanligt slippapper dåligt?
Är det för tjock så att profilen påverkas för mycket? I så fall är nog enda sättet att ta ett papper med mindre grovt slipmaterial på, dock försämmras ju avverkningsgraden avsevärt.
Är det för stelt så att det inte klarar att ligga emot profilen ordentligt?
Jag tror att ett slippapper med pappersbacksida i stället för en väv är bättre på båda punkterna men det kanske är ett sådant du försökt med.
Skriv varför vanligt slippapper fungerar dåligt så kan det vara lättare att rekommendera något som är bättre på den punkten.
Varför fungerar vanligt slippapper dåligt?
Är det för tjock så att profilen påverkas för mycket? I så fall är nog enda sättet att ta ett papper med mindre grovt slipmaterial på, dock försämmras ju avverkningsgraden avsevärt.
Är det för stelt så att det inte klarar att ligga emot profilen ordentligt?
Jag tror att ett slippapper med pappersbacksida i stället för en väv är bättre på båda punkterna men det kanske är ett sådant du försökt med.
Skriv varför vanligt slippapper fungerar dåligt så kan det vara lättare att rekommendera något som är bättre på den punkten.
Och hur har du fått fram den negativa kontraprofilen? Med Festool LS 300 limmar man ju på slippappret på en profil för att sedan slipa av ämnet direkt på denna. Se http://www.festool.se/Service/Documents/Applikationer/Applikation-311_Slipa_profiler.pdf
Ett sånt tillvägaggångsätt borde ju minimera problemet med för tjockt slippapper eftersom kontraprofilen skapas anpassat till pappret från början. Tekniken kan kanske användas även för manuellt bruk?
/A
Ett sånt tillvägaggångsätt borde ju minimera problemet med för tjockt slippapper eftersom kontraprofilen skapas anpassat till pappret från början. Tekniken kan kanske användas även för manuellt bruk?
/A
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Det är fråga om en flack symmetrisk sinusvåg i litet format som möter en skarp kant i 90°-vinkel. Profilen är som sagt symmetrisk och jag kan med lite justering på kuttern fräsa en kontraprofil med samma frässtål.
Det är den skarpa kanten som ställer till det för vanlig papper. Det knäcks, men inte tillräckligt skarp/rakt.
Det är den skarpa kanten som ställer till det för vanlig papper. Det knäcks, men inte tillräckligt skarp/rakt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 187 inlägg
Bra tips, allihopa! Tack skall ni ha. 
Klicka här för att svara