Ja gillar du inte ctek så får du leta efter andra. Själv kör jag som sagt 2 st Ctek varav en är några år gammal. Dessa används hela vintern på hobbybilar och som reserv med sig på banträffar för att hålla lekbilen igång.

Mastervolt och Waeco är kanske vettiga alternativ eller möjligtvis norska Ladac. Du får kika runt efter deras modeller beroende på vilka krav som ska uppfyllas såsom ip klassningar mm

P
SBH skrev:
vad heter modellen som du har?
hur gammalt är batteriet då
Jag tror laddaren heter Ctek XS7000, men är inte helt säker. Den är större än de vanliga Ctek-laddarna som säljs. Den köptes på Clas Ohlson men den har utgått ur sortimentet (jag köpte på utförsäljningen för halva priset)

Jag vet inte hur gammalt batteriet är, men det är absolut inte nytt, minst 5 år skulle jag gissa. Jag har planer på att skaffa ett nytt, men det påverkar inte batteriladdaren.

bra-byggare skrev:
Jag tror laddaren heter Ctek XS7000
Det är antagligen CTEK MULTI XS7000 du har. Den ska komma ihåg "mode" även om nätspänningen försvinner. Testa genom att koppla bort nätspänningen en stund.
Från manualen:

"Det valda läget sparas i ett minne i laddaren och finns kvar även efter det att laddaren har stängts av."

Från deras FAQ:

"Kommer en CTEK-laddare ihåg inställningen om man kopplar ifrån nätspänningen?

Om man kopplar bort både batteri och nätspänning. På MXS 3.6 och Zafir 45 måste dock batteriet ha en spänning över 6V för att laddaren ska komma ihåg inställningen. Undvik dock att placera en MULTI-laddare för nära ett extremt starkt elektriskt fält, t.ex. ett tändsystem då detta kan få laddaren att tappa inställningen."

Jag ser 3 möjligheter:

1. Din laddare är trasig.
2. Laddaren finns nära ett extremt starkt elektriskt fält (osannolikt).
3. Batteriet är helt slut. Spänningen har sjunkit så lågt under strömavbrottet att laddaren vägrar starta.

Jag har själv 2 olika modeller av CTEK-laddare, och jag tycker de fungerar mycket bra.

Biltema säljer en smartladdare som verkar vara en nästan exakt klon av CTEK MULTI XS7000 för 599 kronor :

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Smartladdare-37734/

Jag har inte testat den.

/Hasse

Kolla Awimex, de är duktiga och har bra grejer som inte kostar oförskämt mycket. Dock dyrare än Biltema.

P
Anders Johansson skrev:
Kolla Awimex, de är duktiga och har bra grejer som inte kostar oförskämt mycket. Dock dyrare än Biltema.
Ok, tack för tipset de ska jag kolla. Biltema och motsvarande är inte aktuellt, jag vill inte ha en dålig laddare för det har jag redan en.

P
b_hasse skrev:
Det är antagligen CTEK MULTI XS7000 du har. Den ska komma ihåg "mode" även om nätspänningen försvinner. Testa genom att koppla bort nätspänningen en stund.
Från manualen:

"Det valda läget sparas i ett minne i laddaren och finns kvar även efter det att laddaren har stängts av."

Från deras FAQ:

"Kommer en CTEK-laddare ihåg inställningen om man kopplar ifrån nätspänningen?

Om man kopplar bort både batteri och nätspänning. På MXS 3.6 och Zafir 45 måste dock batteriet ha en spänning över 6V för att laddaren ska komma ihåg inställningen. Undvik dock att placera en MULTI-laddare för nära ett extremt starkt elektriskt fält, t.ex. ett tändsystem då detta kan få laddaren att tappa inställningen."

Jag ser 3 möjligheter:

1. Din laddare är trasig.
2. Laddaren finns nära ett extremt starkt elektriskt fält (osannolikt).
3. Batteriet är helt slut. Spänningen har sjunkit så lågt under strömavbrottet att laddaren vägrar starta.

Jag har själv 2 olika modeller av CTEK-laddare, och jag tycker de fungerar mycket bra.

Biltema säljer en smartladdare som verkar vara en nästan exakt klon av CTEK MULTI XS7000 för 599 kronor :

[länk]

Jag har inte testat den.

/Hasse
Tack, för tipset, men Biltema kommer det nog inte bli i det här läget.

Några elektriska fält finns det inte i kallgaraget, annat än kring själva laddaren då.

Sen ska jag tillägga att jag faktiskt inte vet om det är strömavbrott som orsakat att laddaren stängt av sig, det kan vara något annat. Varje gång någon har tittat till batteriet och laddaren så har laddaren varit inkopplad men avstängd och har behövt startas om, vilket hänt tre gånger denna vinter.

Jag har monterat en intelligent laddare av märket Deca från swedol i en dieseltruck som går korta stunder bara.

Den är alltid ansluten till batteriet men ansluts bara till nätet på nätterna, och den startar alltid själv och kommer ihåg senast valda inställning.
Stryktålig verkar den vara för dels är det mycket vibrationer i trucken och sen så går trucken i en av dom värsta miljöerna som finns i sverige.

Modellnamnet var SM1236 och den kostar 812kr.

Jag har 4st olika CTEK laddare. 1st MXS4003, 2st MXS7000 & 1st MXS25000. Flera av dessa har stått på mer eller mindre dygnet runt i flera år för underhållsladdning av batterier i mina olika bilar, gräsklippare, m.m.. Har aldrig varit utför några problem. Återstartar sig snällt om man drar nät-matningen under drift.

Men det finns olika programvaror i dem, de två MXS7000 laddarna beter sig lite olika. Var i kontakt med Ctek & de bekräftade att det utvecklat mjukvaran under livscykeln. Så det skulle ju kunna vara som så att du ev. har en tidig mjukvara som inte återgår till senaste inställningen. Annars får jag säga att Ctek laddarna gör ett bra jobb.

Läste om denna batteriladdare i DN

dn.se - Polarladdning för minus 30 grader

"...Minusgrader och olidligt rått. Bilbatteriers kapacitet avslöjas obarmhärtigt. Polar är en batteriladdare för vinterbruk. Vad skiljer då CTEK:s MXS 5.0 Polar från den vanliga MXS 5.0?..."

Håller med om att batteriet inte ska behöva underhållsladdning hela vintern, gör det det är det slut eller så kopplar du inte ur det och har någonting som drar tjuvström.
Alla ctek-laddare jag sett/lånat har kommit ihåg inställt läge när strömmen brutits, från lilla 3600 upp till 25000 !

Har kört min ctek i -25 utan problem (3600).

RHB skrev:
Läste om denna batteriladdare i DN

dn.se - Polarladdning för minus 30 grader

"...Minusgrader och olidligt rått. Bilbatteriers kapacitet avslöjas obarmhärtigt. Polar är en batteriladdare för vinterbruk. Vad skiljer då CTEK:s MXS 5.0 Polar från den vanliga MXS 5.0?..."
Info om Polar
http://www.ctek.se/se/sv/chargers/MXS 5.0 POLAR

Där står:
CTEK POLAR har en modifierad funktion för laddspänning som gör laddningen optimal i extremt låga temperaturer.

Det där tycker jag låter mycket underligt. Så beter sig inte min Ctek laddare, en XS 3600.
Du kan ju börja med att kolla att den fungerar som min Ctek laddare gör.

• Ifall den är inkopplad till elnätet men inte till ett batteri så kan man göra inställningar på laddaren och den kommer ihåg dessa inställningarna.

• Ifall den är inkopplad till ett batteri men inte till elnätet så kan man också göra inställningar på laddaren och den kommer ihåg dessa inställningar.

• Ifall den varken är inkopplad till elnätet eller till ett batteri så stänger den av sig och tappar inställningarna.

Fungerar den på detta sätt så kan det kanske vara glappkontakt eller dålig kontakt mellan laddaren och batteriet som gör att den tappar inställningarna under strömavbrott. För elektroniken i laddaren ska ju strömförsörjas från batteriet under strömavbrott.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.