19 149 läst ·
41 svar
19k läst
41 svar
Borrmaskinstativ eller pelarborrmaskin?
Pelarborrar är ju grymt användbara, ska själv skaffa en mindre modell till att ha här hemma någon gång framöver.
En gammal beg maskin eller kanske en ny billig kommer man väl rätt långt med.
Den vi har i jobbet är najs, en gammal arboga som väger bortåt ett ton och har elektrisk reglering av höjd och självmatning som funkar grymt bra.
En gammal beg maskin eller kanske en ny billig kommer man väl rätt långt med.
Den vi har i jobbet är najs, en gammal arboga som väger bortåt ett ton och har elektrisk reglering av höjd och självmatning som funkar grymt bra.
Jag var inne på Jula i förrgår och tittade på deras fräs och deras pelarborr. Visst, det är inte verkstadskvalitet, men jag skulle inte vara rädd för att köpa någon av dem, det är helt OK maskiner. Fräsen skulle dock fortfarande vara mitt val, den var stadigare, bättre genomtänkt och hade koordinatbord.
Kanske en sån här? (halva priset)
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Bench Pillar Drills&product=914
http://www.lawson-his.co.uk/scripts/details.php?cat=Bench Pillar Drills&product=914
Medlem
· Västra Götaland
· 509 inlägg
Finns nåt liknade för ungefär samma pris på Duabhuset, fast golvmodell
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5641
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5641
Antagligen samma skräpgadu^ skrev:
Tycker det räcker med att kolla vikten för att inse att det är smäck
En bra/rejäl pelarborr kan man inte flytta själv.. Den hos Duab kan man nästan ta under armen eller ia bära själv.
Ang Julas fräs har jag också kikat på den och visst har den kordinatbord men det är så glappt att man lika gärna kan vara utan. För att inte tala om skalorna på kordinatbordet...
Kanske går det att justera glappet i spindlarna men ska man behöva börja med det på nya saker ?
Provade du att spänna skruvarna på framsidan? Jag reagerade på samma sak, men efter att ha dragit åt de skruvarna lite så var det stadigt som något som är avsevärt stadigt (jag vet, tråkig beskrivning, men jag kom inte på någon bra liknelse för något som är bergrundsstabilt).
Tänkte inte ens på att kolla på dem, jag använder sällan dem, jag räknar varv istället. Vad var problemet med dem?
Angående vikt så kan man faktiskt skruva fast borrmaskinen i golvet.
Min reflektion är att det som oftast brister är att det är för mycket glapp i sidledes på spindeln (heter den så) som chucken sitter fast på. Det brukar sitta en liten skruv på huset som man kan spänna på spindeln så att glappet minskar men det blir i alla fall aldrig riktigt bra.
Men för snickeri och om man använder träborr med spets så blir det i alla fall bättre än att man borrar för hand med skruvdragaren.
Om man tänker använda julas fräs för trä så funkar det förmodligen men till metall så har jag läst att den inte är så rolig.
Pär
Min reflektion är att det som oftast brister är att det är för mycket glapp i sidledes på spindeln (heter den så) som chucken sitter fast på. Det brukar sitta en liten skruv på huset som man kan spänna på spindeln så att glappet minskar men det blir i alla fall aldrig riktigt bra.
Men för snickeri och om man använder träborr med spets så blir det i alla fall bättre än att man borrar för hand med skruvdragaren.
Om man tänker använda julas fräs för trä så funkar det förmodligen men till metall så har jag läst att den inte är så rolig.
Pär
Nä, det provade jag aldrig. Ska kolla det nästa gång.Troberg skrev:
Sist jag kollade var "dögången" ca 1½ skalstreck så det känns inte så förtroendeingivande.
Troberg skrev:
En plastremsa eller möjligen tunn plåt som är fäst med en nit.
Det jag menande med vikten var Högre vikt = kraftigare material = stabilare maskin = mindre vibrationer = bättre resultat.pär h skrev:Angående vikt så kan man faktiskt skruva fast borrmaskinen i golvet.
Min reflektion är att det som oftast brister är att det är för mycket glapp i sidledes på spindeln (heter den så) som chucken sitter fast på. Det brukar sitta en liten skruv på huset som man kan spänna på spindeln så att glappet minskar men det blir i alla fall aldrig riktigt bra.
Vid ett tillfälle jämförde jag spindelglappet på en billig Kina-maskin och en gammal Arboga som vara placerade bredvid varandra. Båda var lika glappa..
Ett problem med billiga veka maskiner är att bordet sviktar och "viker ner sig" när man lägger lite tryck på borren och det är inte så kul.
Oavsett vilken pelarborr man väljer är den överlägsen alternativet att vara utan och med åren kommer den att betala sig i form av färre förstörda borrar d^_^b
Som phl säger. Man kan rigga fjädrar i koordinatbordet så att gängorna alltid belastats åt samma håll. Så är det i original på mitt precisionskoordinatbord med upplösningen 0,01 mm mellan skalstrecken. Bordet används tillsammans med ett stereomikroskop med hårkors i ena okularet, och fungerar då som ett mätmikroskop för att mäta saker som annars är närmast omöjligt att mäta.
Jag har en Arboga ( EB100?) från typ 70 talet, visserligen mycket lite använd, men det går inte med händerna / fingrarna att uppfatta något som helst radialglapp i spindelaxeln. Spel i trapetsgängor är det på alla manuella metallsvarvar och metallfräsar jag kört, dock bara någon tiondel på en osliten maskin. Det hanterar man som noterats ovan med att man bara "mäter på vridning" åt ena hållet. ( alltså medsols eller motsols.) Anta att du skall fräsa 2 mm medsols vridning, då positionerar man startkoordinaten med en medsols vridning ( glapp =0) ställer skalan på vredet på tex 0 mot strecket. Därefter fräser man 2 mm med medsols vridning ( glapp=0) behöver man därefter gå tillbaks till noll så vrider man typ 3mm motsols (dvs 2 mm plus glapp oavsett storlek) och vrider därefter åter medsols till noll ( glappet är åter noll). Styrda maskiner ( NCmaskiner) för metall har förspända gängor utan glapp.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden