Jag är på jakt efter en hyfsad protabel planhyvel. Till att börja med så handlar det om att plana limfogskivor i ask till mitt trapp projekt men i framtiden lite andra mindre projekt.

I min iver och snålhet köpte jag häromdagen en Meec på Jula (http://www.jula.se/planhyvel-330-mm-2000-w-134970) men vilken besvikelse den var. Dåligt resultat och otroligt dålig noggranhet. Jula var så snälla att ta den tillbaka. Nu letar jag efter något annat. Tittat lite på Jet:en från axminster men den verkar inte vara mycket bättre än den från Jula.

Kvar återstår Dawalt DW733, Metabo DH330 eller Makita 2012NB. Matabo och Makitan tycker jag dock är läskigt lika Meec från Jula.

Så vad kan ni ge mig för råd? Vad ska jag satsa på? Helst bör den klara minst 290mm.

De tre "märkesmaskinerna" du listar är väldigt precisa och trevliga. Alla billiga kinamaskiner är ju bara konstruktioner kopierade av de kända tillverkarna. Jag har själv ägt två exemplar av Classes kinamaskin samt använt Dewalten och Makitan. De senare två är helt andra maskiner med otroligt mycket bättre toleranser.

Tänk på att borden är korta så om man vill ha högre precision lägger man ett hyllplan genom hyveln och använder det som bord. Lister vid sidan kan vara bra så ämnena håller sig på rätt spår.
Inte min ide utan kommer från en bok om jiggar.

/Kent

Det låter bra. Det lutar åt en Metabo eller Dewalt från UK. Vilken ska jag välja? Dewalten är något dyrare men har europagaranti om jag förstår rätt.

Lyfter tråden då köp ännu inte blivit av. Främst för att jag inte kan bestämma mig vilken jag ska välja. Pundet sjunker just nu som en sten och lawson har Metabon för 400 och Dewalten för 440. Men jag kan inte välja. Snälla hjälp mig!!!

Redigerat:
Fick du någon klarhet i vilken du skulle köpa? Är själv ute efter en planhyvel och har sneglat åt Makita 2012 pga att den skall vara lite mer portabel.

Jag har en DW 733 som numera samlar damm då den blivit utbytt mot en 500 kg tyngre tingest... Jag skulle inte vilja kalla den portabel egentligen (DW´n altså...), det kostar på att flytta den i onödan- Men; det är bara bra! Förr eller senare har du en lite grövre planka du vill hyvla och då är det bara bra om maskinen har lite egen tyngd. Kan inget om de andra maskinerna, men DW´n kan jag rekomendera. (Kommer inte sälja min, kan vara bra att ha en reservmaskin...)

Är också i valet och kvalet.
Från UK kan man få hem en Makita, Metabo eller Dewalt till hyfsat pris.

Många verkar gilla kvaliteten hos Makitan - men det kan ju bero på att man gillar Makita allmänt, och inte heller prövat nån av de andra. Dewalten har den fördelen att den har treskärig kutter, vilket borde ha viss betydelse.

Metabon har jag inte läst så många omdömen om, men den är antaligen helt enkelt mindre vanlig. Den kan jag köpa något billigare än de andra - även om priserna ligger ganska lika mellan modellerna.

Har dessutom inte bestämt mig för om det är en portabel maskin jag ska ha, eller om jag ska ha en rikt- o plan...

De portabla är trevliga eftersom de ger större hyvlingsbredd än de vanliga rikt/plan som oftast ligger på 259 mm. Med en portabel så kan man med DW hyvla 310.

DW'n är grymt trevlig men de flesta fungerar. Skall man ha den i verkstaden så in med ett hyllplan så är en portabel riktigt bra. Det gäller ju dock då att det är kuttern som flyttas och inte borden.

Dock så får man ta mindre i varje omgång än på andra men svårt att få allt.
Sen finns det i USA i alla fall större planhyvlar till rimliga pengar, borde gå att hitta i UK med.

/Kent

Jo, det är ju bredden som lockar. 260 räcker ju många gånger, men när det inte räcker blir det ju verkligen "nära skjuter ingen hare". En bit över 300 är ju ungefär allt man kan önska sig när man ändå hyvlar rätt sporadiskt.
Tanken är ju då att komplettera med en liten "nödrikthyvel". Där räcker ju den till att göra småbitar eller att "fogbereda", men självklart är en sån liten rikt som jag tänker mig också ganska begränsad. Dock inte på det lite binära sätt som när plahyvelbredden inte räcker. När rikten är för kort, eller anhållet för dåligt, så är det ju inte omöjligt att hyvla, det blir "bara" sämre resultat.

På sikt övertar jag troligen min fars rätt stora kombimaskin (300-hyvel, eller möjligen 340 minns inte), så i någon mån är det en temporär lösning. En fördel som en portabel plan + en bänkrikthyvel har är ju även utrymmeskravet. Jag har inte direkt ont om ytor, men det blir ju alltid trångt när man sprider ut sin bråte...

Det gick en Ejca 260 r+p på blocket för ett par dar sen, som såg ny ut och man begärde 2000 eller 1500 vid snabb affär, naturligtvis blev den såld innan man ens fick ringa enligt annonsören, men det var väl ett exempel på nåt som var lite för bra för att vara sant. Rätt begpris är väl åtminstone uppåt 10... Nåja, en hyfsad rikt o plan på blocket kan man få för 3000 (typiskt 260 mm/10"), men en portabel plan kostar neråt 300 pund i UK. Jag kan slippa VAT, men det blir ju förstås lite mer än 3000 kr för en portabel planhyvel + en beg liten rikt från blocket. De senare är inte så vanliga.
Hm, kanske lutar det ändå mot en bättre beg rikt- o plan, men pengar är ju inte heller den helt avgörande faktorn.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.