Festool sänksåg monterad i bord: http://www.festool.se/Produkter/Pag...x?pid=561522&name=Set-CMS-TS-55-CMS-TS-55-Set

En sådan såg, eller någon annan bra bordssåg, gör jobbet åt dig. Jag tycker det funkar även med en normalbred klinga men självklart sågar den bort mer ur materialet för varje gång än en tunn.
Men om man t.ex. sågar ur en vanlig furu-planka så kanske inte materialspillet är så farligt.

Hur som helst, det är lätt att såga väldigt tunna bitar så länge man har gott om material på andra sidan sågbladet att hålla i. På slutet kan det bli svårt eftersom allt blir för svajigt och man vill inte dit pch pilla med fingrarna för nära klingan.

martinradbo skrev:
Festool sänksåg monterad i bord: [länk]

En sådan såg, eller någon annan bra bordssåg, gör jobbet åt dig. Jag tycker det funkar även med en normalbred klinga men självklart sågar den bort mer ur materialet för varje gång än en tunn.
Men om man t.ex. sågar ur en vanlig furu-planka så kanske inte materialspillet är så farligt.

Hur som helst, det är lätt att såga väldigt tunna bitar så länge man har gott om material på andra sidan sågbladet att hålla i. På slutet kan det bli svårt eftersom allt blir för svajigt och man vill inte dit pch pilla med fingrarna för nära klingan.
Det är därför man använder en påskjutare (eng pushstick) bör även användas om man han mycket material på andra sidan för att föra förbi den sågade biten.

När jag sågar eller hyvlar en hel massa bitar låter jag det ramla ned på en skiva bakom maskinen så slipper man sträcka sig och hämta rensa bort bitar med risk för att skada sig. Att tänka på är att det är vanligt vid hög repeterbarhet att man tappar koncentrationen med skador som resultat.

Mikael_L
Är det bara jag som undrar över hur långa ribbor TS tänker göra?

Jag tycker väl att valet av verktyg förändras lite om det är 30cm långa ämnen eller 600cm långa ämnen som ska göras ...

Vete tusan om jag ens hade funderat på 5x5 mm i längre längder än 500 mm och 10x10 mm på typ 1000 mm. Finns ju gränser där det inte är ens praktiskt att hantera dem.
Är ju dock bara frågan om ett bra stöd för ämnena, dvs lägga en skiva eller flera som stöder, effekten på sågen är rätt underordnad med de dimensionerna.

Dvs med en enkel bordssåg/cirkelsåg i nån form av bord så hanterar man det lätt. Jag hade inte ens velat prova att köra fram de listerna/ribborna på den stora justersågen där jag jobbade innan utan kört på min 744'a då.

/Kent

Det vore ju roligt med lite återkoppling från TS.

Ojdå, här har hänt saker! Jag tackar för tipsen och tror jag köper en 74x. Den verkar mindre otymplig än bosch-motsvarigheten.

Till er som undrar vad man kan använda tunna ribbor till så ska jag efter att jag kapat den i 2 cm långa bitar elda upp dem! Diverse materialegenskaper ska undersökas i ett forskningsprojekt. Därav mycket viktigt att dimensionerna blir exakta. Det kan bli så att 74x:n kompletteras med plan-o-rikthyvel om inte dewalten håller måttet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.