A
Avemo: Billiga omvandlare från 12 till 230 volt ger modifierad sinusvåg. Likaså billiga UPS:er. Fyrkantvåg tror jag knappast att några prylar ger idag. Däremot är skillnaden inte så stor mellan fyrkantvåg och modifierad sinusvåg. En generator ger aldrig vare sig fyrkantvåg eller modifierad sinusvåg. Däremot kan vågformen förvrängas av de laster man kopplar på. Om motorns
20 svar · 11,4k läst
P
Peter_GBG: Gammal tråd men jag svarar trots allt! Jag har ett sådant paket som jag köpte för ca ett år sedan när jag renoverade vår lägenhet. Trodde först att jag skulle kunna komma undan billigt då jag inte kommer använda pistolen särskilt frekvent. Sagt och gjort - gick till hornbach och köpte deras billigaste kompressor för 795:- och styrde kosan vidare till biltema för dyckertpicka och
4 svar · 6,1k läst
A
agehall: Jag skulle nog tro att du får bättre precision med en bandsåg, men det är ju inte riktigt samma sak. Har idag en TS-55 i bordet men jag tycker den är lite klen ibland. Skulle gärna ha en 75:a i bordet istället, men jag har svårt att motivera att äga båda så jag får leva med det.
6 svar · 1,4k läst
S
sblixten: Eller så kör du på buy och får då större kapacitet. Det är bara en tidsfråga innan det behövs;)
11 svar · 2,8k läst
M
martinradbo: Nu är det dags att ta tag i detta, en TS-75:a skall införskaffas. Stort tack till för redogörelsen. Jag fann reservdelskatalogen på engelska här förresten:
14 svar · 2,4k läst
phl
phl: Tycker du det är roligt att slöjda (metall) kan du göra egna Y-förgreningar av 125mm spiro. Det har har jag gjort i min anläggning. Min spånsug var 125mm, likaså bordssåg/fräskombon. Rikten och planen har jag byggt om lite. Går rätt lätt med lite plåt och popnit.
10 svar · 15,0k läst
sventus
sventus: Tack för alla svar!!
8 svar · 2,8k läst
sventus
8 svar · 2,8k läst
G
GammErik: [citat] Ok, jag har gjort precis tvärtom. Jag har ökat till den högsta hastigheten och minskat matningshastigheten :D. Men jag får väl prova att göra tvärtom då. Borren är sylvass så det är det inte.
24 svar · 32,1k läst
·
H
Helioz: Om du kan leva med bitsfäste så har Makita en sladdad slagskruvdragare: http://www.verktygsladan.nu/product_info.php/cPath/28_22_32/products_id/873?osCsid=6v5m3kslrtc12fufkk5ml5ors3
10 svar · 2,8k läst
G
Greger77: Tack för svaren. Beställde blad på http://www.bandsagblad.se och fick dem igår. Bladen ser fina ut och det går knappt att se skarvarna. Han gjorde bladen speciellt till min bandsåg och jag känner mig mycket nöjd. I morgon ska jag testsåga! :-)
6 svar · 12,9k läst
M
magnusj: Vilken minikompressor ska man ha? Jag har en "riktig" redan, så denna kommer att vara till fotbollar, däck, hydroforen etc. Helst ska den ha både 12V och 230V, men finns ingen sån är det 230V som gäller.
0 svar · 2,1k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Jag har ingen aning om detta funkar... Prova med att lägga en nästan hopskruvad skiftnyckel "runt" pinnen som stöd/anhåll/skydd och dra sen ut sprinten med en (stor) hovtång, ungefär som när man drar ut en spik. Vet som sagt inte om man får i närheten av den kraft som behövs och metoden är inte direkt användarvänlig... För några få nitar kan det kanske funka.
36 svar · 10,2k läst
1457g
1457g: [citat] Dom är säkert starka men att dom skulle dra av t.ex ett Wera T40 bits känns lite otroligt. :confused:
7 svar · 4,7k läst
R
RickeP: Wera gör väldigt bra grejjer, men denna vet jag inte. Hur många använder öppna nycklar över huvud taget? Jag hör det bara när det absolut inte går med ringen. Och dessa nycklar med spärr som är raka, 9 gånger av 10 går de inte att använda. Den har sina användningsområden, men till det priset avvaktar jag faktiskt.
4 svar · 2,5k läst
vojma
vojma: OK.Tack för det. Då kan jag sluta leta... :(
2 svar · 855 läst
M
martinradbo: VI har nu verkligen undersökt detta. En husvagn kan man nog få för 4000 kr vilket är billigt då den även går att sälja igen. Den fyller i så fall funktionen som "värmestuga", övernattning, fikarum m.m. Det andra behovet är inte bara förvaring av verktyg, utan någonstans att förvara dem uppställda på så sätt att man även kan jobba där. Slog först bort tanken på att bygga en
18 svar · 4,3k läst
vojma
vojma: Jag är också en förespråkare för verktygsväst. Tycker att bältena glider ner för mycket. Kanske skulle fungera med hängslen. (eller en bantningskur så att man blev smalare om midjan än om höfterna;) )
10 svar · 9,9k läst
·
Suhagg
Suhagg: [citat] Tack. Får väl ringa in och kolla om den finns i lager innan jag åker dit.
9 svar · 6,7k läst
HRBM
HRBM: Hej Kolla med butiken Flinks Järn,jag hade köpt hålsåg för tegel förut och det var kanon skit bra fast det var i mindre storleken gick som kniv i osten med en vanligt Hilti skruvdragare. Kolla med dem.
4 svar · 16,0k läst
M
Mats Bengtsson: [citat] Mycket bra förklaring igen, som tillsamans med bra bilder gör att man förstår både vad du gör och hur du tänker. Stort tack. Jag tycker det är en otrolig likhet mellan din teknik två och teknik ett anpassad till de som inte har tillräckligt bra pryl för repeterbart flytt enbart med hjälp av längdanhållet. Det är likt, men spegelvänt. I ena fallet ett tillbakadraget
34 svar · 11,9k läst
·
U
UffeJ: TACK....Phl, för tipset med aluminium tapen. Det blev mycket bättre. Jag är ändå inte helt nöjd, så jag ska ringa Bosch och höra vad dom säger. Jac, har tidigare funderat på att göra en släde och nu känns det mer aktuellt. Tack för bra länkar. Mvh UffeJ
8 svar · 3,2k läst
T
tombe691: alla ideer är välkomna, har funderat på att skruva isär det jag har, kanske som du säger är det något annat som är problemet än det jag tror. Bosch rekommenderade mig att gå tillbaka till affären där jag köpt den. Tyvärr verkar jag lagt kvittot på nåt bra ställe.
4 svar · 4,9k läst
Ellagård
Ellagård: Köpte min på Shop Seltman för 760:- inkl frakt i höstas. Har inte mer än provkapat, men den verkar mycket prisvärd.
6 svar · 6,4k läst
R
Robert-san01: Har äntligen fått ur tummen och provstartat den. Den har sått i garaget i påsen några månader, men nu tänkte jag det kunde vara dags att testa så den funkar. :) Inga konstigheter alls. Fick skruva på luftfilter/insugsdämpare och sedan var det bara att stoppa i kontakt och slang och köra. Bra kabel i gummi, ca 1,5m lång. Anslutningen för tryckluften är parallellt med tanken och det
4 svar · 5,5k läst
C
corre: Flippsågarna modell bordssåg och kap/klyv brukar vara kompromisser. Framförallt oprecist klyvanhåll och sidoglapp i leder är vanligt på de billigare. Kommer man över till den dyra sidan, runt 7kkr+ så minskar problemen i samma takt som priset stiger. Elu/dewalts fungerar fint och är bra, men dyra, även beg. Ska man handla billigt tror jag att bordssågar av den typen Harald eller
1 svar · 1,2k läst
thewolf
thewolf: Får helt enkelt skruva isär den och leka lite :rolleyes: Återkommer med resultat när tid finnes :banghead: har ju trots allt ett till batteri, lite jobbigt dock när man borrar och skruvar och får byta batteri mellan maskinerna :thumbdown:
6 svar · 1,6k läst
K_arlstrom
K_arlstrom: Finns det någon grovdammsugare som bygger på cyklontemat ? Alltså med inbyggd motor/fläkt och 230V uttag ?
8 svar · 1,9k läst
pär h
pär h: Även skräpstålen från tex classe går att skärpa med ett litet diamant bryne Och det gör milsvid skillnad specielt på billigare stål av sämre hårdmetal som inte håller skärpan lika länge som ett kvalitets stål För det är det som är den största skillnaden och sen kullagren och dom går att byta. Det är alltid bra att investera i ett diamantbryne. Pär
11 svar · 8,7k läst
A
agehall: Vad gäller multiverktyg skulle jag nog säga att det är bra att köpa ett dyrare. Annars är risken stor att du bara får en skakmaskin som är dryg att jobba med i längden. Jag kan också säga att min Fein MM är nog det elverktyg som jag har använt minst. Jag skulle dock inte vilja vara utan den. När den väl behövs är den underbar och jag skulle verkligen inte vilja vara utan den.
59 svar · 13,4k läst
A
agehall: Du borde få 50TP för MFT/3 och 49TP för CTL36:an. Du ser hur många du får om du tittar på respektive produkt på festool.se.
28 svar · 4,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.