Har alltid velat ha lyse i suvaskyddet men har inte hitta något lämpligt. För ett tag sedan hittade jag en lysdiod armatur på ikea som bestod av tre 25 cm långa diod ramper var och en monterat i någon form av plastkanal. det har jag monterat i mitt suvaskyd. För att få dom att passa så formade jag dom med varmlufts pistolen. Det sitter två st fram på skyddet och ett baktill drog liten kabel i mellan ljusramperna för tanken var att man skulle montera i hopp alla tre till en lång . Allt är fastlimmat med varmlim. Det ligger en liten plywood remsa bredvid klingan. För tillfället så sitter strömbrytaren på suvaskyddet men tanken är att när man sätter på sågen så skall även lampan tändas.
Bild 1 visar utan lampan på
bild 2 med lampan tänd nu ser man väldigt bra
bild 3 tagen undertill framåt så man ser dom två ljusramperna

Det andra är spån utsuget till min bandsåg. Det gammla var ett 100mm nere till vänster på det undre hjulet. Det nya gjorde jag under bordet av 125 mm rör det behövde vara vinklat som första bilden visar så jag fick inte plats med att 160mm rör som allt annat i min verkstad har. Slangen är en 120mm som jag klippt upp för bladstyrningen den är lätt att ta bort vid blad byte
Bild 2 jag monterade även en lös slang som man kan sätta lite som man vill och det är perfekt vid vissa sågningar speciellt om man sågar något högt.
Bild 3 alla rör inklusive spjället sitter fast i sågen
passade även på att montera en lysdiod lampa från ikea sitter en likadan på borrmaskinen kostade 99 kr styck.

Pär H

• P1050136.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • P1050135.jpg
    Skapa konto
  • P1050141.jpg
    Skapa konto
  • P1050145.jpg
    Skapa konto
  • P1050126.jpg
    Skapa konto
  • P1050125.jpg
    Skapa konto
Smart och snyggt med lyset.

Mkt bra! HAr faktiskt stått och tittat på dom ljusen sist jag var på IKEA för just det ändamålet. Men bestämde mig för att löda egna ljuslister, när jag nu ska få tid till det :-S
Bra idé Pär och kul att du vevat igång kameran och börjat plåta!

Bra ide, jag köpte faktiskt samma ljuslister sist jag var på IKEA för att "testa någonstans". Nu vet jag var jag skall sätta dem. Måste bara bygga SUVA skyddet först. ;)

ClasseClas
Och jag som fick se grejorna live imponerades av svanhalslampan med LED och lins. 99 spänn är ju som hittat.

Kul att se Pär! Har svanhalslampan magnetisk fot?

Daniel_N skrev:
Kul att se Pär! Har svanhalslampan magnetisk fot?
Jag anar en trend här. Efter Pärs läckra bilder på en fantastisk verkstad med maskiner för flera tusen kronor kommer det att gå busslass till IKEA med folk som handlar 99-kronors lampor... d^_^b

--- Mats ---

Svar nej Daniel utan det är en rund järnklump som är foten jag använder ej den utan på bandsågen monterade jag lampan på en liten träkloss som jag sedan skruvade fast. På borrmaskinen monterade jag den direkt.

Pär

Måste säga att LED-list lösningen var riktigt smart.

Ja, en LED-lampa till bandsågen hade varit toppen. Jag har en halogenlampa idag, och det är mer än en gång jag snuddat vid den och vräkt ur mig några "vuxenord" när det bränt till på handen. Lampan finns även med klämfäste...

Med fot: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123682/
Med klämfäste: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163192/

Av någon anledning är lampan med klämfäste på 3 W, medan den med fot är på 4,2W. Men det räcker kanske ändå?

(Jo Mats, du har nog rätt. Men gruppköp är nog inte lönt i detta fallet ;) )

Har samma som du Bo, med klämfäste. Tycker dom är bra, dock har jag inte bränt mig på dom (än)!

Matthias, agera innan det osar bränt fläsk i verkstaden. Det är betydligt behagligare att gå i närkamp med en ljummen LED-lampa än en lödkolvsvarm halogenare ;)

Asch nu är du känslig! I love the smell of bacon in the morning...

IKEA lampan är grymt bra, har skaffat ett par till dotterns rum.

Köper man den med fot så sitter foten med 2 skruv mot svanhalsen vilket gör att det går att skruva fast svanhalsen på vilket plant underlag som helst. Smutt montering alltså på de flesta maskiner.

Och inget bränt fläsk ;) å den kostar inte ens fläsk :)

//Jante

Tillfälligt nersatt pris, den silvriga varianten med fot kostar 59 SEK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.