Har alltid velat ha lyse i suvaskyddet men har inte hitta något lämpligt. För ett tag sedan hittade jag en lysdiod armatur på ikea som bestod av tre 25 cm långa diod ramper var och en monterat i någon form av plastkanal. det har jag monterat i mitt suvaskyd. För att få dom att passa så formade jag dom med varmlufts pistolen. Det sitter två st fram på skyddet och ett baktill drog liten kabel i mellan ljusramperna för tanken var att man skulle montera i hopp alla tre till en lång . Allt är fastlimmat med varmlim. Det ligger en liten plywood remsa bredvid klingan. För tillfället så sitter strömbrytaren på suvaskyddet men tanken är att när man sätter på sågen så skall även lampan tändas.
Bild 1 visar utan lampan på
bild 2 med lampan tänd nu ser man väldigt bra
bild 3 tagen undertill framåt så man ser dom två ljusramperna
Det andra är spån utsuget till min bandsåg. Det gammla var ett 100mm nere till vänster på det undre hjulet. Det nya gjorde jag under bordet av 125 mm rör det behövde vara vinklat som första bilden visar så jag fick inte plats med att 160mm rör som allt annat i min verkstad har. Slangen är en 120mm som jag klippt upp för bladstyrningen den är lätt att ta bort vid blad byte
Bild 2 jag monterade även en lös slang som man kan sätta lite som man vill och det är perfekt vid vissa sågningar speciellt om man sågar något högt.
Bild 3 alla rör inklusive spjället sitter fast i sågen
passade även på att montera en lysdiod lampa från ikea sitter en likadan på borrmaskinen kostade 99 kr styck.
Pär H
Bild 1 visar utan lampan på
bild 2 med lampan tänd nu ser man väldigt bra
bild 3 tagen undertill framåt så man ser dom två ljusramperna
Det andra är spån utsuget till min bandsåg. Det gammla var ett 100mm nere till vänster på det undre hjulet. Det nya gjorde jag under bordet av 125 mm rör det behövde vara vinklat som första bilden visar så jag fick inte plats med att 160mm rör som allt annat i min verkstad har. Slangen är en 120mm som jag klippt upp för bladstyrningen den är lätt att ta bort vid blad byte
Bild 2 jag monterade även en lös slang som man kan sätta lite som man vill och det är perfekt vid vissa sågningar speciellt om man sågar något högt.
Bild 3 alla rör inklusive spjället sitter fast i sågen
passade även på att montera en lysdiod lampa från ikea sitter en likadan på borrmaskinen kostade 99 kr styck.
Pär H
Mkt bra! HAr faktiskt stått och tittat på dom ljusen sist jag var på IKEA för just det ändamålet. Men bestämde mig för att löda egna ljuslister, när jag nu ska få tid till det :-S
Bra idé Pär och kul att du vevat igång kameran och börjat plåta!
Bra idé Pär och kul att du vevat igång kameran och börjat plåta!
Ja, en LED-lampa till bandsågen hade varit toppen. Jag har en halogenlampa idag, och det är mer än en gång jag snuddat vid den och vräkt ur mig några "vuxenord" när det bränt till på handen. Lampan finns även med klämfäste...
Med fot: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123682/
Med klämfäste: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163192/
Av någon anledning är lampan med klämfäste på 3 W, medan den med fot är på 4,2W. Men det räcker kanske ändå?
(Jo Mats, du har nog rätt. Men gruppköp är nog inte lönt i detta fallet
)
Med fot: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70123682/
Med klämfäste: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80163192/
Av någon anledning är lampan med klämfäste på 3 W, medan den med fot är på 4,2W. Men det räcker kanske ändå?
(Jo Mats, du har nog rätt. Men gruppköp är nog inte lönt i detta fallet
IKEA lampan är grymt bra, har skaffat ett par till dotterns rum.
Köper man den med fot så sitter foten med 2 skruv mot svanhalsen vilket gör att det går att skruva fast svanhalsen på vilket plant underlag som helst. Smutt montering alltså på de flesta maskiner.
Och inget bränt fläsk
å den kostar inte ens fläsk 
//Jante
Köper man den med fot så sitter foten med 2 skruv mot svanhalsen vilket gör att det går att skruva fast svanhalsen på vilket plant underlag som helst. Smutt montering alltså på de flesta maskiner.
Och inget bränt fläsk
//Jante






