Fick tag i en bok "Träsvarvning enligt skärmetoden" av Wille Sundqvist och Bengt Gustafsson. Har läst en del i den och är nu väldigt sugen på att köpa mig en svarv.

Har inte svarvat sen skolslöjden, så jag vet inte riktigt vad jag ska titta efter (förutom det som står i boken).

Det jag förstått är att den helst ska klara av riktigt låga varvtal (100 rpm), och att den gärna får vara av gjutjärn så den har lite tyngd.

Har tittat en del på Blocket, och även Clas Ohlsson, Jula, etc. Många av svarvarna verkar inte klara av lägre än kanske 800 rpm eller liknande.

Finns det någon ny svarv att köpa som vore lämplig? (Ramlar Julagrejerna sönder så snart garantin gått ut?)

Om jag fyndar på Blocket, ska jag tänka på något särskilt? Oftast står det bara "träsvarv" och en suddig bild. Jag har ringt några och frågat vilka varvtal svarven klarar, men vet inte vad annat jag bör fråga om.

Läste i någon annan tråd att man bör undvika gamla svarvar med glidlager. Hur vet jag att det är glidlager, måste jag öppna upp och titta under plåten eller nåt?

Har hittat en del nya svarvar med märken som Hegner, Solberga och Luna, som verkar lite bättre än det Jula och CO säljer, men då är priset 20000+, vilket är lite väl mycket om jag nu inte kommer på att jag vill börja sälja svarvade grejer och svarva på heltid.. :-)

Skulle helst vilja ha en bra svarv för kring 5000 kr, komplett med alla delar. Svarvstål kan jag köpa i efterhand.

3-fas är väl bäst, så jag ska låta dra in ett sådant uttag.

Den Jula säljer, MC1000, finns under massa märken och många på Blocket. Jag hade en sådan för en hel del år sedan och det var inget jag skulle rekommendera. Alldeles för klen i konstruktionen och motorn fick till slut hjälpas igång. Och då hade jag ändå inte svarvat så mycket, har man för dålig tappar man fort lusten.
Efter det hade jag ett hemmabygge gjort av nån verkstadsmekaniker, gick som en dröm men lite för liten.
Nu har jag en sådan här, http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=395 ,fast köpt på Jula då de reade ut utgående produkter i somras, Inget kvalitetsbygge som Solberga eller liknande men funkar bra för mina ändamål. Det jag uppskattar med den är att det är lätt att byta varvtal men mest att jag kan vrida huvudet så jag kan svarva utanför bädden om man ska göra stora fat eller skålar. Dock är stativet lite för lätt, gungade en hel del när jag hade på ett ovalt skålämne i björk, 25 cm långt och 45 cm i diameter, men det gick men jag ska bygga om det så det blir tyngre.
Men det finns ofta väldigt gott om bra svarvar på Blocket, inte helt lätt att sälja antar jag. Har fått en känsla av att vi inte är så många som svarvar i trä?

Det man vill ha med är en bra chuck, den är liksom guld värd.
Trots jag har en Solberga med en hel del tillbehör så får chucken sitta på hela tiden om det är inte är en planskiva som skall på. Ev drivdubb elelr skrivdubb sätter jag i chucken.

Sen är det ju bra om motdubben har MorseKona dvs MK så man kan få i en borrchuck där, det är en funktiion som jag använder väldigt mycket.

Rörande glidlager så är det mest äldre metallsvarvar som har det även om en del riktigt bra träsvarvar från England med har det.
Rörande svarvstål så rekommenderar jag inget annat än HSS, mina favoriter är Robert Sorby eller Ashley Iles men räkna med höga priser och svåra att finna i Sverige så det får bli direktimport från England. De stålen slår dock allt och är gjorda av folk som kan sina saker.

Rörande varvtalen så 100 rpm är vid skålar mm, man drar gärna på lite så det går undan, viktigare då är stabiliteten, en svarv i plåt klarar inte av om man går in i ett fyrkantsämne direkt utan hela maskinen börjar skaka och då är det kört.
/K

Men är det inte så att alla de svarvar som ni länkat till främst är till för skrubbsvarvning. Dvs det som ni troligen utövade i skolan för att göra slagträn till brändbollen.

Skärsvarvning har mycket lägre fart. Har sett sådana svarvar med samma tramp teknik som gamla symaskiner.

Lite att läsa: http://sljdtankar.blogspot.com/2009/04/vecka-14-jag-lar-mig-skarsvarva.html

/Magnus

• Gilla
svanbe
  • Laddar…
Nja, Solbergan t ex är för skärsvarvning men det är inte ofta jag ligger på de låga varvtalen.
Skälet är att jag gör ofta handtag till lite saker och med en diameter på 25-30 mm så vill man upp i fart även vid skärsvarvning. De lägre varvtalen är dock perfekt för att borra.

/Kent

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.